16 Udostępnień

Dobry używany samochód – jego znalezienie nie jest łatwe, choć też nie należy do zadań niemożliwych.

Zdecydowałeś się że podejmiesz to wyzwanie. Rozeznałeś się wśrod przyjaciół i znajomych. Po spędzeniu kilkunastu godzin w sieci i przejrzeniu setek artkułów wiesz już wszystko o parametrach i charakterystyce dostępnych modeli: zużyciu paliwa, jednostkach napędowych, pojemności bagażnika, awaryjności. Czujesz, że jesteś gotowy aby dokonać wyboru.

Czy aby na pewno?

W wirtualnej rzeczywistości wszystko jest prostsze niż „w realu”, gdzie trzeba uważać na różne niespodzianki. Na rynku spotkasz samochody z rozmaitą historią, z rynku krajowego, importowane i samochody po leasingu. Pojazdy mogą wyglądać na pierwszy rzut oka znakomicie. Sprzedawca może zapewniać, że „Niemiec płakał, jak sprzedawał”. A w rzeczywistości mieć przekręcone liczniki, długą historię napraw, przeszłość która niekoniecznie będzie właściwie udokumentowana więc faktycznie nie dowiesz się, jak dany używany samochód trafił do kraju.

Po wielu rozmowach z ludźmi o ich „przejściach” oraz na podstawie własnych doświadczeń opracowaliśmy 10 kroków, które doprowadzą Cię do zakupu pewnego samochodu i pozwolą na uniknęcie niemiłych niespodzianek.

Na co więc powinieneś zwrócić uwagę?

KROK 1: Określ własne potrzeby

Przed rozpoczęciem poszukiwań szczerze odpowiedz na poniższe pytania:

  • Jakie będzie główne zastosowanie Twojego nowego samochodu?
  • Czy będziesz codziennie jeździć nim do centrum i w związku z tym poszukujesz samochodu oszczędnego, którym będzie łatwo parkować?
  • Jak często podróżujesz w ciągu roku i ile osób zazwyczaj zabierasz ze sobą?
  • Czy lubisz szybkość i poszukujesz samochodu, który da Ci radość z dynamicznego stylu jazdy?
  • Poszukujesz samochodu z silnikiem diesla aby oszczędzić na paliwie?

W pierwszej kolejności ustal własną hierarchię potrzeb.

Dzięki temu łatwiej odpowiesz na najważniejsze pytanie: jakiego konkretnie samochodu potrzebuję?

Oto przykład:

Silnik diesla będzie dobrym rozwiazaniem dla Ciebie, jeśli pokonujesz ponad 20 000 km rocznie.

W każdym innym przypadku dodatkowy koszt kupna wynikający z wyższej ceny diesla może się nie zamortyzować, a Ty ostatecznie dojdziesz do wniosku że nie było warto.

Pytanie o opłacalność możesz także sobie zadać w przypadku inwestycji w używany samochód z napędem 4×4. Czy aby na pewno jest to pojazd jakiego potrzebujesz i dodatkowy koszt jest uzasadniony?  

KROK 2: Określ swój własny budżet

Budżet jakim dysponujesz jest zapewne najważniejszym czynnikiem do uwzględnienia przy zakupie samochodu. „Ile jestem w stanie przeznaczyć na nowe auto?” – dopiero po odpowiedzi na to pytanie zacznij poszukiwania.

Jeśli kupujesz na raty, oszacuj:

  1. liczbę i wysokość rat
  2. koszty paliwa
  3. koszty regularnych przeglądów zgodnie z zaleceniami producenta (tak, wszystko na ten temat możecie znaleźć w internecie!)
  4. roczny koszt ubezpieczenia
  5. wysokość podatku drogowego

Dzięki poprawnemu wyliczeniu liczby i wysokości rat będziesz w pełni kontrolował sytuację i zyskasz pewność, że dokonałeś właściwego zakupu.

Nie jesteś pewny jak to zrobić? Znajdziemy dla Ciebie optymalny program finansowania zakupu samochodu. Dzięki temu nie zaskoczą Cię żadne niespodziewane koszty!

Spadek ceny samochodu nie oznacza, że koszty jego utrzymania spadną analogicznie. Dla przykładu sedan premium lub SUV z rocznika 2006 nie będzie miał takich samych kosztów utrzymania co nowoczesny crossover.

KROK 3: Rozeznaj się sam!

Czy wybierasz ma miejsce randki przypadkową restaurację? Tak samo jest z zakupem samochodu. Zanim dokonasz wyboru, zbierasz jak najwięcej informacji.

Zanim zdecydujesz się na konkretny model:

  1. Zwróć się o pomoc do fachowca;
  2. Poczytaj na forach o osobistych doświadczeniach innych właścicieli samochodów;
  3. Zapoznaj się z recenzjami, wynikami jazd testowych i analizami porównawczumi publikowanymi w prasie motoryzacyjnej.

Zwięźle rzecz ujmując: CZYTAJ JAK NAJWIĘCEJ!

W internecie znajdziesz mnóstwo informacji i interesujących publikacji dotyczących modeli dostępnych na rynku. Na pewno nie będiesz żałował czasu poświęconego na lekturę.

Rada: poszukaj video z recencjami modeli. Poradź się „wujka Google” i pytaj go o wszystko, co Cię interesuje, wpisując na przykład w wyszukiwarce: «jak bardzo wygodny jest station wagon w przypadku rodziny 4-osobowej?» albo «jakie są najbardziej wygodne coupé dla wysokich kierowców». Nie krępuj się, tutaj nie ma złych pytań 🙂

Jeśli nie wiesz od czego zacząć swoje poszukiwania, możesz skorzystać z kategorii samochodów widocznych w naszym menu.

KROK 4: Pomyśl za ile będziesz mógł odsprzedać swój używany samochód

Jak już pisaliśmy w artykule Wyprzedaż rocznika 2019 w salonach, czyli kto i co traci na wartości, nowe auto po wyjechaniu z parkingu dealera traci „na dzień dobry” około 10 proc. wartości. Przez kolejne 3 lata ta strata może wynieść nawet 50 proc.

Jeśli chcesz bardzo przywiązać się do swojego samochodu, ta kwestia raczej nie będzie Ciebie interesować. Jedak jeśli rozważasz wymianę auta po 4-5 latach pomyśl o tym, czy będzie Ci łatwo się go pozbyć oraz czy będzie się dało je sprzedać po dobrej cenie?

Podsumowując , czynniki wpływające na wartość odsprzedaży samochodu to m.in.:

  1. Zbywalność modelu
  2. Typ nadwozia
  3. Przebieg samochodu
  4. Kolor
  5. Rodzaj silnika (benzyna vs. diesel)
  6. Liczba poprzednich właścicieli…

…i jeszcze 8 innych kwestii, o ktorych przeczytasz w dalszej części tego artykułu.

KROK 5: Najpierw sprawdź sam!

Nie musisz czekać na wizytę u mechanika, aby ocenić stan używanego samochodu. Możesz samodzielnie przeprowadzić miniprzegląd, rozpoczynając swoje badanie od inforoomu Spotawheel. Zajdziesz tu informacje o najczęściej występujących usterkach w popularnych modelach używanych samochodów.

Poza tym warto poświęcić kilkanaście minut, aby samodzielnie sprawdzić:

Na zewnątrz 

Kolor: Przyjrzyj się karoserii z pewnej odległości. Drzwi lub skrzydła mają nieco inny odcień niż reszta elementów? Jeśli tak, to samochód był powtórnie malowany. Koniecznie znajdź odpowiedź na pytanie dlaczego.

Łączenia: Sprawdźcie odstępy między poszczególnymi elementami karoserii, np. pomiędzy maską a osłonami bocznymi. Czy są takie same z obu stron? Jeśli nie, samochód budzi wątpliwości i warto przyjrzeć się jego historii.

Opony: powinny mieć „świeżą” gumę i głębokie bieżniki bez „rozstępów”, pęknięć i innych uszkodzeń. Stan ogumienia możesz szybko ocenić sprawdzając datę ich produkcji. Jeśli opony mają ponad trzy lata, do ceny samochodu od razu możesz doliczyć koszt ich wymiany.

Wnętrze

Elektryka i elektronika: nie krępuj się, wsiądź do samochodu, uruchom silnik, przyciskaj wszystkie przyciski na desce rozdzielczej oraz środkowej kolumnie… i nasłuchuj. Klimatyzacja powinna działać bezgłośnie, wszystkie światła i kontrolki świecić się jasno a głośniki grać czysto i bez szmerów. Jeśli samochód ma na wyposażeniu podgrzewane fotele, uruchom je również.

Siedzenia: regulowanie pozycji foteli powinno odbywać się płynnie, warto także próbnie złożyć tylną kanapę.

Jeśli tapicerka nie grzeszy czystością, do kosztów związanych z zakupem należy doliczyć koszty jej czyszczenia.

Silnik

Niestety w przypadku silnika samodzielnie sprawdzisz niewiele, chyba że dysponujesz specjalistycznymi narzędziami. Jednak w żadnym wypadku nie należy go omijać przy wstępnych oględzinach! We własnym zakresie możesz bowiem sprawdzić:

  • Poziom oleju – najlepiej jeśli jest bliski maksimum. Nie musisz przejmować się jego kolorem, jeśli jest czarny oznacza to, że „pracuje” tak jak powinen,
  • Szczelność łączeń – nie powinno być żadnych wycieków
  • Czy nie ma żadnych zużytych bądź popękanych elementów, takich jak tuleje czy przeguby.

Koniecznie skorzystaj także z możliwości jazdy testowej!

KROK 6: Jazda testowa

Jeśli nie prowadzisz auta w warunkach, które są dla Ciebie typowe, nie będziesz wiedział, czy naprawdę Ci ono odpowiada!

Jazda próbna powinna pomóc Ci w znalezieniu odpowiedzi na poniższe pytania:

  • Czy fotel Ci pasuje?
  • Czy masz dobrą widoczność za kierownicą?
  • Jakie jest rzeczywiste spalanie?
  • Czy wydajność silnika wystarczy do wyprzedzania?
  • Czy zakupt na cały tydzień zmieszczą się do bagażnika ?

W Spotawheel wierzymy, że korzystanie z samochodu powinno być przyjemnością a nie udręką. Dlatego nie tylko możesz skorzystać z jazdy próbnej, ale także masz 7 dni na ewentualny zwrot samochodu. Wszystko po to, aby decyzja o zakupie samochodu nie była wyrokiem, a świadomą decyzją poprawiającą komfort codziennego życia.

Rada: Podczas jazdy próbnej zamień się w słuch i wytęż swoje zmysły. W jej trakcie mogą bowiem wyjść pewne mankamenty zauważalne tylko „w ruchu”. Dotyczy to zwłaszcza układu napędowego, silnika, zawieszenia ale także ukłądu wydechowego, sprzęgła i hamulców.

KROK 7: Trzymaj się z dala od rdzy

Używany samochód dobrze się prezentuje, ale pod spodem ma sporo rdzy? Najlepiej poszukaj innego. Rozległa rdza niszczy nie tylko blachę, ale także części mechaniczne, zawieszenie a nawet elektronikę.

Dlatego koniecznie dokładnie obejrzyj karoserię. Jeśli dostrzeżesz ogniska rdzy, najlepiej poszukaj innego modelu. W innym przypadku może Cię ona kosztować majątek!

KROK 8: Zaprzyjaźnij się z książką serwisową

Książka serwisowa to skarbnica wiedzy. Dowiesz się z niej czy dbano o samochód oraz co i kiedy było wymieniane.

  • Co ile kilometrów wymieniono olej
  • Czy tarcza sprzęgła była wymieniana (a jeśli tak to kiedy)
  • Dlaczego pompa wody została wymieniona przed przejechaniem 100 000 km?

To przykładowe informacje, jakie znajdziesz w książce serwisowej.

Nie ryzykuj. Jeśli używany samochód nie ma książki przeglądów technicznych, możesz narazić się na przykre niespodzianki po zakupie.

Informacje zawarte w książce serwisowej pozwolą Ci lepiej oszacować realną wartość samochodu, potwierdzić faktyczny przebieg oraz oszacować koszty związane z jego dalszą eksploatacją. Nikt nie chce kupić samochodu w którym od razu trzeba będzie na przykład wymienić pasek rozrządu.

KROK 9: Zbadaj przebieg

Podkręcanie liczników to już niestety norma. Dotychczas zbadaliśmy ponad 21 tys. samochodów. W 45% przypadków nie można było potwierdzić ich faktycznego przebiegu…

Myślisz że to problem występujący tylko w samochodach sprzedawanych przez dealerów? Są osoby, które potrafią cofnąć licznik w swoim samochodzie.

Poniżej znajdziesz 7 sposobów, ktore pomogą Ci w zweryfikowaniu deklarowanego przebiegu:

  1. sprawdź autentyczność wpisów w książce serwisowej

Jak już wspomnieliśmy powyżej, z książki serwisowej możesz dowiedzieć się wielu cennych informacji dotyczących przeszłości samochodu.

Sprawdźcie autentyczność wpisów w następujący sposób:

  • Najpierw sprawdź czy książka jest fabryczną książką przeglądów technicznych. Zazwyczaj na pierwszej stronie znajdują się dane dealera, potwierdzone jego pieczątką.
  • Sprawdźcie autentyczność pieczątki warsztatu, przystawionej pod spisem zaplanowanych czynności. Za zgodą właściciela samochodu skontaktuj się z warsztatem, aby upewnić się czy faktycznie został wykonany opisany tam serwis auta. Brak zgody właściciela auta lub niejednoznaczne odpowiedzi z warsztatu powinny wzbudzić Twoje wątpliwości.

2. Zajrzyj pod maskę.

Często w komorze silnika można trafić na naklejkę z datą ostatniej wymiany oleju silnikowego – i informacją o ówczesnym przebiegu.

3. Faktury

Na aukcje często trafiają samochody sprowadzone z zagranicy. W tym przypadku przebieg znajduje się także na fakturze zakupu. 

4. Zapoznaj się z komputerem pokładowym

Komputer pokładowy zawiera wiele cennych informacji dotyczących historii samochodu, choć nie dostarczy on niepodważalnych danych dotyczących przebiegu.

Co można sprawdzić dzięki kontroli diagnostycznej?

  • Dawne wskazania zapisane w pamięci podczas poprzedniej diagnostyki włącznie z przebiegiem, który wtedy miał testowany samochód (obowiązuje tylko dla niektórych modeli)
  • Historia pokonanych kilometrów i godziny pracy silnika to dane zachowywane w nowszych modelach samochodów

Czego nie dowiesz się nawet po dobrym badaniu diagnostycznym?

Jeśli licznik cofał profesjonalista, informacje o tej operacji nie będą dostępne i takiej manipulacji ni wykryje nawet badanie diagnostyczne w autoryzowanym punkcie.

Pamiętaj: wbrew powszechnym przekonaniom, za pomocą badania diagnostycznego nie wykryjesz profesjonalnie zmienionego przebiegu.

5. Zaprzyjaźnij się z CEPIK

Wiele przydatnych informacji dostępnych jest w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Wykorzystując serwis https://www.historiapojazdu.gov.pl/ możesz łatwo wygenerować raport, w którym będzie zawarty odczyt licznika zarejestrowany podczas badań technicznych (informacje o odczycie licznika są gromadzone od początku 2014 roku).

Aby wygenerować raport potrzebujesz danych z dowodu rejestracyjnego (VIN, data pierwszej rejestracji i numer rejestracyjny). O tym jak korzystać z bazy CEPiK dowiesz się z poniższego video.

6. Ceny w kraju vs. ceny za granicą

Wejdź na stronę mobile.de albo autoscout24.com. Wybierz upatrzony model, zaznaczcie podobny przebieg i sprawdź ile za taki samochód trzeba zapłacić w innych krajach.

Jeśli upatrzony przez Ciebie samochód kosztuje tyle samo co jego niemiecki odpowiednik o takim samym przebiegu wiedz, że coś jest nie tak…

W praktyce może się bowiem okazać, że samochód został kupiony przez sprzedawcę dużo taniej i z dużo wyższym przebiegiem, który następnie został sfałszowany.

I na koniec krok 10…

Stary i dobry sposób, czyli gruntowny przegląd techniczny samochodu.

16 Udostępnień