Szukając idealnego samochodu znajdziesz się w obliczu wielu dylematów. Jednym z nich jest wybór paliwa, „oleju napędowego lub benzyny”, a także skrzyni biegów, automatycznej lub ręcznej.
Na czym polega różnica między ręczną skrzynią biegów i automatyczną? Która da Ci największą przyjemność z jazdy, a która zagwarantuje mniejsze zużycie paliwa? Dowiedz się przed zakupem, żeby potem nie żałować!
Ręczna skrzynia biegów

Masz absolutną kontrolę nad samochodem
Jedną z głównych zalet ręcznych skrzyń biegów, w porównaniu z automatyczną, jest fakt, że kierowca może mieć pełną kontrolę nad samochodem. Z tego powodu miłośnicy szybkiej jazdy rozpaczliwie ich szukają.
Lepsze wyczucie auta i kontrola momentu obrotowego umożliwiają kierowcy wykorzystanie pełnego zakresu prędkości obrotowych silnika. To, naturalnie, oznacza osiągnięcie maksymalnej wydajności.
Przyjemność i ekonomia
Ręczna skrzynia biegów jest jednak skierowana nie tylko do tych, którzy chcą cieszyć się niezapomnianymi wrażeniami z jazdy, ale także do tych, którzy szukają samochodu o niskim zużyciu paliwa.
Przy zmianie przełożenia, gdy obrotomierz jest nadal niski, z manualną skrzynią biegów można zapewnić mniejsze zużycie paliwa i większą autonomię w zbiorniku samochodu.
Niskie koszty obsługi
Samochody z ręcznymi skrzyniami biegów (nowe i używane) mają niższe koszty zakupu i często utrzymują stabilną wartość odsprzedaży.
Ich konserwacja jest prosta, zdecydowanie bardziej ekonomiczna i nie wymaga dodatkowej pracy ani części zamiennych w razie uszkodzenia.
Wady w skrzyniach ręcznych? Nie ma ich!
Szukam auta z ręczną skrzynią biegów
Automatyczna skrzynia biegów

Automatyczna skrzynia biegów ma układy hydrauliczne (zwane przemiennikami momentu obrotowego), w przeciwieństwie do ręcznej skrzyni biegów, która wykorzystuje sprzęgło mechaniczne.
Idealna do korków
Nikt nie lubi wzmożonego ruchu na ulicach, ale czasem zupełnie niechcący trafiamy na korek. W takich warunkach ręczna skrzynia biegów wymaga sporej zwinności i refleksu w trakcie jazdy.
Zmęczony? Nie!
Jeśli masz automatyczną skrzynię biegów, powyższa procedura wyda Ci się zabawna. Jesteś w dużo wygodniejszej sytuacji i nie zmęczysz się fizycznie jazdą w korku.
Samochody „automatyczne” są droższe
Jedną z głównych wad automatycznego pudełka jest to, że ma wyższy koszt zakupu. Wiąże się to z tym, że ich konstrukcja jest bardziej skomplikowana niż w prostych skrzynkach, a za tym idzie też zwiększony koszt produkcji.
Poprzednia technologia
Za co można obwiniać „klasyczne” automatyczne skrzynie? Często nie wykorzystują bezpośrednio mocy silnika na drodze, powodując niepewność i stres kierowcy, zwłaszcza podczas wyprzedzania.
Oczywiście, jest to szczególnie prawdziwe w przypadku automatycznych skrzynek starszej generacji, dostępnych na rynku wtórnym.
Zwiększone zużycie i wysokie koszty utrzymania
Jeśli chodzi o zużycie, konwencjonalne skrzynie automatyczne nie są bardziej ekonomiczne niż ręczne, a powodem jest głównie ich zwiększona masa i wysokie zużycie energii wymagane do ich działania.
Wreszcie, koszt utrzymania automatycznej skrzynki jest również większy w porównaniu z kosztem tej ręcznej.
Automatyczna podwójna skrzynka sprzęgła

Jednym z ostatnich ważnych osiągnięć nowoczesnych samochodów jest automatyczna skrzynia z podwójnym sprzęgłem.
Volkswagen nazywa je „DSG”, BMW „DCT”, Alfa Romeo „TCT”, a Porsche „PDK” i tak dalej.
Automatyczna skrzynia z podwójnym sprzęgłem
Automatyczne skrzynie biegów z podwójnym sprzęgłem są bardziej płynne przy zmianie biegów. Umożliwiają też kierowcy interwencję i zmianę biegów ręcznie za pomocą dźwigni lub dzięki łopatkom po prawej i lewej stronie kierownicy.
Taką skrzynię biegów nazywa się też „półautomatyczną”.

W przeciwieństwie do konwencjonalnych automatów, skrzynki z podwójnym sprzęgłem, jak sama nazwa wskazuje, zamiast przemiennika momentu obrotowego, używają dwóch sprzęgieł. Jeden bierze udział w wyborze relacji, np. 1, a drugi jest jednocześnie zaangażowany automatycznie w następnej relacji, aby zmiana nastąpiła w ułamkach sekundy.
Doskonała wydajność i oszczędność
Z powodu tej funkcji zmiany relacji są natychmiastowe, a samochód „rozwija” moc silnika przez liniowość.
Jednocześnie ich działanie wymaga mniej energii, a zatem niższe zużycie paliwa
Wysoki koszt zakupu
Podobnie jak wszystkie automatyczne skrzynie biegów, skrzynia z podwójnym sprzęgłem jest droga. Trzeba będzie zapłacić więcej za zakup i konserwację .
Automatyczne skrzynki CVT

Albo inaczej… bezstopniowa przekładnia.
CVT to automatyczna skrzynia biegów bez kół zębatych, gdzie w ich miejscu znajduje się stalowy pasek łączący dwa koła pasowe o różnej średnicy. Zwykle znajdziesz je w samochodach takich jak: Toyota RAV-4, Nissan Micra i auta japońskiej produkcji.
Wygodny wybór
Z biegiem lat skrzynki CVT kojarzone były z dyskusyjną niezawodnością, zwiększonym szumem i nieliniową pracą. Dziś, oczywiście, to już przeszłość, a aktualnie produkowane skrzynie biegów są bardziej wyrafinowane i niezawodne niż kiedykolwiek wcześniej .
CVT stale ewoluują. Oferują niższe zużycie paliwa niż w przeszłości i stanowią bezpośrednie „zagrożenie” dla automatycznych skrzyń biegów, które używają kół zębatych zamiast pasków.
Szukam auta z automatyczną skrzynią biegów
Podsumowanie:
Klasyczne automatyczne skrzynie biegów z przemiennikiem momentu obrotowego:
idealne rozwiązanie, jeśli często podróżujesz, zwłaszcza na duże odległości
zwiększony koszt zakupu i konserwacji
działają powoli
Automatyczne skrzynie biegów z podwójnym sprzęgłem to:
niskie zużycie
większe zaangażowanie kierowców
kosztowne
w przypadku awarii ich naprawa też jest kosztowna
Ciągła zmienna transmisja (CVT) :
bardziej ekonomiczne i niezawodne niż w przeszłości
najmniej wyrafinowane w ich działaniu
dostarczają więcej hałasu
Ręczne skrzynie biegów to:
przyjemna jazda
ekonomia rynku, konsumpcja i konserwacja
trudne dla kogoś, kto nie jest zaznajomiony lub doświadcza bólu pleców