tankowanie auta
0 Udostępnień

Zarówno silniki diesla jak i benzynowe mają wady i zalety. Omawiamy je dokładnie, abyś mógł łatwiej zdecydować się przy zakupie kolejnego samochodu.

Coraz bardziej rygorystyczne normy emisji, jak również skandal związany z silnikami wysokoprężnymi grupy Volkswagena przyczyniły się do spadku zainteresowania samochodami z silnikami wysokoprężnymi. Zerknijmy na sytuację rynkową w Polsce: jeszcze rok temu 46 proc. samochodów oferowanych na rynku wtórnym miało silniki diesla. Obecnie ten odsetek spadł do niecałych 44 proc.

Jak widać spadek nie jest drastyczny, choć zauważalny. Olej napędowy będzie miał zawsze zagorzałych zwolenników. Dlaczego? To oczywiste, chodził o niskie spalanie i niższą cenę oleju napędowego w stosunku do benzyny.

Jednak diesel to nie same zalety, tak samo sytuacja wygląda z silnikami benzynowymi. Jaki typ silnika bardziej opłaca się do samochodu?

Zalety silników benzynowych:

  • Koszt rynkowy
  • Wydajność silnika
  • Łatwa i ekonomiczna konserwacja

 Wady silników benzynowych:

  • Zanieczyszczenie środowiska
  • Szybsza utrata wartości pojazdu
  • Trwałość

  Zalety silników diesla:

  • Niskie zużycie paliwa
  • Trwałość
  • Wyższa wartość momentu obrotowego
  • Wolniejsza utrata wartości samochodu

Wady silników diesla:

  • Koszt zakupu
  • Koszty utrzymania

Przejdźmy teraz do konkretów i zobaczmy, jak wybór wpłynie na zawartość Twojego portfela. Zaczynamy!

Spalanie

tankowanie samochodu

Rozpatrując zużycie paliwa nie ma wątpliwości: olej napędowy jest najrozsądniejszym wyborem. Średnie spalanie jest w przypadku diesla do 30% niższe niż w przypadku silników benzynowych. W grę wchodzi nie tylko niskie zużycie paliwa, ale też niski koszt samego paliwa. Średnia cena benzyny jest o kilka procent wyższa niż oleju napędowego.

W tej kategorii punkt zdobywa diesel.

Koszt zakupu samochodu

koszt zakupu auta

Ceny aut na benzynę są zwykle o kilka – kilkanaście procent niższe niż tych na olej napędowy. Przy czym różnica ta zwykle zmniejsza się wraz z wiekiem porównywanych samochodów. Kiedy więc opłaca się kupić samochód z dieslem? Jeśli rocznie pokonujesz więcej niż 18 tys. km i planujesz korzystać ze swojego samochodu przez wiele lat.

Tutaj punkt dla samochodów z silnikami benzynowymi.

Koszty utrzymania i serwisu

koszty naprawy

Silniki wysokoprężne są trwalsze niż silniki benzynowe. To oznacza, że ​​jeśli wybierzesz samochód z silnikiem wysokoprężnym, rzadziej będziesz musiał odwiedzać warsztat.

W optymalnych warunkach (konsekwentna konserwacja, tankowanie paliwem dobrej jakości) koszt utrzymania silnika wysokoprężnego jest mniej więcej taki sam, jak silnika benzynowego.

Ale jeśli warunki nie  idealne, istnieje spore ryzyko, że silnik diesla przyniesie Ci więcej wydatków.

Jeśli samochód z silnikiem diesla nie jest dobrze utrzymany, może skutecznie odchudzić Twój portfel. Klasycznym przykładem jest tu filtr DPF (filtr cząstek stałych), którego wymiana jest niezwykle kosztowna. Filtr musi być czyszczony i nie możesz dopuścić do tego, żeby się zatkał. W dieslu znajdziesz także takie elementy jak turbosprężarki czy koła dwumasowe.

Jak dbać o filtr DPF? Tutaj znajdziesz odpowiedź.

Na żywotność silnika diesla wpływa także jakość tankowanego paliwa. A w tym przypadku jakościowe wpadki na stacjach benzynowych częściej dotyczą oleju napędowego.

Znów kolejny punkt dla silników benzynowych.

Wartość odsprzedaży

kupno nowego auta

Popyt na samochody z silnikiem diesla spada. Do tego co jakiś czas pojawiają się informacje o pracach nad coraz to nowymi i bardziej restrykcyjnymi normami emisji.

Nie wpływa to jednak na ogólną tendencję: samochody z silnikami diesla wolniej tracą na wartości.

Tym razem punkt dla diesli.

Wydajność na drodze

licznik prędkości

Jeśli chodzi o charakterystykę pracy, istnieją znaczne różnice między dwoma silnikami. Najlepiej widać je, gdy przyjrzymy się wykresom momentu obrotowego.

Statystycznie w silnikach wysokoprężnych udaje się „wycisnąć” wyższy moment obrotowy z jednego litra niż w jednostkach benzynowych

To jedna strona medalu. Druga to kwestia tego, jak ten moment obrotowy „zachowuje się” przy wzrastających obrotach. I w tym przypadku kierowca samochodu z silnikiem diesla może skorzystać z maksymalnego momentu obrotowego przy niższych obrotach niż w przypadku silnika benzynowego. Dlatego silniki diesla lepiej „zbierają się” przy niskich prędkościach.

Jednak silniki benzynowe dysponują większym zakresem obrotów, przy których utrzymuje się maksymalny moment obrotowy (choć potrzebują trochę więcej czasu, żeby w ten zakres się wkręcić). W efekcie nowoczesne jednostki benzynowe rozpędzają się do setki tak samo żwawo, jak diesle. A niekiedy szybciej.

Przy szerokim zakresie obrotów większa jest też przyjemność z jazdy

W przypadku silników benzynowych wyższa jest też kultura pracy. Co to oznacza? Mniej drgań i hałasu przy pracującym silniku. Dlatego tutaj nieznacznie wygrywa benzyna.

Silniki benzynowe wygrywają o 1 punkt! Warto wspomnieć, że najczęstsze oszustwa dotyczą używanych samochodów z silnikiem diesla. Jeśli się decydujesz na takie auto, kup je od sprawdzonego dealera.

Ponieważ w ostatnich latach utrzymywał się wysoki popyt na tanie zużyte samochody diesla, na naszym rynku pojawiło się wiele wiekowych aut wątpliwego pochodzenia.

Więc jeśli jesteś jednym z wielu, którzy szukają taniego samochodu z silnikiem diesla, musisz uważać!

Wielu dealerów sprowadza z zagranicy używane samochody o nieznanej historii i nie jest w stanie potwierdzić ich przebiegu. To prosta droga do nieprzewidzianych wydatków!

Podsumowanie: diesel czy benzyna?

Wybór między olejem napędowym a benzyną to jak wybór między wakacjami w górach lub nad morzem. Wszystko zależy od Twoich potrzeb. Od tego, jaki chcesz zrobić przebieg, jak jeździsz, ale także przez ile lat zamierzasz użytkować auto. Zanim dokonasz wyboru, odpowiedz sobie na dwa podstawowe pytania:

  1. Ile kilometrów rocznie zamierzasz pokonywać? 
    Wartość graniczna to 18 tys. km. Jeśli pokonujesz więcej, możesz pomyśleć o samochodzie z dieslem.
  2. Czy szukasz samochodu na lata?
    Jeśli zamierzasz jeździć nim 2-3 lata, a następnie je sprzedać, nie zdążysz odczuć korzyści wynikających z mniejszego spalania w dieslu. Raczej stracisz z powodu wyższego kosztu zakupu.

Sprawdź, czy u nas jest Twój przyszły samochód!

odbiór auta

0 Udostępnień