BMW serii 3
0 Udostępnień

W 1975 roku BMW pożegnało serię 02 prezentując jednocześnie pierwszą generację kultowego już modelu segmentu D – BMW serii 3.

Kilka dekad i 7 kolejnych wcieleń potwierdziło, że BMW serii 3 łączy sportowe aspiracje i ponadprzeciętny komfort podróży jak nikt inny w tej klasie. Chociaż obecnie na na polskich drogach “rządzą” generacje E46 i E90, dzisiaj chcielibyśmy zaprezentować nowszy model F30, który powoli zaczyna dorównywać popularnością swoim poprzednikom. Co warto wiedzieć o tym samochodzie? Na co należy zwrócić uwagę przed zakupem? Wszystkie istotne kwestie znajdziecie w niniejszym artykule.

Szósta generacja BMW serii 3 (F30)

BMW serii 3 F30 - linia boczna

Produkcja modelu rozpoczęła się w roku 2011 (na rok modelowy 2012) i zapoczątkowała niemałą rewolucję w gamie bawarskiej marki. F30 jest bowiem pierwszą generacją dostępną jedynie z silnikami turbodoładowanymi, pierwszą z dostępnymi silnikami 3-cylindrowymi (ku rozpaczy zagorzałych fanów BMW), pierwszą z elektrycznym wspomaganiem układu kierowniczego oraz pierwszą wyraźnie oddzieloną od wersji coupe i cabrio (te były oferowane już jako seria 4).

Silniki dostępne w serii 3 F30

BMW serii 3 F30 - przód

Prezentujemy pełną gamę silników:

  • 316i (benzyna, 136 km)
  • 318i (benzyna, 136 km)
  • 320i (benzyna, 184 km)
  • 320i ED (benzyna, 170 km)
  • 328i (benzyna, 245 km)
  • 330i (benzyna, 252 km)
  • 335i (benzyna, 306 km)
  • 340i (benzyna, 326 km)
  • 316d (diesel, 116 km)
  • 318d (diesel, 143 km)
  • 318d (diesel, 150 km, od 2015)
  • 320d (diesel, 184 km)
  • 320d (diesel, 190 km, od 2015)
  • 320d ED (diesel, 163 km)
  • 325d (diesel, 218 km)
  • 325d (diesel, 224 km, od 2015)
  • 330d (diesel, 258 km)
  • 335d (diesel, 313 km)
  • ActiveHybrid 3 (hybryda, 345 km)
  • 330e iPerformance (hybryda, 252 km)

Jak widać, lista opcji silnikowych jest naprawdę długa. Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie motory były dostępne w tym samym czasie. Na liście nie umieściliśmy również wyczynowego modelu M3, ponieważ to niemalże zupełnie inny samochód zasługujący na oddzielny artykuł.

Mocne strony BMW serii 3 F30

Już pierwszy rzut oka na przedstawioną powyżej listę silników wskazuje na jeden z najważniejszych argumentów przemawiających za wyborem serii 3: moc! Specjalnością bawarskiej marki jest bowiem produkcja dynamicznych samochodów, których doskonałe osiągi idą również w parze z precyzyjnym prowadzeniem. Co więcej, w porównaniu do poprzednich generacji, F30 zapewnia także znacznie lepszy komfort resorowania, chociaż należy pamiętać, że sloganowa “radość z jazdy” wciąż pozostaje tu na pierwszym miejscu. Dla kierowców, którzy nie chcą chodzić na kompromisy, BMW przygotowało natomiast adaptacyjne zawieszenie z możliwością regulacji. Warto również wspomnieć o doskonałym napędzie na cztery koła – xDrive.

Wydajne, 4-cylindrowe silniki diesla o oznaczeniu 318d i 320d cieszyły się na polskim rynku największą popularnością. Nic dziwnego – łączyły dobre, a nawet bardzo dobre (w przypadku mocniejszej wersji) osiągi z bardzo niskim spalaniem (producent deklarował nawet 4,5 l./100 km). Na rynku wtórnym można znaleźć również sporo egzemplarzy o oznaczeniu 320i z dynamicznym silnikiem benzynowym o mocy 184 KM (spalanie 6,3 l./100 km).

BMW serii 3 F30 - bagażnik

Bagażnik zarówno w wersji sedan, jak i kombi (480 l.) jest w większości sytuacji wystarczający a jego wymiary są niemal identyczne, jak w przypadku największego rywala – Mercedesa klasy C.

Słabości BMW serii 3 F30

Szósta generacja omawianego modelu to zdecydowanie świetne auto, którego problemy można policzyć na palcach jednej ręki. W momencie premiery jedynym zarzutem kierowanym pod adresem F30 była niedostateczna, zdaniem niektórych, jakość wykonania wnętrza. Rynkowy staż potwierdził natomiast niezawodność i klasę modelu. Do drobnych bolączek zaliczyć można jedynie:

  • problemy ze wspomaganiem kierownicy w niektórych egzemplarzach sprzed liftingu,
    w przypadku niektórych aut z 2018 roku stwierdzono problemy z czujnikiem wału korbowego, przez co auto przechodziło w awaryjny tryb pracy,
  • przeprowadzono akcję serwisową samochodów wyprodukowanych w okresie od 1 lutego do 30 czerwca 2013 r. Z powodu zbyt luźnych śrub mocujących tarczę dociskową sprzęgła, co utrudniało zmianę przełożeń,
  • problem z pompą paliwa może spowodować wyłączenie silnika w samochodach wyprodukowanych między 1 września 2013 a 30 kwietnia 2014,
  • zdarzały się również przypadki nieszczelnych chłodnic EGR do samochodów wyprodukowanych w okresie od 19 września 2015 do 22 listopada 2017.

Podobnie jak w przypadku każdego używanego samochodu, najlepszym sposobem na uniknięcie kłopotów jest zakup u renomowanego dealera. Takiego, który potwierdzi stan techniczny, przebieg i historię serwisową auta. Dokładnie tak sprawdzony jest każdy samochód w ofercie Spotawheel.

Które BMW serii 3 F30 powinieneś kupić?

BMW serii 3 320d

Podobnie jak w przypadku wszystkich marek premium, najlepiej unikać wariantów z podstawowym wyposażeniem i wybrać model z licznymi gadżetami. Dla lepszego komfortu polecamy również poszukać modelu wyposażonego w opcjonalny adaptacyjny system tłumienia. Bardzo rozsądną propozycją będzie wybór wersji 320d po liftingu, która gwarantuje niskie spalanie, bardzo dobre osiągi i wysoką bezawaryjność. Zaletą tej odmiany będzie również szeroka dostępność na rynku wtórnym, która pozwoli na wybór egzemplarza z pożądanym wyposażeniem.

Używane BMW serii 3 – ceny

Ceny aut z początku produkcji, z podstawowym wyposażeniem i bazową jednostką benzynową rozpoczynają się od około 50 tys. zł. Polecana, poliftingowa wersja z 2-litrowym dieslem 320d, z bogatym wyposażeniem i automatyczną skrzynią biegów to natomiast wydatek rzędu 80-90 tys. zł.

Jakie są alternatywy?

Lista rywali BMW serii 3 wbrew pozorom nie jest długa i ogranicza się do 3 modeli. Aby uzyskać bardziej komfortowe, luksusowe i eleganckie wrażenia, warto rozważyć Mercedesa klasy C W205. Drugim oczywistym wyborem jest Audi A4 B9. Warto również sprawdzić Lexusa IS stanowiącego japońską alternatywę dla niemieckiej “wielkiej trójki”.

0 Udostępnień