BMW X1 Kochamy samochody
BMW X1 – popularny crossover podbił serca Europejczyków – co do tego nie ma wątpliwości. Kompaktowe rozmiary, szeroka gama silników oraz niewątpliwa uniwersalność to cechy, które zdefiniowały to jak dzisiaj postrzegamy ten model niemieckiej marki. Jaka była historia powstania X1? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie!

Najpierw powstało BMW serii 1

bmw 1
BMW serii 1 zapoczątkowało erę kompaktów dla bawarskiej marki

Zanim przejdziemy do modelu BMW X1 cofniemy się trochę w czasie. Początek zmian w designie i podejściu do swoich klientów miał miejsce w roku 2001, kiedy to został zaprezentowany przełomowy model E65 (seria 7), która jako projekt wyszła spod ręki nowego szefa designu Chrisa Bangle’a. Odejście od klasycznego kanonu bawarskiej marki przyniosło szereg unowocześnień w gamie marki. Między innymi w 2004 roku zaprezentowano pierwszy w nowoczesnej historii BMW model serii 1. Miał on na celu trafienie do młodszej klienteli, która poszukiwała kompakta klasy premium. Należy przyznać, że misja zakończyła się powodzeniem. Auto wyróżniało się tylnym napędem, co było ewenementem w klasie. 

Moda na SUVy

bmw x1 tył
Atrakcyjne SUVy to już nie tylko efekt mody, a praktyczne podejście do motoryzacji

Pierwsze lata XXI wieku to rosnąca popularność SUVów. BMW było gotowe na to wyzwanie i od kilku lat oferowało modele X5 (od 1999 roku) oraz X3 (od 2003 roku). Nie sposób nie reagować na potrzeby klientów. Nie bez znaczenia były również działania konkurencji. Na rynku pojawiły się takie modele jak:

  • Mercedes ML
  • Volvo XC90
  • Hyundai Santa Fe
  • Honda CR-V
  • Toyota RAV4
  • Land Rover Freelander
  • Kia Sportage
  • Porsche Cayenne
  • Volkswagen Touareg

Jak widać na powyższej liście, mieliśmy do czynienia z autami większymi i odrobinę mniejszymi, jednak w dalszym ciągu o rodzinnym charakterze. Na rynku wytworzyła się nisza na coś pomiędzy SUVem, a kompaktami i tego typu auta zostały nazwane crossoverami, o których więcej pisaliśmy w jednym z artykułów na naszym blogu.

BMW X1 E84 – początek ery crossoverów

bmw x1 wnętrze
Podniesione zawieszenie oznacza dużo wygodniejsze wsiadanie do auta

W 2009 roku światło dzienne ujrzała najnowsza konstrukcja inżynierów z BMW. Model, wzorem swoich większych braci (X3, X5), został nazwany X1. Auto stanowiło podwyższoną alternatywę dla modelu serii 1 i wypełniało lukę, jaka pojawiła się pomiędzy seriami 1, 3 oraz X3. Do projektowania użyto tylnonapędowej platformy znanej z najpopularniejszego auta bawarskiej marki, tj. serii 3. Gama silnikowa obejmowała nowoczesne jednostki benzynowe oraz diesla. Pełna lista stosowanych jednostek silnikowych znajduje się poniżej, jednak największą uwagę należy zwrócić na czterocylindrową wysokoprężną jednostkę o nazwie kodowej N47. 

Silniki stosowane w BMW X1 E84

ModelSilnikMoc
Silniki benzynowe
sDrive18iN46B20 2.0150 KM
sDrive20iN20B20 2.0 turbo184 KM
xDrive25iN52B30 3.0218 KM
xDrive28iN52B30 3.0258 KM
xDrive28iN20B20 2.0 turbo245 KM
Silniki wysokoprężne (diesla)
sDrive16dN47D20 2.0 turbo116 KM
sDrive18dN47D20 2.0 turbo143 KM
sDrive20dN47D20 2.0 turbo177 KM
sDrive20dN47D20 2.0 turbo184 KM
sDrive20d EfficientDynamicsN47D20 2.0 turbo163 KM
xDrive23dN47D20 2.0 twin-turbo203 KM
xDrive25dN47D20 2.0 twin-turbo218 KM


Najlepszy silnik dla crossovera

bmw x1 crossover
Rasowa sylwetka mogła skrywać zaskakująco mocny silnik jak na crossovera!

Zgodnie z wcześniejszym akapitem, naszym zdaniem najlepszą jednostką silnikową, jaka trafiała pod maskę BMW X1 był dwulitrowy turbodiesel. Dzięki zastosowaniu różnego osprzętu, jednostka ta generowała moce od 116 KM, które wystarczają do codziennego przemieszczania się, do aż 218 KM. Najmocniejsze warianty były wyposażone w układ twin-turbo (dwie turbosprężarki) i gwarantowały niemal sportowe wrażenia z jazdy. Samochody wyposażone w silniki o nazwie kodowej N47 gwarantują wyjątkowo rozsądne spalanie, dzięki czemu stanowią świetny wybór na rynku wtórnym. Warto nadmienić, że jednostki te trafiały do bardzo szerokiej gamy modeli BMW oraz Mini.

Problemy jednostki N47

bmw x1 front
Mechanicy są obyci z serwisowaniem BMW X1

Mimo bardzo dobrych osiągów i bardzo rozsądnego spalania, inżynierowie BMW nie wystrzegli się błędów. Początkowe etapy produkcji przyniosły problemy z napinaczami i wyciągającymi się łańcuchami rozrządu, co potrafiło doprowadzić do poważnych awarii. Nie bez znaczenia pozostaje kwestia wymiany rozrządu. Jest on napędzany łańcuchem, co stanowi plus, jednak jest on po “złej” stronie, tj. od strony ściany grodziowej. Aby wymienić napęd należy…wyjąć silnik! Znacząco podnosi to koszty takiej operacji. Wymiany rozrządów przeprowadza się z reguły w zakresie 120 000-180 000 km przebiegu, jednak nie jest to regułą. Koszty kształtują się na poziomie ok. 3000 złotych, jednak należy przyznać że mechanicy mają już bardzo duże doświadczenie w serwisowaniu tych jednostek silnikowych, więc znają wszystkie niuanse konstrukcyjne. Zachęcamy do przeczytania artykułu na temat rozrządów, który pojawił się na naszym blogu jakiś czas temu.

Sprawdzony egzemplarz to podstawa

bmw x1 bok
Sprawdzony egzemplarz? Tylko w Spotawheel!

Ta zasada dotyczy praktycznie każdego samochodu używanego, swoje zastosowanie również w przypadku X1. Przyszłych właścicieli z pewnością ucieszy fakt, że egzemplarze są z reguły dobrze wyposażone. Nietrudno o auta wyposażone w automatyczną skrzynię biegów, podgrzewane fotele, nawigację oraz napęd na 4 koła. A to wszystko w wyjątkowo zgrabnej i praktycznej karoserii. Czego chcieć więcej? TEGO właściwego auta. A takie z pewnością znajdziecie w naszej ofercie. Wszystkie samochody, które trafiają do Spotawheel są dokładnie sprawdzane przez nasz zespół mechaników. Doświadczeni specjaliści sprawdzają historię serwisową i potwierdzają oryginalność przebiegu – Ty nie musisz się już tym martwić :)

Michał