Recenzje

Opel Astra, Volkswagen Golf i Ford Focus to najbardziej popularne modele kompaktowe dostępne na polskim rynku samochodów używanych. Łączy je ten sam autosegment, jednak sporo też różni. 

Łatwo będzie wskazać zwycięzcę tego porównania, o ile weźmiemy pod uwagę tylko statystyki sprzedaży. Tutaj zdecydowanie prowadzi Opel Asta, wyprzedzając Golfa i Focusa. Jednak każdy z tych pojazdów ma trochę inny charakter. Dlatego wyjaśniamy, czym one się różnią i co komu może bardziej przypaść do gustu: Ford Focus Mk 3 (2010-2018, lifting 2015), Opel Astra K (od 2015) czy Volkswagen Golf VII (2012-2020)

Wygląd zewnętrzny

Żaden z trzech modeli nie stanowi przełomu w kwestii designu, choć wszystkie trzy mogą się podobać. Najbardziej zachowawczo wypada tutaj Golf (typowa, stonowana i oszczędna w środkach stylistyka Volkswagena). Focus i Astra są nieco bardziej charakterystyczne. Wyróżnik Focusa to (znany z innych modeli Forda) duży grill (wprowadzony w ramach liftingu w 2015 roku) oraz kształt tylnych lamp. W Astrze natomiast projektanci stworzyli charakterystyczny słupek C z czarnymi wstawkami. Z jednej strony jest to element charakterystyczny… ale z drugiej przypomina to, co można znaleźć w Hyundaiu i20. 

Wszystkie porównywane modele są dostępne jako kombi i hatchback 5-drzwiowy (Golf także w wersji 3-drzwiowej). Focus występuje także jako sedan. 

Co dla kogo?  

Golf – dla osób ceniących zachowawczość w designie; Focus/Astra – jeśli jesteś odrobinę mniej zachowawczy/zachowawcza, jednak mimo wszystko dalej nie rozumiesz, czemu francuskie samochody wyglądają tak jak wyglądają.

Wnętrze

Pod względem przestronności Focus odstaje od Astry i Golfa, gdzie w drugim rzędzie jest więcej miejsca. W Focusie cztery wysokie osoby mogą mieć problem z wygodnym podróżowaniem, ze względu na ograniczoną przestrzeń na nogi z tyłu. Na wygodę nie musi natomiast narzekać kierowca – jego fotel ma szeroki zakres regulacji a pozycja za kierownicą jest bardzo wygodna. Również pojemność bagażnika jest w przypadku Focusa mniejsza niż w Astrze (316 litrów vs. 370 litrów). Golf plasuje się w tej kategorii pośrodku (340 l.).

To, w czym Focus ustępuje Astrze i Golfowi to także ergonomia. Trzecia generacja kompaktowego modelu od GM w tym zakresie powiela wady… Opla Astry J. W konsoli środkowej przycisków jest dużo, więc przywyknięcie do obsługi zajmuje trochę czasu. Sytuacja poprawiła się po liftingu – konstruktorzy Forda uporządkowali przyciski i zmniejszyli ich liczbę. W kwestii wygody obsługi palma pierwszeństwa należy się reprezentantowi Niemiec. W Golfie wszystko jest tam, gdzie trzeba… choć znów można narzekać na nudnie zaprojektowane wnętrze. 

Co dla kogo?  

Jeśli nie masz czasu na ogarnianie guziczków i przycisków, posiadasz wysokich znajomych/rodziców/dzieci wybierz Golfa albo Astrę. 

Właściwości jezdne

To kategoria, gdzie zawsze wyróżniają się modele Forda i w tym przypadku nie jest inaczej. W Focusie zawieszenie jest sprężyste, dzięki czemu dobrze wybiera nierówności zapewniając niezbędny komfort, jednak z drugiej strony nie daje nienaturalnego poczucia “płynięcia” nad drogą. Focus posiada też najbardziej precyzyjny układ kierowniczy z całej trójki, choć Golf nie ustępuje tu zbytnio. 

Co dla kogo?  

Chcesz mieć przyjemność z jazdy? Focus jest dla Ciebie. Jeśli zależy Ci na wygodzie – skieruj uwagę na Golfa. 

Gama silników

Każdy z porównywanych modeli oferuje szeroką gamę silników benzynowych oraz wysokoprężnych, jednak w przypadku Golfa jest ona wręcz imponująca (ponad 20 odmian). 

W przypadku Focusa godne zaufania są silniki diesla, w tym jednostki 1.6 i 2.0 TDCi skonstruowane przez koncern PSA. W przypadku benzyniaków kuszącą propozycją jest dynamiczny i oszczędny silnik 1.0 EcoBoost z poprawionym układem chłodzenia (od 2013 roku). Wedle zapewnień producenta pobiera on zaledwie 5 litrów ‘na setkę”, dysponując przy tym mocą 125 KM. 

Astra K przejęła większość silników po swojej poprzedniczce (benzynowe 1.4T, 1.6) , co w efekcie daje niższe koszty serwisowe i większą pewność przy zakupie, gdyż są to sprawdzone konstrukcje (zwłaszcza benzynowe 1.4T i 1.6, łączące oszczędność z niezłymi osiągami). W przypadku diesli wybór jest dwojaki: silnik 1.6 CDTi w aż 5 wersjach mocy (95, 110, 136, 150, 160 KM) lub nowsza konstrukcja 1.5 z trzema cylindrami (105 i 122 KM). Więc każdy znajdzie tutaj coś dla siebie.

Volkswagen Golf z kolei korzysta ze zmodernizowanych silników TSI. To istotna informacja, biorąc pod uwagę problemy ze starszą generacją tych jednostek (EA111). Wszystkie są trwałe, a dzięki ogromnemu wyborowi (ponad 20 odmian) każdy znajdzie coś dla siebie. Począwszy od słabszych, ale oszczędnych jednostek, skończywszy na jednostkach montowanych w Golfie GTI (220-310 KM).

Czytaj więcej: Volkswagen i jego silniki benzynowe. Ogólnie można je polecić… poza jednym typem

Co dla kogo?  

Cała trójka oferuje tyle wersji silnikowych, że zarówno kierowcy spolegliwi, jak i ci wolący dynamiczną jazdę znajdą w przypadku każdego modelu odpowiadający im motor. Nie przez przypadek mówi się, że samochody kompaktowe to najbardziej uniwersalny autosegment.

Ceny 

Wśród porównywanych modeli, uwzględniając średnie ceny, najtańsza jest Astra, nieznacznie droższe są Fordy Focusy, natomiast zdecydowanie najwięcej trzeba zapłacić za Golfa. Za granicę może posłużyć kwota 40 tys. zł. Za tyle będziemy mieli spory wybór wersji silnikowych “ze średniej półki”: wśród Golfów VII z pierwszych trzech roczników (2012-2014), Focusów III przedliftowych i pierwszych roczników po liftingu (2014-2015) i Astr K z roczników 2015-2016.

Co dla kogo?  

Jeśli bezwzględnie szukacie samochodu, który nie nadwyręży budżetu – tutaj pierwszeństwo przed Golfem i Astrą ma Focus. Na rynku obecnych jest aż 8 roczników trzeciej generacji tego modelu (2010-2018) co przekłada się na większą rozpiętość cenową i co za tym idzie, większe pole manewru. Niemiecka technologia cieszy się dobrą opinią, co niestety przekłada się na wyższe ceny. Dotyczy to Golfa, jednak Ople 5. generacji także są jeszcze dość drogie. Model ten występuje na rynku zaledwie od 5 lat.

Podsumowanie

W porównaniu najpopularniejszych w Polsce samochodów kompaktowych doskonale widać charakter całego segmentu, jednego z najbardziej uniwersalnych w całym autoświecie. Zarówno Golf jak i Astra oraz Focus mają swoje mocniejsze strony.

Do tego na naszym rynku można przebierać w ofertach, co jest efektem dużej popularności tych samochodów jako aut flotowych.

W związku z tym (i niezależnie od tego, który model wybierzemy) warto mieć pewność, że upatrzony egzemplarz jest w dobrym stanie i z pełną książką serwisową. W takiej sytuacji nie trzeba bać się samochodów nawet z dużymi przebiegami. Weryfikację stanu auta możemy przeprowadzić sami, zlecić to zewnętrznemu rzeczoznawcy lub kupić samochód od rzetelnego sprzedawcy, który sam sprawdził stan samochodu i ręczy za to gwarancją.

Karol