0 Udostępnień

Choć może to i marne pocieszenie, ale nie tylko polscy handlarze oferujący samochody używane majstrują przy liczniku kilometrów. Jak wynika z raportu Komisji Europejskiej z 2017 roku takie praktyki były od dawna powszechne w krajach UE. Dla przykładu w Czechach ten problem dotyczył ponad 30 proc. używanych aut sprzedanych w 2014 roku. Natomiast we Włoszech odsetek używanych samochodów z fałszowanym przebiegiem mógł stanowić nawet połowę wszystkich aut sprzedanych na rynku wtórnym w latach 2011-2013.

Zanim przejdziemy do sposobów weryfikacji przebiegu ważna uwaga: powodem, dla których sprzedawcy fałszują liczniki jest powszechny strach przed większymi przebiegami.

Prawda jest jednak taka, że używane samochody z przebiegiem około 100-150 tys. km wcale nie są czymś, czego należy się obawiać.

Pod jednym warunkiem – regularnego serwisowania i napraw z użyciem albo oryginalnych części, albo wysokiej jakości zamienników. No i oczywiście pod warunkiem, że podany przebieg jest przebiegiem rzeczywistym. W ramach jego weryfikacji warto pamiętać o:

1. Książce serwisowej: musi być nie tylko dostępna, ale także kompletna. Należy uważać na fałszywe pieczątki i podpisy. Często znajdujemy takie w dokumentacji badanych przez nas samochodów, które oczywiście przez to odrzucamy. Prześledź zawarte w niej wpisy, zadzwoń do warsztatów których dane widnieją w książce i potwierdź, czy rzeczywiście wykonały one odnotowaną pracę. Twoją podejrzliwość powinny także wzbudzić książki serwisowe dołączone do starych aut, które wyglądają jakby przed chwilą opuściły drukarnię.

2. Zajrzeniu pod maskę: często w komorze silnika można trafić na naklejkę z datą ostatniej wymiany oleju silnikowego – i informacją o ówczesnym przebiegu.

3. Fakturach: na aukcje często trafiają samochody sprowadzone z zagranicy. W tym przypadku przebieg znajduje się także na fakturze zakupu. 

4. Zaprzyjaźnieniu się z CEPIK: wiele przydatnych informacji dostępnych jest w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Wykorzystując serwis https://www.historiapojazdu.gov.pl/ możesz łatwo wygenerować raport, w którym będzie zawarty odczyt licznika zarejestrowany podczas badań technicznych (informacje o odczycie licznika są gromadzone od początku 2014 roku). Aby wygenerować raport potrzebujesz danych z dowodu rejestracyjnego (VIN, data pierwszej rejestracji i numer rejestracyjny).

5. Ocenie ogólnego stanu technicznego i wizualnego samochodu: Twoje wątpliwości powinno wzbudzić zużycie wnętrza większe, niżby wynikało z przebiegu. Sprawdź w jakim stanie jest tapicerka, kierownica, drążek zmiany biegów. Zwróć także uwagę na poziom zużycia opon (średnio opony są zmieniane co cztery lata, lub co 40 do 50 tysięcy km) oraz pompę wody. Zwykle wymienia się ją po przejechaniu 100 tys. km. Informację o jej wymianie znajdziesz w książce serwisowej. 

Fałszowanie przebiegu to częsty problem. To też odpowiedź na pytanie czemu tak wiele samochodów nie przechodzi naszej weryfikacji. Dzięki niej mamy pewność, że w naszej ofercie pojawiają się tylko pewne egzemplarze, które nie zaskoczą przyszłego właściciela. 

Ponieważ jesteśmy tego pewni, nasze używane samochody objęte są gwarancją aż do 5 lat!

0 Udostępnień