Fiat 500, czyli typowo miejskie auto Przewodnik zakupowy
Nietuzinkowe, niewielkie auta świetnie sprawdzą się w mieście, a oprócz tego będą cieszyć oko kierowcy i… przechodniów.

Miejskie samochody są niemal tak różnorodne, jak ubiory nowojorczyków jeżdżących metrem. Swoją drogą, w Wielkim Jabłku lepiej unikać poruszania się samochodem po centrum. Grozi to utknięciem w wielkich korkach i długim szukaniem miejsca do parkowania.

Zatłoczone, miejskie ulice
Korki w Nowym Jorku raczej nie zachęcają do podróży własnym autem, na szczęście zagęszczenie ruchu w Polsce wciąż na to pozwala

Dopóki w Polsce nie jest jeszcze tak źle, można spokojnie planować dojazdy autem do sklepu, szkoły czy pracy. Poza tym, nowoczesne samochody miejskie dobrze radzą sobie nawet na trasie. Są coraz bezpieczniejsze, cichsze i coraz bardziej stylowe. Mogą służyć jako idealne dopełnienie modnego ubioru. Przynajmniej niektóre z nich.

Stylowe samochody do miasta: co kupić?

Pierwszą odpowiedzią, jaka przychodzi na myśl większości osób, gdy słyszą hasło „stylowe miejskie samochody” brzmi: Mini albo Fiat 500. Obydwa pomysły są bardzo dobre.

Mini – oprócz miłego dla oka wyglądu – wyróżnia się przede wszystkim bardzo dobrym prowadzeniem. Układ kierowniczy jest bezpośredni, a jego obsługa ucieszy każdego, kto lubi jeździć samochodem po zakrętach. 

Inne zalety Mini to m.in. szeroki wybór wersji silnikowych (w zależności od generacji: zdarzają się diesle, jednostki benzynowe z turbo i bez, a nawet hybrydy i odmiana elektryczna) i bardzo duży wachlarz wersji nadwozia. O ile o modelu Countryman raczej nie należy wspominać w przypadku tekstu o „małych i interesujących modelach”, bo to kompaktowy SUV, o tyle reszta świetnie sprawdzi się w mieście. 

Miejski crossover - MINI Paceman
Crossover-coupe, czyli MINI Paceman, doskonale sprawdzi się w miejskiej dżungli a przy tym świetnie wygląda

Trzydrzwiowe Mini było oferowane zarówno w pierwszej, jak i drugiej i trzeciej generacji modelu. Z zewnątrz różnice między odsłonami tego auta nie są wielkie, ale widoczne. Nieznacznie zmieniały się też wymiary. Najstarsze z „nowych” Mini – czyli tych budowanych pod władzą BMW – było najmniejsze. Na szczęście nawet to nowe wciąż świetnie nadaje się do miasta.

Pomysł na Mini Cabrio raczej się nie zmieniał

Niezależnie od generacji, Mini Cabrio pozostało jednym z lepszych (i tańszych) pomysłów na świeże, czteroosobowe auto bez dachu. Zdaniem niektórych, ta wersja jest najbardziej stylowa ze wszystkich.

Zmieniał się za to Clubman – najpierw był autem z asymetryczną konstrukcją, czyli z dwojgiem drzwi po jednej stronie i jednymi „wrotami” po drugiej. Teraz bardziej przypomina zwykłe kombi, tyle że ze skrzydłowymi drzwiami z tyłu. W ofercie Mini były także nietypowe modele Paceman czy Coupe. W najnowszej generacji do gamy dołączył pięciodrzwiowy hatchback. To dobry kompromis między miejskimi wymiarami, praktycznością i wyglądem.

Wróćmy do mniejszych aut. Fiat 500: opinie

Fiat 500 jest na rynku już od 14 lat, choć patrząc na jego nadwozie, trudno w to uwierzyć. Wygląda jednocześnie świeżo, ale i nawiązuje do klasycznej „pięćsetki” z lat 50. Włoskim stylistom naprawdę udało się uzyskać ponadczasowy wygląd.

Fiat 500 w swojej „czystej” formie (czyli nie bierzemy pod uwagę takich modeli jak 500L czy 500X) występuje tylko jako samochód trzydrzwiowy. Nie jest więc najlepszą propozycją dla rodzin, ale jako drugie auto w domu zda egzamin śpiewająco. 

Jeśli ktoś lubi czuć wiatr we włosach, powinien zerknąć na wersję Cabrio. Fani mocnych wrażeń muszą dopłacić do szybkiego Abartha. Dźwięk silnika i wrażenia z przyspieszania wynagrodzą „ból” portfela, choć warto przed zakupem umówić się na jazdę próbną. Nie każdemu spodoba się wysoko umieszczony fotel takiej 500-tki.

Miejskie auto w stylu retro, czyli Fiat 500
Fiat 500 Abarth z pewnością dostarczy sportowych emocji swojemu kierowcy

Większość kierowców będzie zadowolona z gamy silnikowej Fiata. Najpopularniejszy silnik to proste 1.2 o mocy 69 KM. To dobry wybór. Zdarzają się też samochody z dwucylindrowym 0.9 (uwaga: spalanie wcale nie jest niskie), z motorem 1.4 albo z silnikiem diesla 1.3. Wisienką na torcie jest odmiana elektryczna. To jeden z tańszych modeli EV na rynku, a przy tym chyba najładniejszy.

Warty uwagi jest też Citroen DS3

Ten trzydrzwiowy samochód najpierw występował na rynku jako Citroen, a później uzyskał „niepodległość”… to znaczy, stał się modelem marki DS. DS 3, bo tak go nazwano, ma pod spodem sprawdzoną technologię „spokrewnioną” z takimi autami jak Citroen C3 czy C4. Silniki: od 1.4 przez 1.6 THP (uwaga na kłopoty z rozrządem) aż po diesle albo wersję sportową Racing. 

DS3 to idealna propozycja dla tych, którzy chcą mieć stylowe auto miejskie, ale Mini i 500-tka są dla nich zbyt popularne i „oklepane”. Tacy klienci powinni też zainteresować się…

Audi A1

Pierwsze podejście Audi do segmentu aut miejskich premium, czyli A2, było bardzo nowatorskie i odważne. Dziś „A-dwójka” to już właściwie youngtimer i ma swoich fanów, ale trzeba uczciwie przyznać, że nie odniosła sukcesu rynkowego. 

Lepiej poradziło sobie A1, które doczekało się już drugiej generacji. Na rynku wtórnym większość ofert stanowią jednak auta w poprzedniej odsłonie. A1 to model wykorzystujący technikę m.in. VW Polo, ale ubrany w ładniejsze nadwozie i wnętrze. Może mieć też naprawdę bogate wyposażenie, choć na rynku zdarzają się również skromne wersje. Lepiej ich unikać, bo nie po to dopłaca się do Audi, by nie mieć nawet radia sterowanego z kierownicy…

Dynamiczne miejskie Audi A3
Najnowsza generacja Audi A1 zyskała bardziej agresywną stylistykę zewnętrzną

Pod maską: głównie 1.2 TFSI w wariantach 86 lub 110 KM. Zdarza się również silnik 1.4 TFSI, a także nowszy 1.0 TSI (trzycylindrowy) lub diesel 1.6 TDI. Poszukiwane są mocne A1: z dwulitrowym dieslem (143 KM sprawiają, że takie auto jest naprawdę szybkie) albo z mocnymi jednostkami benzynowymi. Topowe S1 miało 300 KM.

Zaleta Audi A1 to spora dostępność wersji z automatem DSG. Poza tym, to dość rzadko spotykane i naprawdę ładne auto.

Inne propozycje w tym segmencie też są interesujące

Włoską reprezentacje stylowych, miejskich aut wspierają także Alfa Romeo MiTo (tylko 3d, silniki 0.9, 1.4, 1.4T, diesle i sportowa wersja QV, dostępny dwusprzęgłowy automat, bardzo dobre prowadzenie) i Lancia Ypsilon. Obydwa te samochody korzystają z technologii znanej np. z Fiata Punto, ale wyglądają o wiele ciekawiej. Zadbane MiTo w ładnym kolorze do dziś sprawia, że przechodnie się odwracają.

Stylowe auto do miasta - Alfa Romeo MiTo
Czerwona Alfa Romeo MiTo była rekordzistą pod względem czasu sprzedaży w 2020 roku w Spotawheel

Pozostałe interesujące, małe auta to wersje sportowe znanych modeli. Ford Fiesta ST, Volkswagen Polo GTI, Renault Twingo i Clio RS, a także Opel Corsa OPC to świetne propozycje dla osób, które uwielbiają żwawą jazdę, ale nie chcą wydawać bardzo dużo pieniędzy na duże coupe czy sedany. Poza tym, niejeden „hot hatch” potrafi na krętej trasie być o wiele szybszy od typowo sportowych aut…

Nasze autorskie porównanie Opla Corsy, Renault Clio oraz Volkswagena Polo znajdziecie tutaj: https://blog.spotawheel.pl/starcie-maluchow-ale-nieco-wiekszych-porownujemy-volkswagena-polo-opla-corse-i-renault-clio/

Szukając małego, stylowego auta, warto pamiętać o jednym

Jeszcze ważniejsze od tego, w jakiej dane auto będzie wersji i co będzie miało w wyposażeniu jest to, z jakiego źródła pochodzi. Zakup od zaufanego sprzedawcy – na przykład od Spotawheel – oszczędza nabywcy mnóstwo stresu związanego z późniejszymi naprawami. W końcu aby samochód był stylowy, musi być przede wszystkim… sprawny i zadbany.

Jeżeli natomiast na pierwszym miejscu stawiacie niezawodność miejskiego auta, koniecznie sprawdźcie wpis na naszym blogu poświęcony tej tematyce: https://blog.spotawheel.pl/porownanie-niezawodnosci-uzywanych-samochodow-miejskich-ktore-modele-sa-najbardziej-niezawodne/

Paweł