Euro 2020 - samochody z krajów finalistów
0 Udostępnień
Euro 2020 (ostatecznie przełożone na rok 2021) odbywa się w jedenastu europejskich miastach i rozpoczęło się w piątek 11 czerwca. Polska w dobrym stylu przeszła eliminacje, dzięki czemu możemy cieszyć się z jej udziału w turnieju.

Co ciekawe, prawie wszystkie kraje, z których wywodzą się znane europejskie marki producentów samochodów, zapewniły sobie udział w turnieju. Niemcy, Francja, Anglia, Włochy, Szwecja, Hiszpania oraz Czechy słyną więc nie tylko z silnych drużyn piłkarskich, ale również rozwiniętego przemysłu motoryzacyjnego.

Oczywiście, turniej znajduje się we wczesnej fazie, więc bardzo ciężko wyłonić zdecydowanych faworytów już teraz. Możemy jednak przełożyć osiągnięcia motoryzacyjne na boisko i w ten sposób poszukać potencjalnego zwycięzcy porównując najpopularniejsze modele reprezentujące dany kraj.
Zaczynajmy!

Niemcy

Marki: Volkswagen, Audi, BMW, Mercedes, Porsche, Opel

Niemcy należą do potęg – zarówno piłkarskich, jak i motoryzacyjnych. Kraj ten może pochwalić się największą ilością tytułów Mistrza Europy (3, tyle samo co Hiszpania) oraz największą ilością producentów samochodów pośród wszystkich europejskich krajów. Co więcej, Niemcy plasują się na 3. miejscu pod względem wyprodukowanych aut na świecie (4,6 miliona w roku 2020, za Chinami i Japonią).

Niemieccy producenci samochodów charakteryzują się zróżnicowanym portfolio. Oferują oni zarówno uniwersalne auta na co dzień, jak i sportowe oraz luksusowe. Do strategicznych sponsorów UEFA Euro 2020 należy Volkswagen. Jednym z najpopularniejszych modeli tego producenta jest Golf uznawany za “króla” kategorii samochodów kompaktowych.

Można śmiało założyć, że pierwszy Volkswagen Golf dał podwaliny pod tworzący się segment kompaktowych hatchbacków. Po latach ewolucji, model ten oferuje kombinację przestrzeni, ergonomii, ekonomii, bezpieczeństwa i osiągów, której pozazdrościć mogą inni konkurenci w tej klasie. To czyni z tego modelu idealnego partnera do codziennego transportu. Ceny Volkswagena Golfa VII na rynku aut używanych rozpoczynają się już od 35.000 zł.

Niemieckie auta segmentu premium

Do najlepiej sprzedających się aut segmentu premium w naszym kraju należą 3 modele kompaktowe. Mowa tu o BMW Serii 1, Audi A3 oraz Mercedesie Klasy A. Jest tak nie bez przyczyny, ponieważ mimo kompaktowych gabarytów, samochody te są doskonale wykonane, łatwe w prowadzeniu oraz oferują świetny stosunek osiągów i wydajności. Jednak pomimo licznych podobieństw, pomiędzy wymienionymi modelami można także dostrzec sporo różnic.

Rosnąca popularność SUVów oraz ewolucja miejskiej mobilności spowodowały powstanie kategorii crossoverów. Początkowo, kategorią tą zainteresowali się przede wszystkim producenci niedrogich aut. Z czasem jednak marki premium również włączyły do swojej oferty crossovery, czego efektem są takie modele jak między innymi BMW X1, o którym więcej informacji znajdziecie tutaj.

Oczywiście, pośród niemieckich aut znajdziemy w zasadzie wszystkie inne grupy samochodów, takie jak sportowe roadstery, reprezentatywne limuzyny oraz miejskie “maluchy”.

Francja

Marki: Citroen, Renault, Peugeot, DS

Zaraz za Niemcami, Francja znajduje się na drugiej pozycji pod względem ilości rocznie wyprodukowanych aut w Europie. Samochody z tego kraju są znane przede wszystkim z dużej innowacyjności oraz nowoczesnego designu. Co więcej, we Francji narodziły się minivany w znanej nam obecnie formie.

Francuskie samochody rodzinne odmieniły bowiem segment kojarzony do tej pory z pragmatyzmem i zachowawczą stylistyką. Modele, takie jak Renault Scenic lub Citroen C3 Picasso, nadały kategorii minivanów świeżości odzwierciedlającej się w przykuwającym oczy designie oraz nowatorskich rozwiązaniach z zakresu komfortu i bezpieczeństwa.

To, jak ważny jest design oraz bogate wyposażenie, widoczne jest również w strategiach francuskich producentów. Peugeot 3008 w momencie premiery drugiej generacji wyznaczył nowe standardy dotyczące miejskiego SUVa udowadniając, że auto tej kategorii nie potrzebuje napędu na cztery koła, aby zaspokoić wszystkie potrzeby kierowcy oraz zdobyć tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2017.

Francuskie marki należą również do liderów w kategorii mniejszych crossoverów. Modele takie jak Renault Captur oraz Citroen C4 Cactus należą do najpopularniejszych aut tego typu w Polsce. Cechują się ergonomią, przestronnością oraz ekonomicznymi silnikami.

Francja jest aktualnym mistrzem świata z roku 2018. Drużynę z tego kraju uważa się również uważana za jednego z głównych faworytów do zdobycia pucharu Mistrzostw Europy odbywających się w tym roku. Tego, jak zawodnicy reprezentujący Francję przygotowali się do Euro, dowiemy się już we wtorek 15 czerwca, kiedy podejmą omawiane przez nas wcześniej Niemcy. Obecność tych drużyn w finale Euro 2020 nikogo by nie zdziwiła, więc już we wstępnej fazie rozgrywek szykuje się wspaniałe widowisko!

Włochy

Marki: Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Ferrari, Maserati, Lamborghini

Tradycja motoryzacyjna jest we Włoszech bardzo silna i wciąż uwidacznia się we współczesnych modelach. Przywiązanie Włochów do rodzimych aut można więc z całą pewnością porównać do ich fascynacji piłką nożną.

Historia branży automotive we Włoszech rozpoczęła się jeszcze pod koniec XIX wieku, kiedy założono firmę Fiat. Do innych znaczących wydarzeń należy jeszcze m.in. rywalizacja pomiędzy Ferruccio Lamborghinim i Enzo Ferrarim lub wyścigowe zmagania Alfy Romeo i Lancii. Dziś, pośród włoskich modeli dostępnych na rynku, dominują auta marki Fiat oraz Alfa Romeo. Pierwsza znana jest przede wszystkim z ponadczasowego Fiata 500. Alfa Romeo oferuje natomiast takie modele jak Giulietta, Giulia oraz Stelvio.

Po włączeniu w skład koncernu Fiat (obecnie Stellantis) amerykańskiego Jeepa, również samochody tej marki mają w sobie cząstkę włoskiego DNA. Tyczy się to przede wszystkim crossoverów: modeli Renegade oraz Compass.

Anglia

Marki: Mini, Land Rover, Jaguar, Aston Martin

Anglia jest znana przede wszystkim z dobrego stylu oraz postępu technologicznego. Odzwierciedla się to również wśród producentów samochodów wywodzących się z tego kraju. Od sportowych i luksusowych Jaguarów i Aston Martinów, poprzez uterenowione Land Rovery, aż do miejskich MINI. Wszystkie te marki mają ze sobą coś wspólnego: każda z nich napisała swoją historię.

Sprzedaż MINI na przestrzeni ostatnich lat rośnie w zasadzie całej Europie. Jest to związane ze zmianami, które wprowadził koncern BMW po przejęciu angielskiej marki. Portfolio MINI rozrosło się poprzez włączenie nowych modeli takich jak m.in. Countryman lub Clubman. Nie wpłynęło to jednak na “brytyjskość” tego producenta objawiającą się w unikalnej stylistyce retro i najwyższej dbałości o detale.

Szwecja

Marki: Volvo, Saab

Szwecja, jeśli chodzi o motoryzację, stosuje się do strategii, którą z całą pewnością będą chcieli wykorzystać podczas Euro:

„Nie zmienia się zwycięskiego składu”

Miejmy jednak nadzieję, że polskiej drużynie uda się pokonać skandynawską drużynę podczas jednego z meczów fazy grupowej Euro 2020. Jednakże, Szwedzkie podejście do życia charakteryzuje również stała ewolucja, usprawnianie i tworzenie nowych przełomowych rozwiązań. Idealnym przykładem takich zmian jest Volvo, które z pewnością można uznać za europejskiego producenta, który w ostatnich latach zmienił się najbardziej. Dzięki temu marka znajduje się w czołówce sprzedaży aut pośród producentów premium.

Volvo nie zmieniło się jednak z dnia na dzień. Już od lat nazwa szwedzkiej marki jest synonimem bezpieczeństwa – jest to związane ze stworzeniem pierwszych pasów dla pasażerów samochodów w roku 1959.

Poza bezpieczeństwem, samochody marki Volvo cechują się również wysokim poziomem komfortu, dobrym prowadzeniem oraz wysokim poziomem ergonomii. To sprawia, że auta tego producenta są wręcz idealne do dłuższych podróży.

Hiszpania

Marka: Seat

W dniu publikacji tego wpisu drużyna Hiszpanii zmierzy się ze Szwecją. Podobnie jak tradycja związana z piłką nożną, historia motoryzacji w obu tych krajach jest jednak nieco inna. Hiszpańska motoryzacja skorzystała bowiem na włączeniu Seata do koncernu Volkswagen, co pozwoliło marce na szybki postęp technologiczny.

Flota Seata stale rośnie i jest uzupełniana o różne typy aut, jednak na liście popularności od lat przodują dwa modele: Ibiza oraz Leon. Można więc założyć, że Seat jest głównie znany z produkcji miejskich samochodów.

Współcześnie jednak to stwierdzenie powoli odchodzi w niepamięć, ponieważ coraz większą wagę w portfolio marki mają SUVy i crossovery takie jak Tarraco i Ateca.

Podobnie jak Szwecja, Hiszpania jest jednym z grupowych rywali Polaków w fazie grupowej Euro 2020.

Czechy

Marka: Skoda

Kończymy nasze porównanie Europejskich producentów na marce wywodzącej się z kraju naszego południowego sąsiada. Mowa tu oczywiście o Skodzie, która sprawiła, że Czechy stały się ważnym punktem na motoryzacyjnej mapie Europy.

Skoda oferuje przede wszystkim popularne modele o dobrym stosunku ceny do jakości. Do najpopularniejszych aut w ofercie należą rodzinna Octavia, miejska Fabia, a ostatnio także SUVy i crossovery, czyli Kamiq, Karoq i Kodiaq.

Podobnie jak Hiszpański Seat, Skoda jest marką należącą od 1991 roku do koncernu Volkswagen, dzięki czemu może korzystać z jego nowoczesnych rozwiązań technologicznych. To, w połączeniu z niewygórowaną ceną, sprawiło, że modele tej marki bardzo szybko zyskały popularność w całej Europie. Co więcej, przejęcie Skody przez Volkswagena miało pozytywny wpływ na gospodarkę kraju i jego ekonomiczną pozycję na kontynencie.


Niezależnie od naszych motoryzacyjnych preferencji, zamierzamy jednak z całych sił kibicować oraz dopingować polską drużynę narodową od pierwszego meczu fazy grupowej, aż do (mamy nadzieję) samego finału rozgrywek. Polska rozpocznie swoje zmagania na Euro 2020 dzisiaj (14 czerwca) od meczu ze Słowacją!

0 Udostępnień