Przewodnik zakupowy

Paliwo LPG (ang.liquefied petroleum gas) to obecnie najtańsza opcja poruszania się po drogach naszego kraju. Ceny benzyny oraz oleju napędowego oscylują w okolicach 4,50 zł za litr, a zakup samochodu elektrycznego to wydatek przynajmniej 100 000 złotych.

Dlaczego samochody z LPG stanowią najtańsze wyjście? Gaz kosztuje obecnie na stacjach poniżej 2,00 zł za litr, dzięki czemu użytkowanie nawet mocniejszego auta wiąże się z wydatkami na poziomie 15-20 zł/100 km, co jest praktycznie nieosiągalne w przypadku silników zasilanych benzyną czy ropą. Do tego montaż instalacji gazowej to koszt 2500 – 5000 zł. Przy różnicy cen paliwa i LPG zwróci się on po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów.

Jakie auto pod instalację LPG?

Sprawa zaczęła się komplikować w ostatnich latach, kiedy producenci zaczęli coraz silniej propagować bezpośrednie wtryski paliwa. Wszelkie silniki oznaczane np. jako FSI lub na przykład GDI, mimo niepodważalnych zalet, nie stanowiły dobrej bazy pod montaż instalacji gazowej. Dopiero w ostatnim czasie producenci instalacji gazowych udostępnili bardziej przystępne zestawy do tego rodzaju silników.

Należy skupić się więc przede wszystkim na starszych generacjach silników, które posiadają wielopunktowy wtrysk paliwa (przykładowe oznaczenie MPI; z ang. Multi-point injection).

Tego typu konstrukcje pozwalają na długą i bezproblemową eksploatację z instalacją gazową.

Silniki, które dobrze znoszą gaz

Grupa VAG (Volkswagen, Skoda, Seat, Audi) – jednostki MPI

W przypadku niemieckiego producenta, swoją uwagę warto skupić na jak najprostszych konstrukcjach. Jeżeli mamy zamiar montażu instalacji gazowej warto zwrócić uwagę na Skody Rapid i Fabie wyposażone w jednostki 1.0 MPI. Mimo małej pojemności i co za tym idzie mocy, silniki te dzielnie znoszą trudy codziennej eksploatacji i potrafią odpłacić się bardzo miłą niespodzianką przy dystrybutorze LPG. Warto poszukać takich aut z fabryczną instalacją gazową ponieważ był to częsty zabieg w celu przekonania do siebie bardziej oszczędnych klientów.

Opel – jednostki 1.4 Twinport i 1.4 Turbo

Opel to również producent, który w swoich salonach oferował samochody z fabryczną instalację gazową. Przykładem takich modeli były Corsy i Astry. Jeżeli chodzi o tę markę, sugerujemy zwrócić uwagę na bardzo udany mariaż silników 1.4 Twinport oraz 1.4 Turbo z instalacjami LPG. Ten pierwszy był montowany raczej w mniejszych samochodach w gamie Opla, natomiast 1.4 Turbo gościł pod maską takich modeli jak Astra, Zafira, czy Insignia. Możemy więc sobie pozwolić na wybór pasujący do naszych potrzeb bez wyrzeczeń w postaci wysokich kosztów eksploatacji.

Fiat i Alfa Romeo – jednostki 1.4 T-jet

Szczególnie polecaną jednostką do założenia instalacji gazowej u włoskiego producenta jest 1.4 T-jet. Silnik ten najczęściej występował w wersji 120-konnej i pozwalał na stosunkowo dynamiczną jazdę takimi modelami jak Bravo, czy Punto. Poszukując odrobiny sportowego charakteru, rzućmy okiem na produkty innej włoskiej marki z grupy Fiata – Alfa Romeo. Modele MiTo i Giulietta często opuszczały fabrykę wyposażone w niezawodnego T-jeta, dlatego warto rozważyć również te auta.

Renault i Dacia – jednostki 1.4 i 1.6

Dacia to niemalże synonim oszczędności. Nie dziwi więc, że jej modele dobrze współpracują z instalacją LPG. Samochody te mają francuski rodowód, jednostki dzielą więc z marką Renault. Na jakie silniki warto się pokusić? Warte uwagi są zwłaszcza starsze silniki ośmiozaworowe tj. 1.4 (75 KM) oraz 1.6 (87 KM). Ze względu na swoją prostą konstrukcję na pewno nie przysporzą swoim właścicielom zawodu. Z nowszych jednostek praktycznie cała gama silników Dacii, jak również prostsze silnik spod masek Renault dobrze nadają się pod montaż gazu.

Które auto wybrać?

Koniec końców to Wy musicie zdecydować, którym samochodem będziecie poruszali się przez najbliższe lata. Wszak nie tylko oszczędność, ale również wygląd i ergonomia będą dla Was ważne przy wyborze samochodu. Dlatego koniecznie zgłoście wszelkie potrzeby naszym handlowcom, ponieważ możecie być pewni, że są oni przygotowani do tego typu rozmów. Doradzą i pomogą w doborze optymalnego auta na Wasze potrzeby, jak również możliwości finansowe.

Jak widzicie wybór jest spory. Przy poszukiwaniach samochodu z instalacją LPG kluczowa jest opłacalność całego przedsięwzięcia. Dlatego warto obliczyć, ile będziemy takim samochodem pokonywać kilometrów i kiedy zwrócą nam się nakłady na instalację. Jeśli nie chcecie sami zajmować się konwersją samochodu na gaz macie dwa rozwiązania: kupić używany samochód z instalacją gazową lub poszukać samochodu, który ma ją zainstalowaną fabrycznie (listę modeli znajdziecie poniżej). W pierwszym przypadku polecamy wizytę na stronie Spotawheel. Znajdziecie tam samochody w idealnym stanie, z potwierdzonym przebiegiem i z gwarancją wynoszącą do pięciu lat.

Samochody z fabryczną instalacją LPG

Nie chcecie zawracać sobie głowy montażem instalacji LPG w samochodzie? Na szczęście fabryczną instalację gazową oferują wszyscy więksi producenci aut. Na poniższej liście zebraliśmy najpopularniejsze modele, w których ją znajdziecie.

  • Alfa Romeo Mito
  • Alfa Romeo Giulietta
  • Chevrolet Spark
  • Chevrolet Cruze
  • Chevrolet Orlando
  • Dacia Sandero
  • Dacia Logan MCV
  • Dacia Duster
  • Hyundai i20
  • Mitsubishi Colt
  • Opel Corsa
  • Opel Astra
  • Opel Insignia
  • Opel Meriva
  • Opel Zafira Tourer
  • Skoda Citigo
  • Skoda Fabia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Roomster
  • Skoda Rapid
Karol