0 Udostępnień

Paliwo LPG (ang.liquefied petroleum gas) to obecnie najtańsza opcja poruszania się po drogach naszego kraju. Ceny benzyny oraz oleju napędowego oscylują w okolicach 6 złotych za litr, a zakup samochodu elektrycznego to wydatek przynajmniej 100 000 złotych.

Dlaczego samochody z LPG stanowią najtańsze wyjście? Gaz kosztuje obecnie na stacjach nieco ponad 3 złote za litr. Patrząc na to, ile kosztował jeszcze niedawno (nawet poniżej 2 zł za litr) można złapać się za głowę. Ale to się nadal opłaca, bo benzyna też podrożała. Kosztuje dziś ok. 6 złotych za litr, a wiele głosów przekonuje, że po obniżkach z końcówki 2021 roku, cena może kolejny raz wzrosnąć w pierwszych miesiącach 2022. Oprócz tego, montaż instalacji gazowej to koszt 2500 – 5000 zł. Przy różnicy cen paliwa i LPG zwróci się on po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów.

Jakie auto pod instalację LPG?

Sprawa zaczęła się komplikować w ostatnich latach, kiedy producenci zaczęli coraz silniej propagować bezpośrednie wtryski paliwa. Wszelkie silniki oznaczane np. jako FSI lub na przykład GDI, mimo niepodważalnych zalet, nie stanowiły dobrej bazy pod montaż instalacji gazowej. Dopiero w ostatnim czasie producenci instalacji gazowych udostępnili bardziej przystępne zestawy do tego rodzaju silników.

Należy skupić się więc przede wszystkim na starszych generacjach silników, które posiadają wielopunktowy wtrysk paliwa (przykładowe oznaczenie MPI; z ang. Multi-point injection).

Tego typu konstrukcje pozwalają na długą i bezproblemową eksploatację z instalacją gazową.

Silniki, które dobrze znoszą gaz

Grupa VAG (Volkswagen, Skoda, Seat, Audi) – jednostki MPI

Skoda Citigo z silnikiem MPI dobrze współpracuje z instalacją LPG

W przypadku benzynowych silników koncernu Volkswagen, uwagę warto skupić na jak najprostszych konstrukcjach. Jeżeli mamy zamiar montażu instalacji gazowej warto zwrócić uwagę na Skody Rapid i Fabie wyposażone w jednostki 1.0 MPI. Mimo małej pojemności i co za tym idzie mocy, silniki te dzielnie znoszą trudy codziennej eksploatacji i potrafią odpłacić się bardzo miłą niespodzianką przy dystrybutorze LPG. Warto poszukać takich aut z fabryczną instalacją gazową ponieważ był to częsty zabieg w celu przekonania do siebie bardziej oszczędnych klientów.

Opel – jednostki 1.4 Twinport i 1.4 Turbo

Opel to również producent, który w swoich salonach oferował samochody z fabryczną instalację gazową. Przykładem takich modeli były Corsy i Astry. Jeżeli chodzi o tę markę, sugerujemy zwrócić uwagę na bardzo udany mariaż silników 1.4 Twinport oraz 1.4 Turbo z instalacjami LPG. Ten pierwszy był montowany raczej w mniejszych samochodach w gamie Opla, natomiast 1.4 Turbo gościł pod maską takich modeli jak Astra, Zafira, czy Insignia. Możemy więc sobie pozwolić na wybór pasujący do naszych potrzeb bez wyrzeczeń w postaci wysokich kosztów eksploatacji.

Opel – 1.2 Twinport

Corsa z LPG może się okazać jednym z najtańszych pomysłów na auto miejskie. Sam motor benzynowy 1.2 o mocy 83 KM i momencie obrotowym 115 Nm nie jest szczególnie paliwożerny. Po montażu instalacji (lub zakupie egzemplarza już przerobionego na gaz – np. w Spotawheel) wydatki na paliwo jeszcze mocniej spadną. Prosty, wolnossący silnik nie sprawia problemów. Pewnym kłopotem może być tylko konieczność montażu dość małej butli. W końcu to niewielki samochód i miejsca nie jest zbyt wiele.

Fiat i Alfa Romeo – jednostki 1.4 T-jet

Szczególnie polecaną jednostką do założenia instalacji gazowej u włoskiego producenta jest 1.4 T-jet. Silnik ten najczęściej występował w wersji 120-konnej i pozwalał na stosunkowo dynamiczną jazdę takimi modelami jak Fiat Bravo, czy Punto. Poszukując odrobiny sportowego charakteru, rzućmy okiem na produkty innej włoskiej marki z grupy Fiata – Alfa Romeo. Modele MiTo i Giulietta często opuszczały fabrykę wyposażone w niezawodnego T-jeta, dlatego warto rozważyć również te auta.

Fiat i Jeep – 1.6 E-Torq

Silnik 1.6 E-Torq znany m.in. z Jeepa Renegade nadaje się do instalacji LPG

Model 500X, czyli niewielki, stylowy SUV, często występuje z motorem 1.6 E-Torq. Jeszcze częściej ten silnik jest spotykany w ciekawym stylistycznie Jeepie Renegade. Zdarza się również w kompaktowym Tipo. 110-konna jednostka nie ma ani turbo, ani – co ważniejsze przy przeróbkach na gaz – bezpośredniego wtrysku paliwa. Nic nie stoi na przeszkodzie, by dostosować ją do zasilania tańszym paliwem. Najczęściej taka przeróbka sprawdzi się w Tipo używanym jako taxi (to trwały, niedrogi model, lubiany przez kierowców zawodowych), ale i w SUV-ach przyniesie wymierne oszczędności.

Honda – silnik 1.8

Honda Civic ósmej i dziewiątej generacji to samochody kochane przez klientów na rynku wtórnym. Przekłada się to na dość wysokie ceny takich aut, ale trzeba przyznać, że niska utrata wartości ma tu swoje powody. Hondy naprawdę bardzo rzadko się psują! Inne ich zalety to atrakcyjny wygląd czy pomysłowe wnętrze z autorskim systemem Magic Seats. Co z silnikami? Motor benzynowy 1.4 jest za słaby do kompaktowego Civica. Lepszym wyborem będzie 1.8. Ma 140 KM i typowo japońską, wysokoobrotową charakterystykę. Osiągi są przyzwoite, ale spalanie bywa wysokie. Recepta to montaż LPG. Wbrew obiegowej opinii, właściwie dobrana i mądrze serwisowana instalacja nie powinna być źródłem żadnych problemów. To prosty i trwały motor bez turbo i bez bezpośredniego wtrysku paliwa.

Renault i Dacia – jednostki 1.4 i 1.6

Dacia to niemalże synonim oszczędności. Nie dziwi więc, że jej modele dobrze współpracują z instalacją LPG. Samochody te mają francuski rodowód, jednostki dzielą więc z marką Renault. Na jakie silniki warto się pokusić? Warte uwagi są zwłaszcza starsze silniki ośmiozaworowe tj. 1.4 (75 KM) oraz 1.6 (87 KM). Ze względu na swoją prostą konstrukcję na pewno nie przysporzą swoim właścicielom zawodu.

Renault i Dacia – silniki 1.0 TCe

Oto kolejny silnik z turbo, który – wbrew pozorom – nadaje się do przeróbki na zasilanie gazem. Świeże modele Dacii, takie jak Duster, Sandero czy Logan, a także aktualne Renault Clio, są sprzedawane z fabryczną instalacją LPG. To bardzo popularny dodatek, bo dopłata do gazu nie jest duża (ok. 1000 zł), a przy okazji moc na tym paliwie rośnie z 90 aż do 100 KM. Kolejne zalety (oprócz niższych kosztów na stacji benzynowej) to estetyczny montaż i wyświetlanie wskazań zasięgu na gazie na głównych „zegarach” samochodu. Takich modeli będzie wkrótce sporo na rynku wtórnym. Już zaczynają się pojawiać. Jeśli ktoś kupi jednak egzemplarz bez LPG, nic nie stoi na przeszkodzie, by zamontować instalację. Te silniki naprawdę „lubią” gaz!

Hyundai i Kia – jednostka 1.4 MPI

W Hyundaiu i30 również występowały silniki idealne do instalacji LPG

Auta koreańskiej marki Hyundai (a także spokrewnionej technicznie Kii) wyróżniają się wyjątkowo szeroką gamą silników. W modelach takich jak i30 czy Ceed można znaleźć zarówno jednostki benzynowe z turbo i bezpośrednim wtryskiem, jak i wolnossące typu MPI. Są również diesle i różne odmiany hybryd. Skupmy się jednak na „benzyniaku” i to tym bazowym.

100-konne 1.4 rozpędza Hyundaia i30 do 100 km/h w nieco ponad 12 sekund. Są to osiągi, które trudno nazwać świetnymi, ale spokojniej nastawieni kierowcy na pewno polubią ten wóz. Do LPG najlepiej nadają się egzemplarze produkowane po 2017 roku, czyli te najświeższej generacji. Mają bowiem hydrauliczną regulację luzów zaworowych. Wcześniej trzeba było kontrolować i ustawiać luzy ręcznie.

Toyota – 1.8 Hybrid

Samochody hybrydowe dzięki swojej konstrukcji palą naprawdę mało benzyny w mieście. Silnik spalinowy współpracuje tam bowiem z elektrycznym, a podczas miejskich manewrów, parkowania czy powolnej jazdy w korkach, działa tylko ten drugi. Dzięki temu, średnie rezultaty w terenie zabudowanym mogą sięgać 4-5 litrów na sto kilometrów nawet w przypadku relatywnie sporych aut, jakimi są Toyota Auris czy Prius.

Czy da się jeździć jeszcze taniej? Owszem. Instalacje gazowe do hybrydowych Toyot z motorem 1.8 są popularne, choć głównie wśród tych, którzy pokonują wyjątkowo duże dystanse – przede wszystkim taksówkarzy. W bardzo wielu hybrydach wożących ludzi, można usłyszeć charakterystyczne „cykanie” wielozaworu w butli przy przełączaniu się na gaz. Czy w przypadku prywatnego użytkownika LPG do hybrydy się opłaca? Trzeba naprawdę sporo jeździć.

Które auto z LPG wybrać?

Koniec końców to Wy musicie zdecydować, którym samochodem będziecie poruszali się przez najbliższe lata. Wszak nie tylko oszczędność, ale również wygląd i ergonomia będą dla Was ważne przy wyborze samochodu. Dlatego koniecznie zgłoście wszelkie potrzeby naszym handlowcom, ponieważ możecie być pewni, że są oni przygotowani do tego typu rozmów. Doradzą i pomogą w doborze optymalnego auta na Wasze potrzeby, jak również możliwości finansowe.

Jak widzicie wybór jest spory. Przy poszukiwaniach samochodu z instalacją LPG kluczowa jest opłacalność całego przedsięwzięcia. Dlatego warto obliczyć, ile będziemy takim samochodem pokonywać kilometrów i kiedy zwrócą nam się nakłady na instalację. Jeśli nie chcecie sami zajmować się konwersją samochodu na gaz macie dwa rozwiązania: kupić używany samochód z instalacją gazową lub poszukać samochodu, który ma ją zainstalowaną fabrycznie (listę modeli znajdziecie poniżej). W pierwszym przypadku polecamy wizytę na stronie Spotawheel. Znajdziecie tam samochody w idealnym stanie, z potwierdzonym przebiegiem i z gwarancją wynoszącą do pięciu lat.

Samochody z fabryczną instalacją LPG

Nie chcecie zawracać sobie głowy montażem instalacji LPG w samochodzie? Na szczęście fabryczną instalację gazową oferują wszyscy więksi producenci aut. Na poniższej liście zebraliśmy najpopularniejsze modele, w których ją znajdziecie:

  • Alfa Romeo Mito
  • Alfa Romeo Giulietta
  • Chevrolet Spark
  • Chevrolet Cruze
  • Chevrolet Orlando
  • Dacia Sandero
  • Dacia Logan MCV
  • Dacia Duster
  • Hyundai i20
  • Mitsubishi Colt
  • Opel Corsa
  • Opel Astra
  • Opel Insignia
  • Opel Meriva
  • Opel Zafira Tourer
  • Skoda Citigo
  • Skoda Fabia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Roomster
  • Skoda Rapid
0 Udostępnień