12 Udostępnień

Które używane modele najlepiej nadają się do podróżowania? Wybraliśmy 15 samochodów, którymi będziecie mogli wygodnie… wybrać się w trasę.

Co to znaczy?

Dobry samochód, którym będziemy mogli wybrać się w podróż, powinien spełniać kilka kryteriów: po pierwsze musi mieć ekonomiczny silnik. Po drugie powinien mieć pojemny bagażnik i sensownie rozplanowane wnętrze. Do tego istotna jest także cena – naszym celem było znalezienie modeli z różnych półek cenowych, tak aby każdy mógł znaleźć coś dla siebie.

Honda Civic IX

Honda Civic - niezawodne auto do podróży

Dzięki wyjątkowej trwałości Honda Civic trzyma cenę, która należy do najwyższych w swojej kategorii (sensowny wybór zadbanych aut zaczyna się od około 38 000 zł). Jednak w zamian otrzymujesz niezawodne silniki, przestronne wnętrze i ogromny jak na kompaktowe auto bagażnik (w wersji hatchback 477 litrów, w wersji kombi 624 litry). Warto wspomnieć także o oszczędnych dieslach i-DTEC. Ten w odmianie 1.6 (120 KM) pali 3,6 litra a w odmianie 2.2 (150 KM) 4,2 litra „na setkę”. Za dużo? W Civicu znajdziecie przycisk „Econ”, który uruchamia tryb jeszcze oszczędniejszej jazdy (coś za coś – silnik traci nieco ze swojej mocy i nieco mniej efektywna jest też wtedy klimatyzacja).

Citroen C4 III

Citroen C4

Honda Civic jest zbyt droga? Citroen C4 zapewnia też duży bagażnik (409 litrów), przestronne (jak na klasę kompaktową) wnętrze i paletę silników, wśród których znajdziemy solidne i oszczędne diesle HDi. W prawdzie 1.6 (112 KM) może być nieco za słaby na trasę, natomiast jednostka 2.0 będzie jak najbardziej wystarczająca (150 KM; spalanie w trasie 4,9 l/100 km). W kontekście dłuższej jazdy warto także wspomnieć o przyjemnie zestrojonym, sprężystym zawieszeniu.

Citroen C4 w dobrym stanie to wydatek od 25 000 zł wzwyż.

Skoda Octavia III

Skoda Octavia bez problemu zabierze Was w daleką podróż

Ktoś kto śledzi dłużej nasz blog pewnie zada pytanie, czemu Skoda Octavia figuruje w tylu różnych zestawieniach. Odpowiedź jest prosta: dlatego, że to samochód iście uniwersalny. Poza tym ciężko w zestawieniu samochodów do podróżowania pominąć model o tak wielkiej przestrzeni bagażowej (590 litrów w liftbacku i 610 w wersji kombi). Do tego sporo oszczędnych silników w ofercie (nie brak takich, które spalają poniżej 4 litrów „na setkę” w trasie). Kierowcy wybierający się na mniej uczęszczane odcinki i drogi w gorszym stanie z pewnością docenią fakt, że Octavia III miała do wyboru łącznie 3 dodatkowe rozmiary prześwitu (w wersji Scout nadwozie podniesiono o 30 mm). Duży jest także wybór dodatkowego wyposażenia. Można bowiem znaleźć kilka rozwiązań dobrych na dłuższe trasy: czujniki zmęczenia kierowcy, aktywny tempomat czy asystent pasa ruchu.

Aby mieć w czym wybierać wśród Octavii III generacji należy mieć budżet w okolicach 40 tys. zł.

Volvo V50

Volvo V50

Czas na coś z segmentu premium. Volvo V50 jest spokrewnione technologicznie z Fordem Focusem, co pozytywnie wpływa na dostępność i ceny części, a także na… prowadzenie tego samochodu, bo kompaktowy Ford od zawsze słynął z doskonałego zachowania na drodze.

Zalety V50 produkowanego w latach 2004-2012 to między innymi przestronne wnętrze i spory bagażnik (417 litrów) mimo kompaktowych wymiarów (nieco ponad 4,5 m długości). Ten model przypomina trochę swoją sylwetką klasyczne, kanciaste kombi Volvo sprzed lat. V50 przekonuje do siebie także dobrym komfortem jazdy, niezłym wykonaniem i bardzo szeroką gamą silników. Coś dla siebie znajdą tam zarówno miłośnicy diesli (francuskie 1.6, 2.0 w kilku wariantach, a także wisienka na torcie – pięciocylindrowe 2.4), jak i motorów benzynowych (od 1.6 po 2.5 turbo, także z pięcioma „garami”). Warto szukać egzemplarzy po liftingu z 2007 roku. Kosztują od 15 tysięcy w górę, ale za bogato wyposażone i mocniejsze auta należy zapłacić więcej.

Ford Mondeo MK4/Ford S-Max

Reprezentujący klasę średnią Ford, który może walczyć ze Skodą Superb i Volkswagenem Passatem (opisujemy je poniżej) o miano najbardziej przestronnego i pakownego auta w swojej kategorii (liftback mieści 540 litrów, sedan 550 a kombi 555 litrów). Wśród ofert na rynku wtórnym można znaleźć sporo dwulitrowych diesli TDCi, które oferują rozsądny stosunek mocy do spalania (moc 140-163 KM, spalanie poza miastem na poziomie 4,6 l/100 km).

Podoba Ci się Mondeo, jednak cenisz większą przestrzeń? Możesz skusić się na Forda S-Maxa, który w praktyce jest trochę bardziej napompowanym Fordem Mondeo (ta sama płyta podłogowa, podobne silniki, ta sama deska rozdzielcza). S-Max występuje niekiedy w wersji siedmioosobowej.

Skoda Superb II/Volkswagen Passat B7

Druga generacja czeskiej limuzyny skonstruowanej na płycie podłogowej Passata ma charakterystyczny system TwinDoor. Można dzięki niemu podnieść tylną klapę wraz z szybą (jak w liftbacku) lub samą klapę (jak w sedanie). Dzięki temu łatwiej jest dostać się do bagażnika i spakować tam większe gabaryty. Sam bagażnik jest minimalnie większy od tego w Fordzie Mondeo (565 litrów w wersji liftback-sedan, 633 litry w kombi). Zaletą Superba jest też szerokość, dzięki czemu w środku (również w tylnym rzędzie) można podróżować bardzo wygodnie. Jak przystało na flagowy model, Superb jest bogato wyposażony. Do tego diesle 2.0 TDI (w wersji CR), spalające 5,4-5,7 l/100 km w cyklu mieszanym.

Ceny? Kwota od 35 tysięcy wzwyż daje sensowne pole manewru na rynku wtórnym.

Ze względu na techniczne pokrewieństwo z Superbem o Passacie można napisać… to samo co powyżej. Różnica to nieco mniejszy bagażnik w wersji kombi (605 litrów, co i tak jest świetnym wynikiem) oraz nieco mniej przestronne wnętrze. Co jeszcze? Nie brak opinii, że Volkswagen Passat jest zwinniejszy i lepiej radzi sobie z krętymi drogami w porównaniu do „statecznego” Superba. Oba modele mają także bardzo podobną paletę silników i dzielą tę samą półkę cenową na rynku wtórnym (ceny przyzwoitych egzemplarzy od 35 000 zł).

Peugeot 508

Peugeot 508 w wersji kombi będzie idealnym autem do podróży

Polscy klienci na samochody używane uwielbiają wymienione wyżej Superby i Passaty. Modele francuskie pozostają trochę w ich cieniu, co nie znaczy, że są gorsze. Stereotypy o awaryjności „Francuzów” należy odesłać już do lamusa, bo wszystko i tak zależy od kondycji konkretnego egzemplarza i ewentualnie od jego wersji. W przypadku modelu 508 pewne problemy mogą sprawić silniki benzynowe 1.6 THP, a zwłaszcza ich łańcuch rozrządu.

Peugeot 508 pierwszej generacji (2010-2018) występuje jako elegancki sedan i praktyczne kombi. Obydwie te wersje doskonale sprawdzą się podczas długich podróży. Ich bagażniki mają odpowiednio 515 i 560 litrów pojemności. Wyjątkiem są rzadkie odmiany hybrydowe, w których kufer jest mniejszy – w końcu gdzieś musiały się pomieścić akumulatory.

Skoro jesteśmy już przy silnikach: oprócz wspomnianych hybryd i odmian 1.6 THP, 508 były napędzane także dieslami 1.6, 2.0 i 2.2. Najpopularniejszy jest ten „środkowy”, w wariancie o mocy 140 KM. W sam raz na długi, wakacyjny wyjazd, zwłaszcza że da się znaleźć naprawdę bogato wyposażone auta, z nawigacją, skórzaną tapicerką i oknem dachowym. Ceny najtańszych egzemplarzy zaczynają się od ok. 35 tysięcy złotych.

Chevrolet Orlando/Dacia Lodgy

Z upływem czasu Chevrolet Orlando będzie coraz bardziej niszowym autem, co wynika ze zmiany globalnej polityki Chevroleta i wycofania tego modelu ze sprzedaży 6 lat temu. Dzięki temu ceny tego minivana nie są wysokie, począwszy od pułapu 20-30 tys. złotych otrzymujemy duży samochód na siedem miejsc, z kilkoma sprawdzonymi silnikami (trwałe diesle o mocy 130-163 KM i spalaniu 5,1-5,3 l/100 km) i benzynowa jednostka 1.4 (140 KM, spalanie 6,2 l/100 km). Na rynku wtórnym łatwo znaleźć nieźle wyposażone egzemplarze.

Jeśli lubicie samochody o kształtach Chevroleta Orlando być może jako alternatywa spodoba wam się też Dacia Lodgy. Model ten jest nieco węższy (175 cm szerokości), jednak mocnymi argumentami są: jego pojemność (w konfiguracji pięcioosobowej 827 litrów) i cena (mając do dyspozycji 35 tys. możemy przebierać w ofertach). Jak przystało na budżetowe auto wyposażenie tych aut jest raczej skromne.

Honda FR-V

Honda FR-V

Zwykle samochody mają 5 miejsc, Honda FR-V to jednak samochód sześcioosobowy (po trzy fotele z przodu i z tyłu). Dzięki temu minivan dysponuje przestronnym wnętrzem. Do tego należy także wspomnieć o trwałości silników benzynowych. Niezłe są też diesle, które zapewniają niższe spalanie (silnik 2.2 i-CTDi spala 5,6 l/100 km przy mocy 140 KM).

Niestety mimo tych zalet model ten szybko zniknął z rynku, więc w Polsce Honda FR-V pozostaje modelem niszowym. Jak przystało na niszę ceny są bardzo korzystne – 20 000 zł to pułap pozwalający na zakup sensownego egzemplarza.

Opel Zafira C

Nieocenione auto w rodzinnej podróży - Opel Zafira

To kolejny model z przestronnym wnętrzem i bagażnikiem prawie jak w dostawczaku (710 litrów). Na rynku nie brakuje też bogato wyposażonych egzemplarzy. Do wyboru jest także sporo wersji silnikowych a niektóre są wyjątkowo oszczędne (diesel 2.0 CDTi o mocy 170 KM spala 4,9 l/100 km).

W zakup Opla Zafiry trzeba zainwestować więcej niż w przypadku powyższej Hondy. Zakres cenowy zaczyna się na poziomie 20 000 zł i dochodzi prawie do 100 000 zł. Mniej więcej w połowie znajduje się budżet wystarczający na sensowny zakup.

Toyota RAV4

Toyota RAV4

Toyota RAV4 czwartej generacji (2012-2018, lifting w 2015 r.) urosła i awansowała do segmentu SUV-ów klasy średniej. Długość nadwozia tego auta wynosi niemal 4,6 metra, co oczywiście przełożyło się zarówno na przestronność we wnętrzu, jak i na wielkość bagażnika (547 litrów). To już pełnowartościowe auto rodzinne, zwłaszcza że odsłona numer cztery poprawiła się także pod kątem komfortu jazdy, wyciszenia i prowadzenia.

Jak wygląda sprawa z silnikami? Najmniejsze spalanie w trasie zapewni diesel 2.0 o mocy 143 KM, opracowany wspólnie z BMW. Najprostszy konstrukcyjnie będzie motor benzynowy 2.0 rozwijający 152 KM, a najbardziej poszukiwana jest odmiana hybrydowa. Ma motor o pojemności 2.5 litra współpracujący z dwiema jednostkami elektrycznymi. Efekt? 197 KM, napęd na przód lub 4×4 (zależnie od wersji), dobre osiągi i naprawdę niskie spalanie, zwłaszcza w mieście. Dzięki zastosowaniu skrzyni bezstopniowej, kierowca nie musi też zajmować się zmianą przełożeń, ale charakterystyka e-CVT nie każdemu przypadnie do gustu. Przed zakupem warto wybrać się na jazdę próbną. Niestety, ze względu na swoją doskonałą opinię na rynku wtórnym, RAV4 trzyma ceny. Absolutne minimum, które trzeba zapłacić za ten model, to 50 tysięcy złotych.

BMW X3

BMW X3 to propozycja na podróż w stylu premium

Doskonałe i bardzo „osobowe” prowadzenie, szeroka paleta mocnych silników, świetne wyciszenie, bogate wyposażenie większości egzemplarzy, atrakcyjny wygląd… lista zalet BMW X3 drugiej generacji (2010-2017) jest naprawdę długa. Dodajmy do tego rewelacyjny komfort jazdy i dobrą przestronność we wnętrzu (długość nadwozia: ponad 4,6 metra, bagażnik: 550 litrów). Idealne auto do podróży?

BMW X3 pokocha kierowca, a i pasażerowie powinni być zadowoleni. Najlepszym wyborem pod względem kosztów zakupu, osiągów i spalania będzie silnik, który jest jednocześnie najpopularniejszy: czyli diesel 2.0 o mocach 184 lub 190 KM (ta ostatnia wersja zadebiutowała po liftingu w 2014 roku). Zapewni niezłe przyspieszenie, choć oczywiście najszybsze i… najlepiej brzmiące będą wersje sześciocylindrowe o mocy nawet ponad 300 KM. Rzędowa szóstka to prawdziwa klasyka BMW, ale ceny takich wersji są już bardzo wysokie.

Niestety, za wszystkie wymienione zalety trzeba słono zapłacić. Podróżowanie najtańszym X3 wyceniono na ok. 55 tysięcy złotych, ale takim ofertom trzeba uważnie się przyjrzeć. Zdarzają się auta ubogo wyposażone (nawet bez sterowania radiem z kierownicy) i z napędem tylko na jedną oś (X3 jest wyjściowo tylnonapędowe). Zadbany, przyzwoicie skonfigurowany egzemplarz z rewelacyjną automatyczną skrzynią biegów wiąże się z wydatkiem 60 tysięcy i więcej. Najdroższe BMW X3 z motorami 3.0 kosztują nawet 140 tysięcy złotych.

BMW 5 F10

BMW serii 5 na trasę

Skoro wspomnieliśmy już o BMW z podwyższonym prześwitem, czas na model, który jest skierowany do tych, którzy wolą podróżować niżej. Seria 5 generacji F10 była produkowana w latach 2009-2017, a w 2014 r. przeprowadzono facelifting. Jak przystało na tę markę, był dyskretny, ale egzemplarze po zmianach można bez problemu odróżnić od tych starszych np. po innym kształcie zderzaków i zmienionych lampach.

Mnogość wersji silnikowych, bogate wyposażenie, wysoki komfort jazdy, doskonałe prowadzenie – oto tylko część zalet „Piątki” F10. Na trasę trudno o lepszy samochód, bo BMW jest przestronne (zwłaszcza w odmianie kombi – bagażnik ma 560 l), ciche i wygodne. Największą popularnością cieszą się dwulitrowe diesle (najczęściej w odmianie o mocy 184 KM). Są wystarczająco dynamiczne (nawet bazowa, 150-konna wersja nie jest zawalidrogą), relatywnie tanie w zakupie i oszczędne. Jak przystało na wóz tej marki, prawdziwą przyjemność można poczuć jednak przy wersjach sześciocylindrowych. Słynny diesel 3.0 w różnych wariantach zachwyca osiągami i kulturą pracy, a przy tym nadal nie zużywa zbyt wiele paliwa. Podróż z tą jednostką napędową to prawdziwa przyjemność.

Czy jakieś jednostki są motorami podwyższonego ryzyka? Owszem – benzynowe 528i i V8 550i. Warto dokładnie sprawdzić oglądany egzemplarz. Oprócz tego, warto polować na bogato wyposażone BMW, np. z wyśmienitymi fotelami „Komfort”, dużą nawigacją czy lepszym audio. Ile kosztuje F10? Ceny zaczynają się już od ok. 40 tysięcy złotych, ale na rozsądny egzemplarz (czyli zadbany i bezwypadkowy) lepiej przygotować ok. 60 tysięcy. Odmiany sześciocylindrowe są odpowiednio droższe.

Kia Optima

Podróż Kią Optimą

Pora na propozycję z Korei. Kia Optima to samochód klasy średniej produkowany w latach 2011-2020, a od roku 2015 na rynku była druga generacja modelu. Od początku ten wóz wyróżniał się wyjątkowo udaną stylistyką. Nawet ci, którzy do tej pory nie cenili urody produktów marki Kia, na widok Optimy zmieniali zdanie i przyznawali, że ten samochód wygląda naprawdę dobrze. Do wyboru klienci mieli wersje sedan i kombi. Która była ładniejsza? Trudny wybór! W czysto mierzalnych kategoriach, kombi górowało nad sedanem pojemnością bagażnika (552 kontra 450 litrów), choć długość obydwu wersji była identyczna (4855 mm, mowa o drugiej generacji).

Optima była dostępna zarówno w wersjach benzynowych, jak i wysokoprężnych i hybrydowych. Spośród tych pierwszych, największym powodzeniem cieszy się dynamiczny motor 1.6T (180 lub 205 KM). Z tych drugich – 141-konny diesel 1.7, bo słabsza, 115-konna jednostka ma trochę za mało „pary”. Kia to dobry wybór dla tych, którzy mają dość podróżowania „oklepanymi” Superbami i Passatami i chcą mieć nieco bardziej niestandardowy model klasy średniej. Ceny: od ok. 55 000 zł za model po 2015 r.

Peugeot 3008

Peugeot 3008

Czas na coś z większym prześwitem i pochodzącego z Francji. Peugeot 3008 sprawdzi się w podróży u tych, którzy lubią SUV-y, ale nie chcą ani żadnego z japońskich, ani niemieckich modeli. Druga generacja modelu – tym razem będąca już typowym SUV-em, a nie połączeniem SUV-a z minivanem, jak poprzednik – została pokazana w 2016 roku i pozostaje w sprzedaży do dziś.

Bagażnik tego modelu ma 591 litrów. Dla tych, którzy potrzebują jeszcze więcej przestrzeni lub dodatkowego, trzeciego rzędu siedzeń, Peugeot przewidział jeszcze dłuższy i bardziej przestronny, ale bardzo zbliżony technicznie model 5008. Jak wygląda sprawa z silnikami? Za optymalny kompromis między ceną a osiągami uchodzi motor benzynowy 1.6T o mocy 165 KM. Jest też słabszy, trzycylindrowy 1.2T 130 KM, który powinien nieźle sprawdzić się w miejskiej eksploatacji. Diesle (1.5 i 2.0, moc od 115 do 180 KM) również są chwalone i mają swoich zwolenników – zwłaszcza wśród tych, którzy rzeczywiście często jeżdżą w trasy. Zaletami Peugeota są również atrakcyjna stylistyka (również w środku) i dobre właściwości jezdne. Ceny: od 70 000 zł.

Renault Laguna III

Renault Laguna

Oto najgroźniejszy konkurent wspominanego już Peugeota 508 – zarówno na rynku aut nowych (Laguna III była w produkcji między 2007 a 2015 r.), jak i teraz, na rynku wtórnym.

Francuski samochód klasy średniej występował aż w trzech wersjach nadwoziowych. Oprócz „klasycznego” liftbacka (bagażnik: 462 l) i kombi (508 litrów) w gamie było także niezwykle atrakcyjnie stylizowane coupe. Zalety wszystkich wersji były podobne. Niezły komfort jazdy, bogate wyposażenie wielu egzemplarzy, a poza tym – co najważniejsze – Renault Laguna III to samochód o wiele trwalszy i lepiej wykonany od poprzednika. To cechy pożądane w przypadku auta idealnego na trasę. O ile druga generacja zmagała się z problemami z awaryjnością, o tyle Laguna numer trzy to już inna bajka.

Francuski wóz przekonuje także gamą silników – od benzynowego 1.6 aż po diesla 3.0 V6. Najpopularniejszy – i dobry – jest diesel 2.0 DCi. Najwięcej pochlebnych opinii zbiera jednak dwulitrowy motor benzynowy o mocy 175 lub 205 KM. Nie dość, że jest dynamiczny, to jeszcze dobrze współpracuje z instalacjami gazowymi. Ile kosztuje Laguna III? To kolejna z zalet modelu – dobry stosunek ceny do jakości i rocznika. Najtańsze sztuki wyceniono na ok. 15 tysięcy złotych. Za zadbane, dobrze wyposażone samochody z końca produkcji trzeba zapłacić ok. 35-40 tysięcy zł.

Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Outlander do podróży

Japoński SUV, który nie jest Toyotą ani Hondą? W tym segmencie rynku Mitsubishi Outlander jest wyjątkowo ciekawą propozycją. Przestronne wnętrze trzeciej generacji modelu (w produkcji od 2012 r.) nie jest jego jedyną zaletą. Niekoniecznie jest nią także wygląd, bo prezencja odmiany sprzed liftingu (2015 r.) może budzić kontrowersje. To, czym przekonuje do siebie Outlander, to prosta obsługa i mało skomplikowana – a przy okazji bardzo trwała – konstrukcja. Jednostki benzynowe 2.0 nie mają turbo. Nie nadają się dla bardzo dynamicznie podróżujących kierowców, ale dla tych, którzy poruszają się spokojnie, będą w sam raz. Diesle 2.2 są z kolei chwalone za niewysokie spalanie i przyzwoite osiągi (150 KM i 380 Nm). Poza tym, Outlander jest funkcjonalny. To rynkowa oferta dla rozsądnych. Za ok. 65-70 tysięcy można przebierać w autach po liftingu, w bardzo dobrym stanie.

Oczywiście na rynku znajdziecie znacznie więcej modeli, które świetnie sprawdzą się w dłuższej trasie. Wybór idealnego auta zależy tak naprawdę od Waszych osobistych preferencji… Jednak niezależnie od nich, sprawdzone auta używane, które na pewno Was nie zawiodą, znajdziecie w Spotawheel!


Zakup auta w Spotawheel jest naprawdę prosty… Wiemy, że znacznie więcej czasu zabrać może planowanie trasy naszej podróży. W związku z tym służymy pomocą! Propozycje blogów podróżniczych, które powinny ułatwić Wam podjęcie decyzji, znajdziecie tutaj.

12 Udostępnień