0 Udostępnień

Peugeot 3008 to jeden z najpopularniejszych modeli marki Peugeot. Jego dwie generacje przekonują do siebie szeregiem zalet. Jak blisko im do ideału? Poznaj mocne i słabe strony tych aut.

Rodzinny, przestronny, relatywnie niedrogi, nieźle wyglądający. Oto zestaw cech, których wyjątkowo często poszukują klienci… i trudno im się dziwić. Jakie auto powinni wybrać? Propozycji jest kilka, a jedną z najlepszych będzie Peugeot 3008. Ten model doczekał się dwóch generacji.

Pierwsza zadebiutowała w 2009 roku

Peugeot 3008 I przed face-liftingiem
Peugeot 3008 I generacji przed liftingiem

Mniej więcej wtedy moda na SUV-y nabierała w Europie rozpędu. Klienci coraz chętniej zerkali na samochody ze zwiększonym prześwitem i wyższą pozycją za kierownicą, zamiast na „tradycyjne” modele, takie jak minivany czy kombi.

Francuzi z Peugeota doskonale wyczuli trendy. Nowy model, który wprowadzili do salonów, nie był klasycznym minivanem. Zachował charakterystyczny, nieco zaoblony kształt. Był też praktyczny. Ale zyskał nieco uterenowionego stylu. Otrzymał „imię” 3008. W świecie Peugeota, dłuższe nazwy z tysiącami zamiast setkami są zarezerwowane właśnie dla modeli z większym prześwitem. Pozostawał w produkcji do 2016 roku. Zbudowano go na platformie modelu 308 pierwszej generacji.

Zalety Peugeota 3008 I to m.in. dobra widoczność z wnętrza

Peugeot 3008 I - widoczność
Doskonała widoczność to mocna strona Peugeota 3008

Bardzo duże przeszklenia oznaczają niezłą widoczność, a często występujący szklany dach doświetla wnętrze i sprawia, że nawet w pochmurny dzień przejażdżka może poprawić humor. Zarówno duże szyby, jak i szklany dach to elementy uwielbiane przez dzieci – mogą doskonale widzieć świat, a nawet patrzeć nocą na gwiazdy.

Inne mocne strony to m.in. duże schowki i spory bagażnik

Peugeot 3008 - bagażnik
Duży bagażnik Peugeota 3008

Kokpit 3008 ma futurystyczny, trochę „lotniczy” kształt, ale kryje naprawdę dużo schowków. Łącznie, mają ponad 50 litrów pojemności. Bagażnik ma z kolei 512 litrów – to naprawdę dużo.

Po stronie zalet modelu 3008 pierwszej generacji warto zapisać też wysoki komfort jazdy i przyzwoite ceny części. Jakie są wady? Wielu klientów wskazuje, że – nawet biorąc pod uwagę kompaktowe wymiary Peugeota, czyli długość na poziomie 4,365 m – tylna część nadwozia mogłaby być bardziej przestronna. Nie ma wersji siedmioosobowej, ale kto potrzebuje dodatkowych foteli, może zwrócić uwagę na większy i zbliżony technicznie model 5008.

Gama silników jest szeroka

Peugeot 3008 po liftingu
Peugeot 3008 I występował z szeroką gamą silników

Benzynowe 1.6 VTI o mocy 120 KM ma niestety opinie dość paliwożernego i mało dynamicznego. Z kolegi 156-konna odmiana THP (140-156 KM) bywa uznawana za ryzykowną, zwłaszcza ze względu na ryzyko rozciągania się łańcucha rozrządu. Można je wyeliminować, zmieniając olej co ok. 10 tysięcy kilometrów. Przy egzemplarzu używanym trudno jednak samodzielnie zweryfikować, jak postępowali poprzedni właściciele. Szkoda, bo 1.6 THP to dynamiczny i oszczędny motor. Pozostaje więc jedynie zakup takiego auta z pewnego źródła i sprawdzonego przez ekspertów.

Inny benzyniak w gamie to produkt ery downsizingu – trzycylindrowy 1.2 PureTech, montowany pod koniec kariery rynkowej 3008 pierwszej generacji. Najczęściej na rynku spotyka się jednak diesle. To najlepszy wybór, nie tylko ze względu na dużą podaż egzemplarzy, ale i na to, że motory HDI są…. po prostu udane. Niewiele palą i są trwałe.

Słabszy z diesli to 1.6 HDI o mocy 110-115 KM (zależnie od rocznika). Nie czyni z crossovera Peugeota rakiety, ale dla spokojniejszego kierowcy sprawdzi się doskonale. Ze względu na zastosowanie tzw. „mokrego” DPF-a, nawet ten element nie sprawia w nim kłopotów.

Mocniejsze diesle to 2.0 HDI (150-163 KM). Są szybkie i dobre, ale ich utrzymanie kosztuje nieco więcej niż w przypadku motoru 1.6. W gamie jest także odmiana Hybrid4. To jedyna szansa na napęd 4×4 w 3008, ale jest on realizowany poprzez osobny silnik elektryczny napędzający tylne koła. Działa to… kontrowersyjnie, a taka wersja nie jest też specjalnie oszczędna. Lepiej jej unikać.

Peugeot 3008 II zadebiutował w 2016 roku

Peugeot 3008 II
II generacja Peugeota 3008

Tym razem nowa wersja nie była już połączeniem minivana z SUV-em, a po prostu SUV-em. Kształty nowej odmiany stały się jeszcze bardziej modne. Trzeba przyznać, że 3008 numer dwa potrafi oczarować swoim wyglądem. Kanciaste linie – typowe dla świeżych Peugeotów – nadal prezentują się nowocześnie, choć od premiery minęło już prawie sześć lat. Zwłaszcza w wersji GT Line, z bardziej sportowym designem zderzaków czy felg, 3008 może odwracać za sobą głowy przechodniów.

Wnętrze także jest ciekawie narysowane. Charakterystyczne elementy Peugeotów, takie jak mała kierownica (zaskakująco wygodna w obsłudze) i wysoko umieszczone „zegary”, też mogą się podobać. 3008 przekonuje do siebie również „lotniczymi” przełącznikami i dużymi wyświetlaczami systemu multimedialnego.

Ale styl nie jest jedyną zaletą Peugeota 3008 II

Do małej kierownicy trzeba się przyzwyczaić, jednak zapewnia świetne doznania z prowadzenia dużego Peugeota

Przestronność wnętrza tym razem jest bez zarzutu. Na pewno ma na to wpływ fakt, że 3008 urosło. Druga generacja mierzy 4,48 m. Bagażnik ma 520 litrów pojemności. Siedem miejsc – tak jak poprzednio, wyłącznie w modelu 5008.

Oprócz tego, to bardzo dobrze prowadzące się auto. Kto oczekuje „kanapowych” wrażeń i dużych przechyłów nadwozia na zakrętach, będzie zaskoczony. Mała kierownica potęguje wrażenia. Po stronie wad 3008 można zaliczyć brak napędu 4×4 w wersjach innych niż hybrydowe (o których poniżej), a także obsługę większości funkcji z poziomu ekranu dotykowego. Nie dla każdego sterowanie np. temperaturą we wnętrzu po wciśnięciu odpowiedniego miejsca na wyświetlaczu będzie intuicyjne i wygodne, zwłaszcza podczas jazdy.

Druga generacja również ma szeroką gamę silników

Peugeot 3008 II - silniki
Gama jednostek napędowych II generacji została ograniczona w roku 2020

Najszersza była do roku 2020. Przy okazji modernizacji, zrezygnowano z kilku odmian. Szkoda, bo np. motor benzynowy 1.6 turbo o mocy 180 KM stanowił idealne źródło napędu do tego SUV-a. 130-konna wersja 1.2 też radzi sobie nieźle, choć przy komplecie pasażerów może mieć pewne kłopoty z elastycznością.

Pozostałe silniki to 1.6 THP o mocy 165 KM, a także diesle. Mają pojemność 1.5, 1.6 i 2.0. Moc najsłabszej odmiany to 120 KM, a najmocniejszej – aż 180 KM. „Środkowa”, 150-konna wersja to rozwiązanie optymalne, zwłaszcza z udanymi, automatycznymi skrzyniami biegów. Niedawno do gamy dołączyły także hybrydy plug-in. Słabsza ma 225, a mocniejsza – aż 306 KM. To ponownie jedyna szansa na Peugeota 3008 z napędem na cztery koła.

Peugeot 3008 II to młody samochód, więc o jego usterkach wiadomo jeszcze niewiele

Użytkownicy czasami skarżą się m.in. na kłopoty z układem oczyszczania spalin, a także zawieszający się system multimedialny. Wygląda jednak to, że 3008 jest udanym samochodem, który nie sprawia kłopotów. Dobrze jeździ, jest przestronny, świetnie wygląda, a do tego kosztuje mniej od niemieckich konkurentów – zwłaszcza tych z segmentu premium. Grunt to znalezienie zadbanego egzemplarza. Najłatwiej będzie zwrócić uwagę na modele z oferty Spotawheel.

0 Udostępnień