Każdy samochód oferowany przez Spotawheel jest w stanie zapewniającym bezproblemowe użytkowanie. Wiemy jednak, że rankingi niezawodności mają też swoją magię. Dlatego sprawdziliśmy, jak radzą sobie w nich dostępne u nas małe modele. Zatem które używane samochody miejskie są najmniej awaryjne?
Tytułem wstępu: w tekście uwzględniamy rankingi Warranty Direct i TUV. Ten pierwszy uwzględnia wypadkową nie tylko niezawodności, ale także kosztów ewentualnych napraw. Co istotne, w rankingu tym nie ma rozróżnienia na wiek, jedynie na klasę samochodu (auta miejskie, klasę średnią itp.). Natomiast w rankingu TUV samochody są sklasyfikowane w podziale na roczniki a pozycja dengo modelu zależy tylko od jak najniższego współczynnika awaryjności.
Najmniej awaryjne używane samochody miejskie: 2-3-letnie
Z mieszczuchów dostępnych w ofercie Spotawheel prym wiedzie Honda Jazz. Model ten świetnie wypadł pod względem bezawaryjności w rankingu Warranty Direct (wysoka cena serwisu skompensowana minimalną awaryjnością). Również w przypadku raportu TUV ten japoński model osiągnął współczynnik awaryjności znacznie niższy od średniej dla swojej grupy. Na podium znalazły się jeszcze Toyota Yaris i Hyundai i20 oraz Volkswagen Polo ex aequo na 3. miejscu. Koreański model nie tylko jest niezawodny (niski współczynnik awaryjności zarówno według WD jak i TUV), lecz również jego naprawy są wyjątkowo tanie. Toyota Yaris natomiast ma umiarkowane ceny napraw i również niski wskaźnik awaryjności.
model | TUV | WD | |
1. | Honda Jazz | 3,2 | 10 |
2. | Toyota Yaris | 4,4 | 22 |
3. | Hyundai i20 | 4,5 | 14 |
Volkswagen Polo | 4,5 | 23 | |
5. | Opel/Vauxhall Corsa | 5,1 | 95 |
6. | Skoda Fabia | 5,2 | 45 |
7. | Peugeot 208 | 5,3 | – |
8. | Mazda 2 | 5,5 | 20 |
9. | Renault Twingo | 5,7 | 41 |
ŚREDNIA | 5,8 | ||
10. | Suzuki Swift | 6,1 | 67 |
11. | Seat Ibiza | 6,2 | 24 |
12. | Ford Fiesta | 6,3 | 29 |
13. | Kia Picanto | 6,5 | 18 |
14. | Renault Clio | 6,6 | 60 |
15. | Kia Rio | 7,2 | 35 |
16. | Hyundai i10 | 8,2 | 12 |
17. | Nissan Micra | 8,4 | 41 |
18. | Fiat 500 | 8,7 | 77 |
19. | Ford Ka | 10,7 | 17 |

Najmniej awaryjne używane samochody miejskie: 4-5-letnie
W tej grupie na podium, poza Yarisem i Jazzem pojawia się także Mazda 2. W rankingu WD model ten ma współczynnik awaryjności podobny do miejskiego modelu Toyoty i również podobne ceny serwisu. W przypadku rankingu TUV ta różnica jest już większa. Co nie zmienia faktu, że awaryjność obu modeli jest znacznie poniżej średniej dla grupy używanych aut cztero- i pięcioletnich.
model | TUV | ||
1. | Mazda 2 | 6 | |
2. | Toyota Yaris | 8,5 | |
3. | Honda Jazz | 8,9 | |
4. | Volkswagen Polo | 9,1 | |
5. | Suzuki Swift | 9,7 | |
ŚREDNIA | 10 | ||
6. | Peugeot 208 | 10,2 | |
7. | Skoda Fabia | 10,5 | |
8. | Ford Fiesta | 10,5 | |
9. | Kia Picanto | 10,9 | |
10. | Nissan Micra | 11 | |
11. | Opel/Vauxhall Corsa | 11,4 | |
12. | Renault Twingo | 11,4 | |
13. | Renault Clio | 11,7 | |
14. | Seat Ibiza | 12,1 | |
15. | Kia Rio | 12,4 | |
16. | Hyundai i10 | 13,5 | |
17. | Hyundai i20 | 14,8 | |
18. | Fiat 500 | 16,4 | |
19. | Ford Ka | 16,4 |
Najmniej awaryjne używane samochody miejskie: 6-7-letnie
Tutaj znów skład podium taki sam. Według TUV niższym współczynnikiem awaryjności od średniej dla całej grupy charakteryzują się także: Volkswagen Polo i Suzuki Swift natomiast wynik Forda Fiesty jest taki sam jak właśnie ta średnia.
model | TUV | ||
1. | Mazda 2 | 11,1 | |
2. | Toyota Yaris | 13,1 | |
3. | Honda Jazz | 14 | |
4. | Volkswagen Polo | 14,7 | |
5. | Suzuki Swift | 15,2 | |
ŚREDNIA | 16,4 | ||
6. | Ford Fiesta | 16,4 | |
7. | Opel/Vauxhall Corsa | 16,5 | |
8. | Kia Rio | 16,8 | |
9. | Skoda Fabia | 17,2 | |
10. | Seat Ibiza | 17,7 | |
11. | Kia Picanto | 18,4 | |
12. | Hyundai i10 | 18,7 | |
13. | Ford Ka | 21,7 | |
14. | Nissan Micra | 22,3 | |
15. | Fiat 500 | 23,1 | |
16. | Hyundai i20 | 24,2 | |
17. | Renault Clio | 24,4 | |
18. | Peugeot 207 | 25,1 | |
19. | Renault Twingo | 26,6 |
Najmniej awaryjne używane samochody miejskie: 8-9-letnie
W tej grupie pierwsze miejsce wraca do Hondy Jazz. Na drugie miejsce wjechała Toyota Yaris a na trzecie – Volkswagen Polo. Poza podium jedynie Mazda 2 osiągnęła jeszcze wynik wyższy od średniej dla samochodów z roczników 2011-2012. W pobliżu średniej uplasowały się: Ford Fiesta, Seat Ibiza oraz Skoda Fabia.
model | TUV | ||
1. | Honda Jazz | 16,8 | |
2. | Toyota Yaris | 19 | |
3. | Volkswagen Polo | 19,2 | |
4. | Mazda 2 | 20 | |
ŚREDNIA | 22,5 | ||
6. | Ford Fiesta | 23,5 | |
7. | Opel/Vauxhall Corsa | 23,7 | |
8. | Skoda Fabia | 24,1 | |
9. | Seat Ibiza | 24,5 | |
10. | Hyundai i10 | 26,2 | |
11. | Ford Ka | 26,5 | |
12. | Hyundai i20 | 27,5 | |
13. | Suzuki Swift | 27,7 | |
14. | Nissan Micra | 28,9 | |
15. | Fiat 500 | 28,9 | |
16. | Renault Twingo | 31,3 | |
17. | Peugeot 207 | 31,9 | |
18. | Kia Picanto | 32,4 | |
19. | Renault Clio | 33,4 |
Rankingowe ciekawostki
Wysoka pozycja rankingowa modeli z Japonii nie powinna nikogo dziwić. Natomiast z wyników rankingu TUV można wyczytać kilka prawidłowości, które przeczą powszechnemu mniemaniu o motoryzacji. I tak modele francuskie, często odsądzane od czci i wiary, w niektórych przypadakch osiągnęły bardzo przyzwoity wynik, tak jak Peugeot 208 z roczników 2015-2018. Warto zwrócić również uwagę na Kię Picanto (również roczniki 2015-2018) oraz Kię Rio (2013-2014). Wszystko to przypadki samochodów, które w rankingu okazały się lepsze od modeli cieszących się większą renomą.
Podsumowując…
Analizowanie rankingów może pomóc w wyborze odpowiedniego auta lub przekonać osoby sceptyczne do danej marki/modelu. Zawsze warto jednak pamiętać, że rankingowa rzeczywistość odzwierciedla nie tylko techniczną trwałość, ale także poziom dbania o samochód (w przypadku rankingu TUV). Wiadmo bowiem, że samochód serwisowany w szemranych warsztatach, pełen tanich części zamiennych będzie się po prostu psuł. I to niezależnie od jego fabrycznej trwałości. Więc przy zakupie używanego samochodu warto zerknąć na ranking, jednak istotniejsze jest zerknięcie na historię samochodu i zakup takiego, który jest dobrze utrzymany i ma pełną historię serwisową.