Klimatyzacja w samochodzie to coś tak oczywistego, że nie bardzo zastanawiamy się nad tym, jak ona działa. No chyba, że zaczyna coś się z nią dziać. Jakie są zasady działania, co jest czynnikiem chłodzącym i o co w niej dbać?
Jak działa klimatyzacja w samochodzie?
Co do zasady działania klimatyzacja samochodowa niczym nie różni się od lodówek w naszych domach. Zarówno lodówka, jak i klimatyzacja w samochodzie, składa się z podobnych elementów (w samochodach dodatkowo występuje osuszacz).
Schemat działania klimatyzacji samochodowej jest następujący:
Cały cykl chłodniczy zaczyna sę od sprężarki zapewniającej obieg czynnika chłodzącego w całym układzie (poprzez jego sprężenie i tym samym podniesienie temperatury). Chłodziwo pod postacią gorącego gazu trafia do skraplacza, gdzie oddaje ciepło i staje się cieczą. Ta trafia do osuszacza, którego zadaniem jest usunięcie zanieczyszczeń oraz wody ze skroplonego chłodziwa. Kolejny przystanek to zawór rozprężający, gdzie w wyniku obniżenia ciśnienia płynnego chłodziwa obniża się jego temperatura. W takiej postaci trafia ono do parownika, gdzie zaczyna wrzeć, odbierając ciepło z otoczenia (a dokładnie ze strumienia powietrza, które później trafia do kabiny). I jako gaz trafia z powrotem do sprężarki.
Czy klimatyzacja manualna różni się od klimatyzacji automatycznej?
Pod względem sposobu działania różnicy nie ma żadnej. Inny jest natomiast sposób sterowania. W przypadku klimatyzacji manualnej temperaturę, kierunek oraz siłę nawiewu ustalamy ręcznie za pomocą pokręteł. W przypadku klimatyzacji automatycznej ustawiamy tylko temperaturę i ewentualnie strefę nawiewu.
Klimatyzacja manualna i automatyczna – koszty
Ponieważ oba rodzaje klimatyzacji nie różnią się budową, serwisowanie i wymiana części wiąże się z podobnymi kosztami. Zaletą klimatyzacji manualnej jest jednak mniej elektroniki, a co z atym idzie mniejsze ryzyko awarii sterówników. W obu przypadkach porównywalne są koszty wymiany czynnika chłodzącego czy czyszczenie układu.
Co ile serwisować klimatyzację samochodową?
Czyszczenie kanałów dolotowych, odgrzybianie parownika i wymiana filtra kabinowego najlepiej przeprowadzić raz do roku i raz na trzy lata wymienić osuszacz.
Czytaj też: Jak pozbyć się zabrudzeń organicznych z wnętrza auta
Czym nabija się klimatyzację w samochodach?
Dwa stosowane w UE czynniki chłodnicze to R134a i R1234yf. Ze względu na dyrektywę unijną 2006/40/WE od początku 2013 roku ten pierwszy zaczął być wypierany przez drugi. Obecnie w samochodach z klimatyzacją spotykany jest już tylko czynnik R1234yf. Wszystko wynika z kwestii środowiskowych. Czynnik chłodniczy R134a jest bardziej szkodliwy dla środowiska (wyższy Współczynnik Ocieplenia Globalnego). Z kronikarskiego obowiązku wspomnimy jeszcze pełną nazwę obu specyfików: 1,1,1,2-tetrafluoroetan (R134a) i 2,3,3,3-tetrafluoropropen (R1234yf).