11 Udostępnień

Pierwsza była Toyota, która w 1997 roku zaoferowała model Prius. Dwa lata później światło dziennie ujrzała Honda Insight.

Samochody hybrydowe zdążyły zadomowić się na rynku. Doceniane są za połączenie zalet wynikających z zastosowania silników spalinowych (zasięg dużo większy od samochodów elektrycznych) i napędu elektrycznego (niższa emisja spalin, prostsza konstrukcja oraz mniejsze spalanie).

Jeśli natrafiliście na ten artykuł to prawdopodobnie interesuje Was zakup samochody hybrydowego. Pozwólcie, że odpowiemy na Wasze najważniejsze pytania.

Jakie są rodzaje samochodów hybrydowych?

Samochód hybrydowy może posiadać częściowy napęd hybrydowy, pełny napęd hybrydowy oraz napęd hybrydowy plug-in.

Częściowe hybrydy

W samochodach z częściowym napędem hybrydowym silnik elektryczny zastępuje alternator i pełni funkcję wspomagającą względem silnika spalinowego. W tego typu konstrukcjach silnik spalinowy wyłącza się gdy nie wciskamy pedału gazu, lub na przykład zjeżdzamy z górki, i właśnie wtedy silnik elektryczny dostarcza energię niezbędną do działania pokładowej mechaniki.

Częściowa hybryda, znana także jako mild hybrid, w połączeniu z systemem start-stop znacznie obniża znacznie zużycie paliwa, choć oczywiście nawet nie zbliża się do poziomu zużycia, jakim charakteryzują się pełne hybrydy. Te przedstawimy w dalszej części tekstu. Charakterystycznym przykładem częściowych hybryd są Suzuki Swift SHVS i Honda CRZ.

Samochody w pełni hybrydowe

Wspomniane wcześniej Toyota Prius, Honda Insight czy nowszy Lexus RX350h to najlepsze samochody z pełnym napędem hybrydowym.

W przypadku pełnej hybrydy silnik spalinowy współpracuje z silnikiem elektrycznym. W sytuacji, gdy zapotrzebowanie na moc nie jest duże, samochód jest napędzany elektrycznie. Gdy jednak mocniej przyciśniemy pedał gazu, włącza się silnik spalinowy, działając równolegle z elektrycznym.

Peugeot 508 Hybrid i DS4/DS5 Hybrid to jedyne hybrydowe samochody diesel. Przynajmniej jak na razie…

Jako że silnik elektryczny zastępuję alternator, toteż jest on odpowiedzialny za ładowanie akumulatorów/baterii. Jest to możliwe dzięki przetworzeniu energii kinetyczej i cieplnej generowanej przy hamowaniu w energię elektryczną. Jest to jedyny sposób ładowania baterii, chyba że w nasze ręce trafi..

Samochód hybrydowy Plug-in (lub PHEV)

Mówimy o ostatnim kroku przed napędem czysto elektrycznym, gdzie maksymalnie wykorzystano korzyści współpracy silnika spalinowego z elektrycznym.

To konstrukcja hybrydowa najbardziej zbliżona do samochodu „czysto” elektrycznego i maksymalnie wykorzystująca zalety płynące ze współdziałania silnika elektrycznego i spalinowego. Akumulatory w tym przypadku są większe i mogą być ładowane sieciowo.

Takie auto, np. Volvo XC60 T8 Twin Engine, możemy podłączyć do prądu nawet w domowym garażu – wystarczy odpowiednia wtyczka. I tym samym naładować je tak samo jak ładuje się samochody elektryczne.

Samochód hybrydowy: zalety

Niskie zużycie paliwa

Dzięki napędowi hybrydowemu oszczędzimy na spalaniu, przy okazji dysponując dużo większym zasięgiem niż w przypadku „elektryków”.

Wyczerpują się baterie? Nic nie szkodzi, przecież dalej mamy stary dobry silnik spalinowy. Jeśli natomiast kończy Ci się paliwo, możesz zatankować na pierwszej napotkanej stacji benzynowej, bez konieczności szukania punktu ładowania. Tych z kolei w Polsce nadal jest mało.

Lepsza wydajność

Wydajność to kolejna przyjemna cecha napędu hybrydowego. Silnik elektryczny można uznać za swego rodzaju doładowanie silnika spalinowego, które w odróżnieniu od turbiny czy sprężarki nie wymaga dodatkowego paliwa.

…i oczywiście ochrona środowiska

Jeśli naszą pełną hybrydą będziemy podróżować głównie w mieście, to całą pracę będzie wykonywać silnik elektryczny. Efekt? Prawie zerowe zużycie paliwa i brak emisji spalin.

Minusy samochodów hybrydowych

battery

Ograniczona autonomiczność

W każdym samochodzie hybrydowym baterie, o ile korzystasz tylko z elektrycznego trybu zasilania, w końcu się rozładują. Wtedy do gry znów wchodzi silnik spalinowy… a poziom spalania i emisja zanieczyszczeń od razu wraca do „standardowego” poziomu.

Skomplikowana budowa

Ponadto, systemy hybrydowe są dość skomplikowane i wymagają gruntownej konserwacji.

Pożegnanie z rajdowym stylem jazdy

Samochód hybrydowy z pewnością nie będzie dobrą opcją dla osób lubiących bardzo dynamiczny styl jazdy. Hybrydy swoje ważą (baterie do lekkich nie należą, poza tym mamy do czynienia z aż dwoma silnikami), co przekłada się także na osiągi. Dlatego raczej można zapomnieć o ściganiu się np. Toyotą C-HR HSD.

Jak żyć w zgodzie ze swoją hybrydą

Samochody hybrydowe mogą nie przypaść do gustu nie tylko zwolennikom zrywnego stylu jazdy. Pełne wykorzystanie ich potencjału wymaga bowiem specyficznego sposobu prowadzenia.

Zerknijmy na przykład:

Volvo XC60 T8 Twin Engine to 407 KM i 61 Nm momentu obrotowego. Według producenta średnie zużycie paliwa to 2,5 l/100 km. Jednak w rzeczywistości to prawie 5 litrów.

Czyli mamy samochód ważący ponad 2 tony, ze spalaniem niespotykanym nawet w Daihatsu Cuore.

Szkopuł w tym, że aby rzeczywiście utrzymać takie zużycie paliwa, należałoby maksymalnie wykorzystywać 25-kilometrowy zasięg, jaki dają baterie. Następnie przełączyć się na napęd spalinowy a po ponownym naładowaniu znów przełączyć się na napęd elektryczny. I tak w kółko.

I oto cała tajemnica” eksploatacji pojazdów hybrydowych. Hybrydy potrafią się odwdzięczyć niskim spalaniem, ale wymagają odpowiedniego traktowania.

Jakiego? W mieście powinniśmy korzystać w 70 proc. z silnika elektrycznego. Dlaczego nie w 100 proc.? Właśnie po to, aby uniknąć przełączania na silnik spalinowy, które powoduje wzrost zużycia paliwa.

Odzyskiwanie energii

Chcesz czerpać korzyści z tej funkcji napędu hybrydowego? Staraj się łagodnie hamować. Twoi współpasażerowie będą zadowoleni z płynnej jazdy, a bateria w twoim aucie w pełni naładowana. Przy ostrym hamowaniu silnik po prostu nie nadąża z odzyskiwaniem energii.

Jednak sekret tkwi nie tylko w operowaniu hamulcem. W trakcie jazdy z górki można odpuścić pedał gazu, co doprowadzi do wyłączenia silnika spalinowego – i oszczędności w spalaniu.

Podsumowując, technologia hybrydowa premiuje płynną jazdę, co oczywiście nie oznacza, że koniecznie wolną.

Wypracowanie odpowiedniego stylu jazdy spowoduje, że nasz samochód będzie spalał w każdej sytuacji mniej paliwa niż klasyczne jednostki.

Przegląd i konserwacja samochodu hybrydowego

badanie silnika

Poziom skomplikowania konstrukcji samochodu hybrydowego początkowo może przerażać. Jednak potencjalny kupiec nie ma się czego obawiać. Akumulatory wymagają wymiany zazwyczaj po 15-20 latach, silniki elektryczne często są objęte dożywotnią gwarancją.

A to, czy funkcja odzyskiwania energii działa prawidłowo, możesz sprawdzić za pomocą pedału hamulca.

Na początku osoba przyzwyczajona do standardowego napędu może uznać, że z hamulcem… coś jest nie tak. Działa on bardziej opornie i do uzyskania efektu trzeba go mocniej docisnąć. Zanik tego „oporu” może oznaczać, że system odzyskiwania energii nie działa prawidłowo.

Mity miejskie

Baterie samochodów elektrycznych i hybrydowych są jak baterie w smartfonach – też czasem wybuchają.

Układ baterii znajduje się na podłodze samochodu, wpasowany w szkielet ze stali lub stopu żelaza o wysokiej wytrzymałości i materiału termoizolacyjnego.

Baterie znajdują się w podłodze pojazdu, wpasowane w szkielet samochodu i otoczone materiałem izolacyjnym.

Nawet jeśli wszystko pójdzie nie tak, mechanizmy bezpieczeństwa zawiodą i dojdzie do „przeładowania” baterii, prawdopodobieństwo zapłonu i rozprzestrzenienia się ognia jest praktycznie zerowe.

Tak samo prawdopodobna jest sytuacja, gdy wszystkie mechanizmy (włącznie ze wspomaganiem kierownicy i hamulcami) odmówią nam posłuszeństwa w wyniku awarii silnika elektrycznego.

Układ złożony z generatora, baterii i silnika elektrycznego jest niejako autonomiczny. W przypadku gdy przestanie on działać, wszelkie funkcje automatycznie przejmuje silnik spalinowy.

W odwrotnym scenariuszu i krytycznej awarii silnika spalinowego automatycznie uruchamia się silnik elektryczny, umożliwiając bezpieczne zatrzymanie pojazdu.

Krótko mówiąc, samochód hybrydowy jest tak samo bezpieczny jak każde auto z klasycznym napędem!

11 Udostępnień