Porady

To temat aktualny zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowym. Jakie światła w samochodzie mają do dyspozycji kierowcy i jak z nich prawidłowo korzystać?

Zdawać by się mogło, że obsługa świateł w samochodzie jest intuicyjna. Jednak wystarczy kilka razy wybrać się w trasę wieczorem i zostać oślepionym przez kierowców jadących z naprzeciwka aby zrozumieć, że nie wszyscy potrafią z nich prawidłowo korzystać. Poniżej zebraliśmy w formie pytań i odpowiedzi całą podstawową wiedzę na ten temat. 

Jakie są podstawowe rodzaje świateł samochodowych?

Podstawowym rodzajem świateł są światła mijania (zwane też światłami krótkimi), światła do jazdy dzienniej i światła drogowe (znane także jako światła długie). Poza tym w samochodzie znajdziemy światła pozycyjne, kierunkowskazy, światła awaryjne i przeciwmgielne (często jako dodatkowe wyposażenie).

Czym się różnią światła długie, krótkie i światła do jazdy dziennej?

Światła do jazdy dziennej są najsłabsze (kika watów mocy), a co za tym idzie nadają się do użytku tylko przy idealnej widoczności. Dodatkowo światła do jazdy dziennej świecą tylko z przodu – tył pojazdu nie jest w ogóle oswietlony. Światła krótkie są mocniejsze (około 40-50 watów), świecą i z przodu i z tyłu pojazdu. Co za tym idzie są bardziej uniwersalne i nadają się do jazdy również przy gorszej widoczności.  

Czy jazda ze śwatłami jest obowiązkowa w Polsce?

Zgodnie z generalną zasadą musimy mieć włączone światła podczas jazdy samochodem niezależnie od pory roku i pory dnia/nocy. Zgodnie z przepisami mogą to być przynajmniej światła do jazdy dziennej (przy jeździe dziennej i dobrej widoczności, ujętej przez ustawodawcę jako “normalna przerzystość powietrza”) lub światła mijania (krótkie) w sytuacjach, gdy warunki nie są idealne lub gdy wjedziemy do tunelu. Ponieważ definicja dostatecznej przejrzystości może być różnie interpretowana najlepiej dla świętego spokoju (i większego bezpieczeństwa) zawsze korzystać ze świateł mijania.  Niektóre modele nie posiadają świateł do jazdy dziennej – wtedy wybór jest dużo prostszy. 

Co grozi za jazdę bez włączonych świateł?

Wedle taryfikatora za brak włączonych świateł grozi nam za dnia 100 złotych mandatu i 2 punkty karne. W nocy będzie to już 200 zł i 4 punkty karne. Przy czym sama kara jest niska w stosunku do ryzyka, jakie zwłaszcza przy niekorzystnych warunkach pogodowych możemy spowodować.

Kiedy stosować światła długie (drogowe)?

Trzeba pamiętać jedną zasadę. Światła długie włączamy tylko jeśli mamy pewność, że nikogo nie oślepimy. Dlatego trzeba je wyłączyć gdy z naprzeciwka nadjeżdza samochód, gdy zbliżamy się do innego samochodu jadącego przed nami lub  gdy widzimy pieszych. Za spowodowanie zagrożenia wynikającego z oślepienia innych uczestników ruchu grozi mandat w wysokości 200 zł.

Jak prawidłowo ustawić refektory?

Przy załadowanym samochodzie jego tył moze lekko “przysiąść”, przez co strumień światła będzie świecił zbyt wysoko i oślepiał kierowców, zamiast prawidłowo oświetlać drogę. W takiej sytuacji często możemy skorzystać z regulacji reflektorów. Odpowiednie pokrętło zwykle znajduje się na lewo od kierownicy, przy pokrętle służącym do włączania/przełączania świateł. Jeśli mamy podejrzenie, że coś jest nie tak z ustawieniem świateł, możemy też zajechać do stacji kontroli pojazdów lub do serwisu. Tam przy pomocy odpowiedniego urządzenia technik odpowiednio skalibruje światła. 

Manetka do przełączania świateł oraz pokrętło do ustawienia pozycji reflektorów (Renault Scenic)

Ile kosztuje skalibrowanie świateł w samochodzie?

Cała operacja nie jest skomplikowana i kosztuje kilkadziesiąt złotych.

Jakiego rodzaju żarówki stosuje się w samochodach?

W bardzo zamierzchłych czasa stosowano żarówki próżniowe. Później pojawiły się żarówki gazowe – kilka lat temu standardem były halogenowe żarówki H4. Obecnie stosuje się też halogenowe żarówki H7, które mają prostszą budowę i mniejsze rozmiary. Stopniowo żarówki halogenowe są wypierane przez reflektory ledowe, swój okres popularności miały też lampy ksenonowe.

Czytaj także: Parę słów o reflektorach w samochodzie. LED-y, ksenony i tajemnice homologacji

Zaczynasz swoją przygodę z motoryzacją? W Spotawheel znajdziesz sprawdzone samochody używane w idealnym stanie. Tak aby na drodze nie zaskoczyły Cię żadne problemy.

Karol