0 Udostępnień

Wibracje w samochodzie zawsze niepokoją kierowcę i pasażerów. Jakie są ich przyczyny? Jak je zwalczać? Czym grozi ich lekceważenie? Wszystko wyjaśnimy.

Niepokojących objawów, które psują humor kierowcy samochodu, bywa niestety mnóstwo. O nietypowych, nieprzyjemnych dla ucha dźwiękach sygnalizujących awarie lub zużycie różnych podzespołów, można by napisać kilka książek. Niedobrze jest też wtedy, gdy na „zegarach” samochodu pojawiają się kontrolki, których wcześniej nie było. O problemach mogą także świadczyć: kłopoty z przyspieszaniem, zacinająca się elektronika, a nawet nieprzyjemne zapachy.

Jednym z największych zwiastunów kłopotów są jednak wibracje. Można je zwykle wyczuć albo na samej kierownicy, czasem jednak są tak silne, że obejmują całe auto. Nie ma jednej, prostej przyczyny drgań. Ale przy odrobinie wiedzy da się dojść do tego, o co może chodzić… i na ile trzeba się tym martwić.

Najczęstszym źródłem drgań są koła

Jednym ze źródeł wibracji mogą być krzywe felgi

Tutaj także nie ma jednej, prostej rady, ponieważ przyczyn może być kilka. „Najpopularniejszy” powód drgań to źle wyważone koła. Już nawet niewielki błąd popełniony przez pracowników zakładu wulkanizacyjnego może się objawiać wibracjami, zwykle wyczuwalnymi na kierownicy przy wyższych prędkościach. Jeśli drgania czuć na całym aucie, to może oznaczać kłopot z wyważeniem któregoś z tylnych kół. Jeśli na kierownicy: raczej trzeba się zająć kołami z przodu.

Przed złożeniem wizyty w zakładzie wulkanizacyjnym, warto się też zastanowić, czy nie jeździliśmy ostatnio gdzieś w terenie, po błocie lub po śniegu. Zwłaszcza zimą, śnieg i błoto pośniegowe „lubią” przyczepić się do wewnętrznej strony kół, co powoduje wibracje. Recepta? Najlepiej umyć koła, a poza tym trochę poczekać i pojeździć. Część brudu sama odpadnie.

Oprócz tego, warto skontrolować, czy koło jest… poprawnie założone. Próby montażu felgi z większym otworem centralnym niż ten fabryczny kończą się jej niewłaściwą pozycją i drganiami.

Na szczęście, jeśli kłopot tkwi w nieprawidłowym wyważeniu kół, rozwiązanie sprawy nie będzie bardzo drogie. Taka usługa kosztuje około 50 złotych przy felgach stalowych i około 70 złotych przy aluminiowych obręczach. Lepiej nie zwlekać, bo można na przykład uszkodzić opony.

Źle wyważone lub źle założone koła to nie wszystko

Zużyte opony także mogą wywoływać w aucie wibracje

Kolejnym – i również bardzo częstym – powodem występowania wibracji pochodzącym z kół jest skrzywienie którejś z felg. Niestety, aluminiowe felgi zwykle dość łatwo uszkodzić. Zwykle dzieje się tak po zbyt szybkim wjechaniu na krawężnik lub po wpadnięciu w dziurę. Krzywa felga także powoduje drgania. Czy rodzaj albo marka felgi ma tu znaczenie? Owszem! Specjaliści zwracają uwagę na niską jakość popularnych, niedrogich obręczy z Dalekiego Wschodu. Niektórzy mówią wręcz, że takie felgi „gną się od samego patrzenia”. Bliższe zapoznanie azjatyckich produktów z niskiej półki z krawężnikiem może oznaczać nadchodzące wibracje.

Z podobnym kłopotem mogą się też mierzyć kierowcy, którzy kupują używane felgi. Nigdy nie wiadomo, jaką mają historię. Na szczęście, usługa prostowania felg nie jest ani bardzo skomplikowana, ani droga. Specjalistyczny warsztat wycenia to zwykle na kilkadziesiąt złotych za jedno koło.

Innej przyczyny wibracji należy szukać w złym stanie opon. Nierównomierne zużycie (na tę kwestię powinni zwrócić uwagę przede wszystkim kierowcy, którzy często kupują używane ogumienie), bąble czy inne wybrzuszenia mogą prowadzić do drgań, a drgania z kolei błyskawicznie powodują ząbkowanie opon… i wtedy „gumy” nadają się już tylko na śmietnik. Jak rozpoznać zużyte opony, które nadają się do wymiany? Podpowiadamy tutaj.

To nie koniec przyczyn drgań, których należy szukać w okolicach kół. Częste i ostre wjazdy na krawężnik mogą doprowadzić do usterki piasty, która potem ustawia koła pod niewłaściwym kątem. Efekt? Oczywiście odczuwalne wibracje. Z tym problemem trzeba radzić sobie szybko. Awaria piasty powoduje nie tylko przyspieszone zużycie opony (co też prowadzi do drgań – to kara dla spóźnialskich!), ale i szkodzi tarczy hamulcowej, momentalnie ją wykrzywiając i psując.

Innym źródłem problemów może być zawieszenie

Ci z kierowców, którzy zaniedbują sprawy związane z zawieszeniem auta, zapewne od jakiegoś czasu głowią się, skąd pochodzą tajemnicze drgania. Odpowiedź może brzmieć: ze zużytych elementów metalowo-gumowych. Wibracje mogą być też spowodowane m.in. przez luzy na przegubach półosi napędowych (wtedy czuć je przede wszystkim przy przyspieszaniu, a czasami także słychać charakterystyczne dudnienie) i sworzniach wahaczy. Nieco rzadziej powodem są „zmęczone życiem” łożyska, choć i takiego scenariusza nie można wykluczać.

Drgania „lubią” też powodować elementy układu kierowniczego. Końcówki drążka, zużyte elementy przekładni kierowniczej, „poddające się” wspomaganie… to wszystko skutkuje objawami, które są tematem tego artykułu. Uwaga – wszelkie zaniedbania w tej kwestii prowadzą do istnej reakcji łańcuchowej. Jeden zużyty element (np. końcówki drążków kierowniczych) prowadzi do przyspieszonego zużycia innego (w tym wypadku: przekładni). To oznacza, że oprócz jazdy pełnej irytujących wibracji, kierowca prędzej czy później będzie musiał zmierzyć się także ze słonym rachunkiem za wymianę wielu części w warsztacie.

Drgania mogą też pochodzić ze zużytych amortyzatorów

Amortyzator

Mocne przyspieszanie na nierównej drodze, wyczuwalne drgania na kierownicy. Jakie mogą być przyczyny? Jeśli dawno nie interesowałeś się stanem amortyzatorów w twoim aucie, to właśnie tutaj może leżeć problem. Amortyzator w kiepskim stanie nie jest w stanie wytłumić drgań, w które wpada. Efektem jest przenoszenie się ich na całe auto.

Podobny problem występuje, gdy zużyciu ulegną poduszki pod silnikiem. Gdy są w naprawdę złym stanie, cały silnik auta się przechyla, a jego nietłumione w żaden sposób drgania przenoszą się – przede wszystkim przy przyspieszaniu – na cały samochód. Problem może dotyczyć zarówno silników benzynowych, jak i diesla. Narzekać może nie tylko kierowca, ale i jego pasażerowie. Ile kosztuje wymiana jednej poduszki silnika? Najczęściej od 50 do 100 złotych, ale warto pamiętać, że na jednej się w tym wypadku nie kończy…

Źródłem wibracji może być np. wyrobiony krzyżak wału napędowego

Tego typu usterka doskwiera kierowcom aut z napędem na tył lub z napędem na cztery koła. Wyrobiony krzyżak powoduje, że wibracje z układu napędowego przenoszą się na cały samochód. Temu procesowi towarzyszy metaliczny hałas.

Co jeszcze może wprawiać auto w drgania? Drogim i relatywnie trudnym w usunięciu problemem bywa rozciągający się łańcuch rozrządu w autach, które mają tego typu rozwiązanie. Jednym z głównych objawów tego typu problemu, oprócz metalicznego dźwięku słyszalnego po otwarciu maski na postoju, jest falowanie obrotów auta. Czasami – zwłaszcza na początku występowania usterki – dzieje się to tylko w ściśle określonym zakresie. Później kłopot występuje już właściwie przez cały czas. Falujące obroty psują nie tylko osiągi samochodu, ale i zaburzają płynność jazdy. Auto szarpie i drga, a wskazówka obrotomierza delikatnie się porusza, denerwując kierowcę.

Nic dziwnego, że rozciągnięty łańcuch rozrządu nie poprawia humoru właścicieli aut. Zaniedbania w tym obszarze mogą prowadzić do poważnych usterek silnika, a koszty są zwykle bardzo wysokie. Same części (łańcuch, ślizgi i tak dalej) nie zawsze kosztują dużo… ale prawie zawsze droga jest robocizna. Czasami cały proces wymaga nawet wyjęcia jednostki napędowej. Rachunek może opiewać na tysiące złotych. W niektórych silnikach łańcuch ma większe tendencje do rozciągania się, a w innych jest raczej trwały. Warto go… nasłuchiwać! Więcej o rozrządzie i awariach z nim związanych napisaliśmy tutaj.

Tańsze do usunięcia są problemy z układem hamulcowym

Wiele wibracji pochodzi również z układu hamulcowego

Oczywiście, wszelkie kłopoty ze zwalnianiem i zatrzymywaniem się są powodem do niepokoju, bo trudno o drugi tak istotny dla bezpieczeństwa jazdy układ, jak właśnie hamulcowy. Na szczęście, oprócz kilku ekstremalnych przypadków (chodzi głównie o ceramiczne tarcze dostępne w najdroższych, sportowych samochodach), rachunki za naprawy hamulców nie są bardzo duże.

Co może powodować wibracje wyczuwalne – głównie na pedale hamulca i na kierownicy – podczas hamowania? Przede wszystkim zużyte lub skrzywione tarcze. Czuć wtedy także obniżoną skuteczność działania układu i czasami słychać „szuranie”. Jakie są powody kłopotów z tarczami? Oprócz dużego przebiegu od ostatniej wymiany, częstym problemem są skrzywione tarcze. Może się to wydarzyć na przykład z powodu szybkiego wjazdu rozgrzaną tarczą w zimną kałużę. Czasami taki element da się przetoczyć, ale częściej konieczna będzie jednak wymiana. Dla bezpieczeństwa, nie wolno z nią zwlekać!

Wibracje mogą brać się też od zanieczyszczonych lub uszkodzonych bębnów hamulcowych. Na szczęście te elementy są jeszcze tańsze w wymianie od tarcz. Konkretna kwota w każdym przypadku zależy od modelu i wersji auta.

Jak widać, powodów wibracji może być mnóstwo

Koła, opony, zawieszenie, układ kierowniczy, silnik, układ hamulcowy – każdy z tych obszarów może odpowiadać za nieprzyjemne drgania wyczuwalne podczas jazdy. Aby dokładnie ustalić przyczynę, warto skupić się na tym, czy wibracje czuć podczas postoju, jazdy ze stałą prędkością (i jeśli tak to z jak dużą?), przyspieszania czy hamowania.

Jedno jest pewne – wszelkie zaniedbania i odwlekanie wizyty w serwisie na później błyskawicznie mści się na kierowcy. Nawet jeśli początkowo powodem wibracji był jeden element, to po kilku dniach może on sprawić, że awarii ulegną następne.

Jazda z wibracjami nie jest ani przyjemna, ani bezpieczna. Powodów może być mnóstwo, ale rozwiązania zwykle nie są bardzo kosztowne. Niektóre są wręcz tanie, jak chociażby wyważanie kół.

W zadbanym samochodzie nic nie powinno drgać. Gdy kupujesz auto używane, pamiętaj o porządnej jeździe próbnej. Staraj się przejechać z różnymi prędkościami – w tym także z wyższymi, bo niektóre awarie dają o sobie znać dopiero przy szybkiej jeździe. Zahamuj, rusz dynamicznie, pokonaj trasę po różnych typach nawierzchni i wsłuchaj się w to, jak działają poszczególne podzespoły samochodu.

Jeśli chcesz mieć pewność, że wybierzesz godny uwagi egzemplarz, najlepiej szukaj go w Spotawheel. Wozy z oferty tej firmy są dokładnie sprawdzane przez specjalistów, także pod kątem objawów opisanych w artykule.

0 Udostępnień