Site icon Spotawheel

Automatyczna czy ręczna skrzynia biegów?

skrzynia biegów

Szukając idealnego samochodu znajdziesz się w obliczu wielu dylematów. Jednym z nich jest wybór paliwa, oleju napędowego lub benzyny”,  a także skrzyni biegów, automatycznej lub ręcznej.

Na czym polega różnica między ręczną skrzynią biegów i automatyczną? Która da Ci największą przyjemność z jazdy, a która zagwarantuje mniejsze zużycie paliwa? Dowiedz się przed zakupem, żeby potem nie żałować!

Ręczna skrzynia biegów

Masz absolutną kontrolę nad samochodem

Jedną z głównych zalet ręcznych skrzyń biegów, w porównaniu z automatyczną, jest fakt, że kierowca może mieć pełną kontrolę nad samochodem. Z tego powodu miłośnicy szybkiej jazdy rozpaczliwie ich szukają.

Lepsze wyczucie auta i kontrola momentu obrotowego umożliwiają kierowcy wykorzystanie pełnego zakresu prędkości obrotowych silnika. To, naturalnie, oznacza osiągnięcie maksymalnej wydajności.

Przyjemność i ekonomia

Ręczna skrzynia biegów jest jednak skierowana nie tylko do tych, którzy chcą cieszyć się niezapomnianymi wrażeniami z jazdy, ale także do tych, którzy szukają samochodu o niskim zużyciu paliwa.

Przy zmianie przełożenia, gdy obrotomierz jest nadal niski, z manualną skrzynią biegów można zapewnić mniejsze zużycie paliwa i większą autonomię w zbiorniku samochodu.

Niskie koszty obsługi

Samochody z ręcznymi skrzyniami biegów (nowe i używane) mają niższe koszty zakupu i często utrzymują stabilną wartość odsprzedaży.

Ich konserwacja jest prosta, zdecydowanie bardziej ekonomiczna i nie wymaga dodatkowej pracy ani części zamiennych w razie uszkodzenia.

Wady w skrzyniach ręcznych? Nie ma ich!

Szukam auta z ręczną skrzynią biegów

Automatyczna skrzynia biegów

Automatyczna skrzynia biegów ma układy hydrauliczne (zwane przemiennikami momentu obrotowego), w przeciwieństwie do ręcznej skrzyni biegów, która wykorzystuje sprzęgło mechaniczne.

Idealna do korków

Nikt nie lubi wzmożonego ruchu na ulicach, ale czasem zupełnie niechcący trafiamy na korek.  W takich warunkach ręczna skrzynia biegów wymaga sporej zwinności i refleksu w trakcie jazdy.

Zmęczony? Nie!

Jeśli masz automatyczną skrzynię biegów, powyższa procedura wyda Ci się zabawna. Jesteś w dużo wygodniejszej sytuacji i nie zmęczysz się fizycznie jazdą w korku.

Samochody „automatyczne” są droższe

Jedną z głównych wad automatycznego pudełka jest to, że ma wyższy koszt zakupu. Wiąże się to z tym, że ich konstrukcja jest bardziej skomplikowana niż w prostych skrzynkach, a za tym idzie też zwiększony koszt produkcji.

Poprzednia technologia

Za co można obwiniać „klasyczne” automatyczne skrzynie? Często nie wykorzystują bezpośrednio mocy silnika na drodze, powodując niepewność i stres kierowcy, zwłaszcza podczas wyprzedzania.

Oczywiście, jest to szczególnie prawdziwe w przypadku automatycznych skrzynek starszej generacji, dostępnych na rynku wtórnym.

Zwiększone zużycie i wysokie koszty utrzymania

Jeśli chodzi o zużycie, konwencjonalne skrzynie automatyczne nie są bardziej ekonomiczne niż ręczne, a powodem jest głównie ich zwiększona masa i wysokie zużycie energii wymagane do ich działania.

Wreszcie, koszt utrzymania automatycznej skrzynki jest również większy w porównaniu z kosztem tej ręcznej.

Automatyczna podwójna skrzynka sprzęgła

Skrzynia biegów DSG

Jednym z ostatnich ważnych osiągnięć nowoczesnych samochodów jest automatyczna skrzynia z podwójnym sprzęgłem.

Volkswagen nazywa je „DSG”, BMW „DCT”, Alfa Romeo „TCT”, a Porsche „PDK” i tak dalej. 

Automatyczna skrzynia z podwójnym sprzęgłem

Automatyczne skrzynie biegów z podwójnym sprzęgłem są bardziej płynne przy zmianie biegów. Umożliwiają też kierowcy interwencję i zmianę biegów ręcznie za pomocą dźwigni lub dzięki łopatkom po prawej i lewej stronie kierownicy.

Taką skrzynię biegów nazywa się też „półautomatyczną”.

W przeciwieństwie do konwencjonalnych automatów, skrzynki z podwójnym sprzęgłem, jak sama nazwa wskazuje, zamiast przemiennika momentu obrotowego, używają dwóch sprzęgieł. Jeden bierze udział w wyborze relacji, np. 1, a drugi jest jednocześnie zaangażowany automatycznie w następnej relacji, aby zmiana nastąpiła w ułamkach sekundy.

Doskonała wydajność i oszczędność

Z powodu tej funkcji zmiany relacji są natychmiastowe, a samochód „rozwija” moc silnika przez liniowość.

Jednocześnie ich działanie wymaga mniej energii, a zatem niższe zużycie paliwa

Wysoki koszt zakupu

Podobnie jak wszystkie automatyczne skrzynie biegów, skrzynia z podwójnym sprzęgłem jest droga. Trzeba będzie zapłacić więcej za zakup i konserwację .

Automatyczne skrzynki CVT

Albo inaczej… bezstopniowa przekładnia.

CVT to automatyczna skrzynia biegów bez kół zębatych, gdzie w ich miejscu znajduje się stalowy pasek łączący dwa koła pasowe o różnej średnicy. Zwykle znajdziesz je w samochodach takich jak: Toyota RAV-4, Nissan Micra i auta japońskiej produkcji.

Wygodny wybór

Z biegiem lat skrzynki CVT kojarzone były z dyskusyjną niezawodnością, zwiększonym szumem i nieliniową pracą. Dziś, oczywiście, to już przeszłość, a aktualnie produkowane skrzynie biegów są bardziej wyrafinowane i niezawodne niż kiedykolwiek wcześniej .

CVT stale ewoluują. Oferują niższe zużycie paliwa niż w przeszłości i stanowią bezpośrednie „zagrożenie” dla automatycznych skrzyń biegów, które używają kół zębatych zamiast pasków.

Szukam auta z automatyczną skrzynią biegów

Podsumowanie:

Klasyczne automatyczne skrzynie biegów z przemiennikiem momentu obrotowego:
idealne rozwiązanie, jeśli często podróżujesz, zwłaszcza na duże odległości
zwiększony koszt zakupu i konserwacji
działają powoli

Automatyczne skrzynie biegów z podwójnym sprzęgłem to:
niskie zużycie
większe zaangażowanie kierowców 
kosztowne
w przypadku awarii ich naprawa też jest kosztowna

Ciągła zmienna transmisja (CVT) :
bardziej ekonomiczne i niezawodne niż w przeszłości
najmniej wyrafinowane w ich działaniu
dostarczają więcej hałasu

Ręczne skrzynie biegów to:
przyjemna jazda
ekonomia rynku, konsumpcja i konserwacja
trudne dla kogoś, kto nie jest zaznajomiony lub doświadcza bólu pleców

Exit mobile version