Przewodnik zakupowy
0 Udostępnień

Charakterystyczne kanciaste kombi już dawno przestały być najchętniej wybierane przez klientów Volvo. Do portfolio marki dołączyły natomiast modne SUVy i crossovery, pośród których największym sukcesem okazał się model XC60. Oto cztery cechy pierwszej generacji Volvo XC60 (2008-2017) sprawiające, że warto zainteresować się tym modelem.

Volvo od zawsze funkcjonuje nieco poza głównym nurtem. Zapytani o marki premium zwykle niemal na jednym wydechu wymieniamy BMW, Audi czy Mercedesa, często zapominając o istnieniu szwedzkiego producenta. Czy to oznacza, że Volvo nie radzi sobie z konkurencją w wyścigu o serca i portfele klientów? Nic podobnego, szwedzka marka podąża swoją indywidualną ścieżką nie starając się za wszelką cenę rywalizować z resztą peletonu. Dzięki takiemu podejściu Volvo zyskało wielu oddanych fanów, którzy nie wyobrażają sobie przesiadki do auta innego producenta. Realia rynkowe są jednak nieubłagane a gusta klientów zmieniają się. Podobnie jak pozostałe marki, aby wyjść naprzeciw aktualnym trendom, Volvo musiało urozmaicić gamę oferowanych modeli.

1. Komfort

Ojczyzna Volvo to kraina słynąca z pięknych i malowniczych tras, które doceni każdy miłośnik samochodowych wycieczek. Ze względu na położenie geograficzne, w Szwecji znajdziemy zarówno szerokie autostrady, meandrujące szosy oraz malownicze drogi szutrowe. XC60 zostało zaprojektowane tak, aby niezależnie od obranego celu oferować swoim pasażerom niemal bezkompromisowy poziom komfortu. Auto świetnie wybiera wszelkie nierówności, więc kierowca nie powinien niepokoić się zarówno podczas przemierzania łagodnych bezdroży, jak i podczas pokonywania progów zwalniających lub torów tramwajowych. Jesteśmy gotowi zaryzykować stwierdzeniem, że szwedzki SUV tylko nieznacznie pod względem komfortu ustępuje najdroższym limuzynom niemieckich marek premium wymienionym we wstępie. Wnętrze auta jest solidnie wyciszone. Mimo sporych gabarytów, a co za tym idzie – dużych oporów powietrza – nawet przy jeździe z prędkością autostradową poziom hałasu umożliwia prowadzenie spokojnej rozmowy lub słuchanie muzyki z – nota bene – niezłego systemu audio. Do naszych uszu nie docierały żadne nieprzyjemne odgłosy, których powstawanie usprawiedliwiać mógłby 8-letni staż testowanego egzemplarza.

2. Jakość

Gdy zajmiemy miejsce na fotelu Volvo XC60 szybko poczujemy, że znaleźliśmy się we wnętrzu auta klasy premium. Zewsząd otaczają nas materiały wysokiej jakości. Deska rozdzielcza jest miękka, skórzana kierownica przyjemnie gładka a szerokie fotele zachęcają do dłuższych podróży. Szlachetności wnętrzu nadaje ciekawie zaprojektowany, metaliczny panel środkowy z przyciskami sterowania m.in. radiem i klimatyzacją. Nawet bagażnik został wyścielony miękką i przyjemną w dotyku tkaniną. Bardzo ważny jest też fakt, że wnętrze nie tylko dobrze wygląda, ale jest również bardzo solidne. Testowane Volvo przejechało już 160 tysięcy kilometrów, jednak zarówno stan skórzanej tapicerki, jak i spasowania elementów nie wykazuje większych śladów zużycia.

3. Napęd

Pod maską omawianego egzemplarza Volvo XC60 znalazł się 163-konny silnik diesla o pojemności 2,4 litra. Motor został sprzężony z napędem na 4 koła oraz – co dość nietypowe – manualną skrzynią biegów. Zaczynając właśnie od skrzyni – o ile nie będziemy dyskutować o wadach i zaletach przekładni manualnych, o tyle musimy przyznać, że praca mechanizmu jest miękka, przyjemna i dobrze dopasowana do charakteru testowanego XC60. Kolejnym pozytywnym zaskoczeniem był sam silnik, który co prawda nie ma sportowych aspiracji, jednak wystarczająco dobrze radzi sobie z napędzaniem masywnego SUVa.

Dla poszukujących nieco większej ilości adrenaliny za kółkiem Volvo przygotowało mocniejsze silniki o mocy 175, 185, a nawet 215 koni mechanicznych. Ciekawostką dotyczącą XC60 jest fakt, że dużą część oferty diesli stanowiły konstrukcje 5-cylindrowe (oprócz nich były jeszcze 4-cylindrowe silniki wysokoprężne o pojemności dwóch litrów). Dzięki takiemu rozwiązaniu po uruchomieniu silnika, zamiast charakterystycznego dla dieseli klekotania, usłyszymy przyjemny, basowy pomruk porównywany przez niektórych z brzmieniem silnika V8, co potęguje przyjemne wrażenia z jazdy. Spalanie? Podczas testu nasz XC60 spalił średnio 8,7 l/100km w cyklu mieszanym, co – mając na uwadze spore gabaryty auta i napęd na 4 koła – odczytujemy jako dobry wynik. 163-konna jednostka zapewnia dobry kompromis pomiędzy ekonomiką jazdy a osiągami podczas codziennej eksploatacji, w związku z czym można ją śmiało polecić każdemu poszukującemu używanego Volvo.

4. Bezpieczeństwo

Pisząc o Volvo nie możemy pominąć bardzo ważnej kwestii bezpieczeństwa. Wielu kierowców nie wie, że to właśnie szwedzkiemu producentowi zawdzięczamy rozwiązania, bez których dziś nie wyobrażamy sobie bezpiecznej jazdy. Na liście innowacji opracowanych przez Volvo znajdziemy choćby 3-punktowe, bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa, aktywne strefy zgniotu, system zapobiegający kolizjom czy nawet poduszkę powietrzną pasażera. Testowany egzemplarz udowadnia, że szwedzka marka poważnie traktuje swoje dziedzictwo. Poczucie bezpieczeństwa już na pierwszy rzut oka wzbudza sama solidność wykonania poszczególnych elementów karoserii. Po zajęciu miejsca we wnętrzu kabiny Volvo XC60 wydaje się jednak… jeszcze bardziej bezpieczne. Wysoka pozycja za kierownicą, systemy asystujące kierowcy na pokładzie oraz po raz kolejny – solidne wykonanie poszczególnych elementów wnętrza sprawiają, że w tym aucie możemy być spokojni o bezpieczeństwo nasze i naszych bliskich.


Najwyższy poziom komfortu, świetna jakość wykonania, wydajne i mocne jednostki silnikowe oraz niekwestionowane bezpieczeństwo podróży – to cechy, za pomocą których z łatwością można opisać segment premium. Po przetestowaniu Volvo XC60 jesteśmy pewni, że ten model w zupełności pokrywa się z przytoczoną charakterystyką. Jeżeli ktoś w dalszym ciągu nie jest pewien, czy marka Volvo jest “premium”, polecamy znaleźć zadbany egzemplarz XC60, zabrać samochód na dłuższą lub krótszą wycieczkę i wyrobić sobie własną opinię. Podpowiadamy również, że prezentowane auto wciąż czeka na nowego właściciela w Spotawheel, gdzie znajdziecie również inne certyfikowane SUVy oraz auta pozostałych segmentów!

0 Udostępnień
Paweł