Site icon Spotawheel

Kontrolki na desce rozdzielczej. Które zwiastują problemy?

Zegary

Zegary

Kontrolki na desce rozdzielczej potrafią zepsuć humor niejednemu kierowcy. Zanim jednak zaczniemy rozpaczać nad czekającymi nas drogimi i uciążliwymi naprawami, warto zapoznać się z tym, co one oznaczają. Część z nich groźnie wygląda, jednak może oznaczać problemy łatwe do rozwiązania. 

Co oznaczają kolory ikon na desce rozdzielczej?

Zielone kontrolki mają charakter głównie informacyjny. Dzięki nim dowiesz się, jakie systemy są sprawne i/lub aktywne w samochodzie. Kontrolki w kolorze pomarańczowym informują o problemach, które nie wymagają pilnej reakcji i nie stanowią zagrożenia dla bezpieczeństwa jazdy. Czerwone kontrolki oznaczają problemy wymagające natychmiastowej reakcji. Tej klasyfikacji wymykają się ikony odnoszące się do świateł oraz nawiewu ze względu na… brak logiki w kolorystyce. O ile fakt włączenia świateł krótkich jest zaznaczony zieloną ikoną, o tyle symbol włączonych świateł pozycyjnych wyświetla się na żółto a symbol świateł długich – na niebiesko. Z kolei ikony informującą o włączonym nawiewie przednim lub tylnym wyświetlają się na pomarańczowo. Dlaczego akurat tak? Ciężko stwierdzić.

Kontrolki alarmowe

Mimo nazwy nie wszystkie kontrolki w kolorze czerwonym są zwiastunami katastrofy. W wielu przypadkach problemowi możesz zaradzić samodzielnie. Warto jednak znać najważniejsze z nich.

Ta ikona pojawia się przy zbyt niskim ciśnieniu oleju. Niezwłocznie należy sprawdzić jego stan, ponieważ jazda “na sucho” równa się szybkiemu zniszczeniu silnika przez zatarcie.

Wszystko, co musisz wiedzieć o oleju silnikowym, znajdziesz w tym wpisie na naszym blogu.

Ten symbol oznacza zbyt wysoką temperaturę płynu chłodniczego. Rozwiązanie to jego uzupełnienie. Jednak pamiętaj, że należy to zrobić przy zimnym silniku!

Nie zapiąłeś pasów. Nieładnie. Szybko napraw ten błąd i pamiętaj, że od tego zależy twoje bezpieczeństwo.

Te ikony pojawiają się, gdy otwarte (tudzież niedomknięte) są drzwi lub klapa silnika.

Ikona świateł awaryjnych. Co do zasady nie powinieneś ich mieć włączonych w trakcie jazdy. Często zapominają o tym kierowcy samochodów wziętych na hol.

Ten symbol oznacza, że masz zaciągnięty hamulec ręczny (postojowy). Szybko go zwolnij a wtedy ikonka nie będzie Cię już niepokoić. Jeśli jednak dalej będziesz ją widział, może to oznaczać uszkodzenie samego hamulca. Niestety wyklucza to dalszą jazdę.

Ta ikona, odnosząca się do układu hamulcowego, może oznaczać wiele. Zapali się na przykład, gdy na przykład zaczyna brakować płynu hamulcowego, gdy masz zbyt zużyte klocki hamulcowe lub gdy czujnik ich zużycia uległ awarii, gdy przestało działać światło stopu. W niektórych modelach ten symbol pojawia się także przy zaciągnięciu hamulca ręcznego. O ile kwestia zwolnienia hamulca ręcznego i uzupełnienia płynu hamulcowego nie jest problemem, o tyle pozostałe kwestie powinien zbadać mechanik. Zanim zaczniesz się na poważnie niepokoić pamiętaj, że informacja o zużyciu klocków hamulcowych pojawia się w momencie, gdy te jeszcze pozwalają na bezpieczną jazdę (1-2 tys km).

To kontrolka w pewnym sensie alternatywna wobec powyższej. Informuje ona o niskim poziomie płynu hamulcowego.

ABS to jeden z tych systemów, który dostąpił zaszczytu posiadania własnej ikonki. Oznacza ona awarię (lub po prostu zabrudzenie) czujnika systemu, uszkodzenie przewodów lub inne problemy związane z elektroniką “obsługującą” ABS. Ta ikonka może też chwilowo pojawić się na desce rozdzielczej, gdy auto wpadnie w poślizg. 

Niektórym ta ikona przypomina głowę robota. Jednak faktycznie odnosi się ona do rozładowanego akumulatora i może zwiastować rychłe problemy z odpaleniem auta. Przy okazji przypomnimy, że warto mieć w samochodzie kable do jego ładowania. Ikona akumulatora może także świadczyć o problemach z alternatorem. 

Problemy z akumulatorem należą do najpopularniejszych w przypadku, kiedy przez dłuższy czas nie korzystamy z naszego auta. Ten i inne dylematy związane z użytkowaniem samochodu podczas pandemii koronawirusa przybliżyliśmy tutaj.

Ten symbol oznacza problemy z poduszką powietrzną. Na szczęście nie oznacza to, że któraś z nich wystrzeli w nieoczekiwanym momencie. Na nieszczęście jednak może to oznaczać, że w razie wypadku po prostu nie zadziała. Dlatego ten temat powinien zbadać mechanik.

A taki symbol oznacza częściową lub całkowitą utratę wspomagania kierownicy – to również temat dla mechanika.

Ikonki ostrzegawcze i informacyjne

Popularny check engine. Ta ikonka informuje o problemach z osprzętem silnika. Jeśli ją zobaczysz, zwróć uwagę na to, jakie odgłosy wydaje silnik, czy nie zaczął on pracować nierówno i czy nie wyczuwasz utraty mocy. Czasem sygnalizowany problem może być na tyle drobny, że nie wpływa na osiągi samochodu.

Kontrolka oznaczająca zapchanie filtra cząstek stałych.

Wszystko na temat filtrów DPF znajdziesz tutaj.

Ta ikona dotyczy zbyt niskiego ciśnienia w oponie. Zwykle dopompowanie rozwiązuje ten problem.

W przypadku tych dwóch ikonek mamy do czynienia z systemem ESP. Jeśli świeci się ona non stop oznacza to, że albo wyłączyłeś celowo system ESP (w niektórych samochodach istnieje taka możliwość) albo jest on uszkodzony. Ikona również pojawia się chwilowo w momencie, gdy aktywuje się ESP.

Absolutny klasyk, najczęściej goszczący na deskach rozdzielczych samochodów. Czyli informacja o tym, że benzyna lub olej napędowy w baku Twojego auta za chwilę się skończą.

Kontrolka informująca o wyłączeniu poduszki powietrznej po stronie pasażera. Jest to wymóg konieczny przy montażu fotelika z przodu. I stąd taka a nie inna ikonka. Jednak jeśli ten symbol wyświetla się mimo włączonej poduszki powietrznej pasażera – oznacza to, że airbag w razie wypadku może nie zadziałać poprawnie.

Symbol problemów ze skrzynią biegów. Nie zawsze jednak są to problemy poważne. Jednak aby to ustalić warto udać się do warsztatu.

Jeżeli ze względu na zwiększoną awaryjność obawiasz się zakupu auta z automatyczną skrzynią biegów, część mitów na ten temat postaraliśmy się obalić w tym wpisie na naszym blogu.

Dwie kontrolki o charakterze czysto informacyjnym – pojawiają się one wtedy, gdy działa nawiew przedniej i tylnej szyby.

Kontrolka informująca o źle zakręconym korku od baku. 

Gdy zobaczysz ten symbol, uzupełnij płyn do spryskiwaczy.

Tę ikonę mogą kojarzyć kierowcy aut z silnikami diesla. Oznacza ona, że należy wymienić świece żarowe.

Kontrolki informacyjne

To chyba najprzyjemniejsza część naszego przewodnika. Te kontrolki nie zwiastują żadnych problemów, jedynie informują Cię o tym, co akurat jest włączone w samochodzie:

Światła mijania

Światła przeciwmgielne (przednie)

Kierunkowskaz

Światła długie (drogowe)

Tempomat

Światła pozycyjne

Światła przeciwmgielne tylne

Co wybrać, żeby jak najrzadziej widywać informacje ostrzegające o problemach?

Czerwień na tablicy rozdzielczej w samochodzie nie jest ulubionym kolorem kierowców. Jeśli szukasz niezawodnego samochodu, możesz przyjrzeć się raportom ADAC i TUV oraz Warranty Direct odnośnie niezawodności poszczególnych modeli. Lub po prostu zaufać sprawdzonemu sprzedawcy, takiemu jak Spotawheel. Każdy używany samochód w ofercie tej firmy jest sprawdzony i gotowy do drogi oraz objęty gwarancją nawet do 5 lat. Czegóż chcieć więcej?

Jeżeli natomiast chcecie dowiedzieć się, jak samodzielnie sprawdzić samochód przed podróżą, żeby nie zostać zaskoczonym przez niepokojące kontrolki alarmowe, koniecznie sprawdźcie jeden z naszych poprzednich wpisów: https://blog.spotawheel.pl/przeglad-samochodu-przed-podroza/

Exit mobile version