0 Udostępnień

Są prestiżowe, miłe dla oka, komfortowe i mogą mieć naprawdę mocne silniki. Oto porównanie trzech wielkich rywali. Audi A3, BMW serii 1 i Mercedes klasy A walczyli o klientów w salonach, a teraz równie zacięte starcie ma miejsce na rynku wtórnym.

Samochody kompaktowe premium są dla wielu kierowców dokładnie tym, czego potrzebują od motoryzacji. Tego typu wozy łączą nieprzesadnie duże wymiary gwarantujące zwinność w mieście (długość: ok. 4,3-4,5 m) z dobrym komfortem jazdy, zazwyczaj bogatym wyposażeniem i niezłym wykonaniem. W końcu to auta „lepiej urodzone” od swoich popularnych rywali.

Jaki był pierwszy kompakt premium? To temat na dłuższą dyskusję, ale z pewnością niektórzy wskażą tu BMW E36 Compact, a w rozmowie pojawi się też pierwsze Audi A3. Jedno jest pewne – od wielu lat główna walka o klientów rozgrywa się w tym segmencie między trzema graczami. Wszyscy są z Niemiec, ale każdy z tych modeli ma swoje niepowtarzalne cechy i zalety. Zarówno Audi A3 8V, Mercedes klasy A W176, jak i BMW serii 1 F20, przekonują do siebie czymś innym.

Każdy z tych modeli jest poszukiwany na rynku wtórnym

Są to auta kilkuletnie, więc ich ceny zaczynają być już „w zasięgu” coraz większej rzeszy nabywców. Przeglądając ogłoszenia i oferty, zadają sobie oni trudne pytanie: który samochód wybrać? Oto najważniejsze, co warto wiedzieć na temat niemieckich kompaktów premium. Zacznijmy od Audi.

Audi A3 8V (2012-2020)

Audi A3 - przód

Audi nigdy nie słynęło z szokującej stylistyki, więc gdy w 2012 roku pokazano trzecią odsłonę modelu A3, raczej nikt nie był zaskoczony tym, jak wygląda. Przynajmniej z zewnątrz… bo minimalistyczne wnętrze z ekranem wysuwanym znad okrągłych nawiewów budziło spore zainteresowanie.

Audi A3 8V wyróżnia się szeroką gamą wersji nadwoziowych. Oprócz dość rzadko spotykanej odmiany 3d i najpopularniejszego Sportbacka (czyli hatchbacka 5d), można kupić także bardzo miłe dla oka, proporcjonalne A3 Limousine, a także kabrio. Jak przystało na segment premium, nie było w ofercie kombi, podobnie jak w przypadku innych opisywanych dziś modeli. W 2016 r. Audi przeszło lifting. Zmieniono gamę silników, a także m.in. design zderzaków i listę dostępnych opcji.

Audi A3 - tył

Gama jednostek napędowych A3 także jest szeroka. Najmniejsza dostępna jednostka to oferowane pod koniec produkcji, trzycylindrowe 1.0 TFSI o mocy 115 KM. Wcześniej, w gamie były też 105-konne motory 1.2 TFSI z czterema cylindrami. Popularne 1.4 TFSI rozwija, w zależności od wersji, od 110 do 150 KM. Do wyboru: skrzynie ręczne lub dwusprzęgłowe, automatyczne. Zdarzają się wersje z napędem na cztery koła Quattro, zwłaszcza z mocniejszymi motorami.

Audi A3 - wnętrze

A3 może mieć bowiem pod maską także jednostki 1.8 TFSI (180 KM), 2.0 TFSI (190 KM) i diesle od 1.6 do 2.0 (105-184 KM). Wisienką na torcie są obowiązkowo czteronapędowe odmiany S3 i RS3. Ta pierwsza ma dwulitrowy motor o mocy 300 KM, a ta druga rzadki i przepięknie brzmiący silnik 2.5 TFSI rozwijający 367-400 KM. Wrażenia z jazdy? Jedyne w swoim rodzaju i bardzo mocne!

Zalety Audi A3 8V to dobry komfort jazdy, przestronne wnętrze czy niezłe wykonanie. Klienci doceniają też rewelacyjną ergonomię obsługi. Uwaga: najtańsze egzemplarze mogą mieć dość skromne wyposażenie, bez tempomatu, automatycznej klimatyzacji czy czujników cofania. Ceny: od około 38 tysięcy złotych.

Mercedes klasy A W176 (2012-2018)

Mercedes Klasy A - przód

O ile A3 opisywanej generacji przypominało swojego poprzednika, o tyle debiut klasy A typoszeregu W176 stanowił prawdziwą rewolucję w świecie Mercedesa. Dlaczego? Do tej pory, model A był wysokim mikrovanem, podobającym się głównie starszym klientom. Nadal ciągnęła się za nim kiepska opinia po felernym teście łosia z 1997 roku, gdy testowy egzemplarz wywrócił się podczas omijania przeszkody. Tymczasem model W176 wyglądał zupełnie inaczej. Stał się niskim, modnie narysowanym kompaktem, który miał przekonać do siebie młodych klientów. Udało się.

Mercedes Klasy A - tył

W odróżnieniu od Audi A3, Mercedes A nie jest dostępny w innej wersji nadwozia niż pięciodrzwiowy hatchback. Owszem, jest też czterodrzwiowe coupe i wersja kombi shooting brake, ale występują jako osobny model, CLA. Spokrewniony z klasą A jest też crossover GLA.

Jeśli chodzi o silniki, wszystkie mają cztery cylindry. Cennik otwierały motory benzynowe 1.6 (102 KM) o oznaczeniu A180 i diesle (90 KM). Były też mocniejsze jednostki. Diesle mogły mieć nawet 177 KM, a najpopularniejsze odmiany benzynowe turbo to te mocy 156 i 184 KM. Są też mocniejsze klasy A: 211 KM w wersji A250 to dopiero początek zabawy. Wersja A 45 AMG mimo „zaledwie” czterocylindrowego, dwulitrowego motoru, rozwija 360-381 KM. To jeden z najmocniejszych kompaktów wszech czasów.

Mercedes Klasy A - wnętrze

Mocne odmiany klasy A mogły mieć napęd na cztery koła. Jeśli chodzi o skrzynie biegów, oprócz sześciobiegowych manualnych (dostępnych w skromniejszych wersjach), popularny był automat o siedmiu przełożeniach.

Zalety Mercedesa A W176 to atrakcyjny wygląd, pewne prowadzenie i dobre wykonanie. Wady: przede wszystkim dość ciasne wnętrze i przeciętna widoczność z miejsca kierowcy. Ceny: od 40 tysięcy złotych.

BMW serii 1 F20 (2011-2019)

BMW serii 1 - przód

Oto jedyny w zestawieniu tylnonapędowy samochód. Obecna generacja „Jedynki” to już model z napędem na przód, więc F20 uchodzi za „ostatnie takie”, przynajmniej wśród tradycjonalistów.

Zalety napędu na tył to rewelacyjne prowadzenie, zwinność na zakrętach i genialna zwrotność w mieście. Wady? Ograniczona trakcja na bardzo śliskiej nawierzchni (warto pamiętać o dobrych oponach) i zmniejszona przestronność we wnętrzu. Tył serii 1 jest ciasny, a przez środek biegnie wysoki wał. Dostępne wersje nadwoziowe to tylko hatchback z trzema i pięcioma drzwiami.

BMW serii 1 - tył

Pod maską BMW 1 mogą pracować motory benzynowe o trzech, czterech i – tu kolejna ciekawostka – sześciu cylindrach. Takiej rozpiętości nie oferują konkurenci. Moc? Od 102 KM (114i), przez popularne 136 KM (118i), aż po jednostki rozwijające 170 czy nawet ponad 200 KM. Topowe BMW M135i i M140i osiągają 326 i 340 KM. Mogą współpracować ze skrzynią automatyczną lub ręczną, a napęd jest przekazywany na tył albo na cztery koła.

BMW serii 1 - wnętrze

Gama diesli obejmuje motory wyłącznie czterocylindrowe, z wyjątkiem rzadkiego trzycylindrowego 116d (116 KM). Moce: od 95 aż do 224 KM. Ceny serii 1: od 27 tysięcy złotych.

Co wybrać?

BMW 1 polubią kierowcy, którzy cenią sobie dynamiczną jazdę, bo oprócz zalet związanych z napędem na tył, „Jedynka” słynie z doskonale zestrojonego zawieszenia i bezpośredniego układu kierowniczego. W roli auta rodzinnego lepiej sprawdzi się jednak bardziej przestronne Audi A3. Mercedes przekonuje stylem.

Tak naprawdę, trudno dokonać tu złego wyboru. Każde z tych aut jest dopracowane i miłe w codziennym użytkowaniu. Grunt to znaleźć odpowiedni egzemplarz. Najlepiej taki ze Spotawheel!

0 Udostępnień