Przewodnik zakupowy

Doskonale wiemy, że zestawienie zestawieniu nierówne, dlatego pod uwagę wzięliśmy nie tylko raporty TUV, ale także Warranty Direct. Czyli na temat spojrzeliśmy okiem zarówno brytyjskim, jak i niemieckim. Na pierwszy ogień idą używane SUV-y i crossovery z oferty Spotawheel.

Zanim przejdziemy do meritum naszym czytelnikom należy się wyjaśnienie: oba wspomniane rankingi mają odmienną metodologię, więc i wyniki prowadzą do innych wniosków.

Raport Niemieckiego Stowarzyszenia Nadzoru Technicznego (TUV) bazuje na raportach z okresowych przeglądów samochodów.

Dlatego na jego wyniki duży wpływ ma to, jak właściciele obchodzą się ze swoimi pojazdami.Dlatego raport TUV głównie informuje o tym, w jakim stanie są samochody poruszające się po niemieckich drogach (co jest o tyle istotne, że pewna ich część później trafi do Polski). A ten stan jest wypadkową dwóch czynników – fabrycznej trwałości danego modelu skonfrontowanej z kulturą użytkowania.  

Natomiast ranking Warranty Direct opiera się na danych o autach, wykorzystywanych do wycen ubezpieczeniowych.

Dlatego w tym przypadku pozycja w rankingu bierze się z oceny ryzyka wystąpienia danej awarii oraz jej uciążliwości (koszty, poziom skomplikowania naprawy i czas, jaki auto musi spędzić w warsztacie). To powód, dla którego wyniki obu rankingów mogą się krańcowo różnić – na przykład auta niemieckie zwykle w rankingu TUV plasują się wysoko, natomiast w zestawieniach Warranty Direct zwykle zamykają stawkę. Dotyczy to zwłaszcza nowszych modeli z bardziej skomplikowaną budową i wyszukanymi rozwiązaniami – w ich przypadku naprawy są droższe, a usterki na dłużej wyłączają takie samochody z eksploatacji. 

Kilka słów o metodologii

TUV publikuje raporty w kilku kategoriach wiekowych, dlatego każdy model ma w nim kilka pozycji; my wzięliśmy pod uwagę kategorie aut:  2-3 letnich, 4-5 letnich, 6-7 oraz 8-9 letnich, wyliczając średnią. Poniżej znajdziecie wszystkie modele, które pojawiły się przynajmniej w dwóch kategoriach wiekowych w zestawieniu TUV oraz w rankingu Warranty Direct.

BMW X1

Średni wynik tego modelu w rankingu TUV to 13. pozycja. BMW X1 plasuje się w czołówce wszystkich kategorii wiekowych, które wzięliśmy pod uwagę. W kategorii pojazdów 8-9 letnich model ten znalazł się na podium a w kategorii aut 4-5 letnich na 8. pozycji. W zestawieniu Warranty Direct auto to też plasuje się wysoko (14. miejsce) – co prawda średni koszt naprawy jest dość wysoki, jednak jest on zrekompensowany wysoką niezawodnością. 

Toyota RAV4

Toyota RAV4 również plasuje się w czołówce wszystkich kategorii wiekowych zestawienia TUV. Średni wynik to 19. miejsce. Najwyżej model ten został sklasyfikowany w kategorii pojazdów 4-5 letnich (8. pozycja). W zestawieniu Warranty Direct model ten znajduje się tuż za BMW X1, na pozycji 16.

Suzuki SX4

Suzuki SX4 to jeden z przykładów, pokazujących jak mogą się “rozjeżdzać” wyniki rankingów niezawodności (drugi przykład to Kia Sportage, ale o tym później). Średnia dla tego modelu w rankingu TUV to 38 miejsce. Najwyższe lokaty model ten osiąga w kategoriach wiekowych 2-3 lata (14. pozycja) i 4-5 letnich (13. pozycja) – w obu współczynnik usterkowości jest znacznie powyżej średniej. W pozostałych kategoriach wiekowych SX4 plasuje się w środku tabeli. Natomiast Warranty Direct uplasowało ten model na 2. miejscu, wskazując na bardzo niski indeks awaryjności i niewysokie koszty napraw. 

Skoda Yeti

Czeski SUV w “młodszych” kategoriach wiekowych rankingu TUV plasuje się w środku tabeli. W przypadku kategorii dla aut 6-7 letnich i 8-9 letnich model ten ma współczynnik usterkowości niższy od średniej dla całej kategorii i znalazł się w górnej połowie tabeli. Summa summarum średnia pozycja to miejsce 49. Według Warranty Direct model ten zasłużył na miejsce tuż za pierwszą dziesiątką, dzięki umiarkowanym kosztom napraw i awaryjności niższej od przeciętnej. 

Nissan Quashqai

W kategorii aut 2-3 lata ten SUV Nissana może się pochwalić współczynnikiem usterkowości lepszym niż średnia dla kategorii. W przypadku pozostałych kategorii model ten plasował się pod koniec pierwszej setki, co ostatecznie daje średnią 85. pozycję. Warranty DIrect dało mu natomiast 7. miejsce – koszty napraw są podobne co w SKodzie Yeti, jednak auto to ma niższy indeks awaryjności.

Kia Sportage

Daleko w zestawieniu TUV i… mocna 14. pozycja w rankingu Warranty Direct. W kategorii dla aut 2-3 letnich ten model koreańskiego producenta osiągnął według TUV wynik zbliżony  do średniej. W przypadku pozostałych kategorii model ten zamykał pierwszą setkę. Średnia dla wszystkich kategorii to 101. pozycja. Z kolei Warranty Direct dobrze oceniło niezawodność tego modelu (poniżej średniej) i dodatkowo nieźle wyceniło koszty napraw (zaledwie 9 modeli ma niższe).

No więc jak to wszystko czytać?

Po tym artykule czytelnik może mieć małą zagwozdkę – czy te wszystkie rankingi są wiarygodne, skoro tak się różnią zaprezentowane w nich wyniki? Otóż warto mieć na względzie, że stanowią one ogólny drogowskaz dla tych, którzy nie mają sprecyzowanych preferencji zakupowych. Wysoka pozycja w danym rankingu nie oznacza, że egzemplarz danego modelu można brać w ciemno. Raczej wskazuje jego potencjalnie mocne i słabe strony. Dlatego najlepiej jest szukać:

  • tylko sprawdzonych egzemplarzy, 
  • z potwierdzoną historią serwisową i przebiegiem
  • po inspekcji technicznej, która potwierdzi jego rzeczywisty stan techniczny

Taką inspekcję można zlecić rzeczoznawcy (co kosztuje kilkaset złotych), albo kupić auto ze sprawdzonego źródła. W Spotawheel bardzo dbamy o to, żeby każdy z naszych używanych samochodów spełnił te trzy powyższe punkty. I wystawiamy w ofercie tylko te auta, które są wolne od usterek i są gotowe do dalszej bezproblemowej eksploatacji.

Karol