Przewodnik zakupowy

W ramach poszukiwań swojego następnego samochodu przeglądasz nie tylko oferty, ale także artykuły motoryzacyjne czy testy porównawcze różnych modeli. A w nich trafiasz na określenia takie jak SUV, crossover, segment C, klasa aut miejskich… O co w nich chodzi i co oznaczają w praktyce? 

Przez lata terminologia określająca poszczególne typy samochodów rozrosła się tak bardzo, że obecnie można na tem temat pisać przewodniki. I właśnie takim przewodnikiem jest niniejszy artykuł. Znajdziesz w nim nie tylko definicje poszczeólnych typów aut, ale także ich wady i zalety, abyś łatwiej mógł znaleźć idealny samochód używany. Tyle tytułem wstępu, nie przedłużając przechodzimy do sedna.

Mikrosamochody (autosegment A)

Już nazwa mówi właściwie wszystko. To samochody niewiele większe od motocykli, przeważnie tylko z jednym rzędem siedzeń. Ich niewielkie rozmiary z jednej strony pomagają w znalezieniu miejsca parkingowego w mieście, z drugiej są przyczyną słabych osiągów (lecz najzupełniej wystarczających do jazdy miejskiej). Zwykle montuje się w nich silniki nie przekraczające 1000 cm3 pojemności. Mikorsamochody zalicza się do autosegmentu A. 

Idealny dla: osób mieszkających/pracujących w centrum miasta, samochodem jeżdzących głównie do pracy

Przykłady:

  • Smart ForTwo
  • Toyota iQ
  • Aixam

Plusy i minusy 

  • Łatwe do zaparkowania
  • Idealny w mieście
  • Ekonomiczne silniki
  • Brak miejsca
  • Nie nadaje się do podróży

Małe samochody/samochody miejskie (autosegment B)

Sama nazwa wyjaśnia już o co chodzi. Ta kategoria odnosi się do samochodów przeznaczonych głównie do użytku w mieście. Głównie, ponieważ w odróżnieniu od mikorsamochodów dostępna gama silników oraz większe wnętrze pozwala na wyprawy poza miasto. Nadal jednak mamy do czynienia z samochodami o małych gabarytach, więc bagażniki w tej klasie też nie należą do dużych (zwykle 100-300 litrów pojemności).

Auta mejskie zwykle występują w postaci 3- i 5-drzwiowych hatchbacków, choć pojawiają się też modele miejskie w wersji van (Ford Fusion, czyli nieco większy Ford Fiesta), sedan (Kia Rio) czy kombi (Peugeot 207, Renault Clio).

Kategoria pojazdów małych/miejskich jest tożsama z autosegmentem B, wieksze modele z tej kategorii są także czasem określane jako samochody subkompaktowe.

Idealny dla: osób poszukujących swojego pierwszego samochodu lub jako drugi samochód w rodzinie

Przykłady samochodów miejskich

  • Citroën C1
  • FIAT 500
  • Volkswagen Up!
  • Opel Corsa
  • Mini Cooper
  • Renault Clio
  • Volkswagen Polo
  • Peugeot 208
  • Ford Fiesta
  • … i wiele, wiele więcej

Plusy i minusy 

  • Łatwe do zaparkowania
  • Ekonomiczne silniki
  • Wartość odsprzedaży
  • Bardzo duży wybór modeli
  • Ograniczona przestrzeń w kabinie
  • Niezbyt wygodne dla 4 osób
  • Nie wszystkie nadają się do podróży

Samochody kompaktowe (autosegment C)

Choć większe niż przedstawiciele segmentu B, auta kompaktowe stanowią idealny kompromis między wielkością a przestronnością. Jest to też najbardziej najliczniej reprezentowa kategoria na rynku. I najbardziej różnorodna. Dotyczy to zarówno silników (począwszy od małych oszczędnych jednostek, kończąc na sportowych wersjach mających 300-350 KM pod maską) jak i wersji nadwozia.

Kompakty występują jako hatchbacki, sedany, kombi, coupe, cabriolety i crossovery. W tej kategorii można już znaleźć całkiem pojemne bagażniki (w hatchbackach 300-450 litrów, w kombi nawet do 600 litrów). Przestronność wnętrza sprawia, że auta kompaktowe dobrze nadają się do roli samochodów. A auta kompaktowe w topowych wersjach wyposażenia bywają wręcz miniaturowymi wersjami samochodów z klasy średniej. 

Przykłady:

  • Volkswagen Golf
  • Ford Focus
  • Audi A3
  • Opel Astra
  • Skoda Octavia
  • Kia Ceed

Plusy i minusy: 

  • Doskonały stosunek jakości do ceny na rynku wtórnym
  • Rozmaitość wersji i odmian
  • Często duże bagażniki
  • Cena zakupu nowego auta
  • Na rynku wtórnym sporo ryzykowych egzemplarzy

Idealny dla… każdego. Samochody kompaktowe to najbardziej uniwersalna kategoria na rynku, więc każdy znajdzie w niej coś odpowiedniego

Klasa średnia (autosegment D)

To kategoria, w której wygoda podróżowania jest ważniejsza, niż rozmiary auta (mimo, że często modele z tej kategorii dzielą wiele rozwiązań technicznych z autami kompaktowymi).  Dlatego w klasie średniej dominują sedany i kombi (łatwo znaleźć auto z dużym bagażnikiem), przeważnie z bogatym wyposażeniem i mocniejszymi silnikami.

Ciężko jednak wyróżnić “typowego” przedstawiciela tej grupy. Niekiedy kompakty w najbogatszej wersji wyposażeniowej na równi konkurują z mniejszymi przedstawicielami segmentu D. Z drugiej strony w segmencie D znajdują się też samochody droższych marek, które są na pograniczu klasu wyższej.

Przykłady:

  • Audi A4
  • BMW serii 3
  • Ford Mondeo
  • Citroen C5
  • Skoda Superb
  • Volkswagen Passat

Plusy i minusy: 

  • Wysoki komfort podróżowania
  • Duże bagażniki
  • Często duże bagażniki
  • Koszty eksploatacji
  • Szybsza utrata wartości

Idealny dla: rodzin ceniących wysoki komfort podróżowania

Klasa wyższa (autosegment E)

To ostatni szczebel przed segmentem F, czyli samochodami luksusowymi (choć i tak producenci w reklamach przedstawiają swoje modele z klasy wyższej jako szczyt luksusu i niekończące się źrodło wiecznego prestiżu). Z czego wynika ten prestiż? Ano z tego, że ta kategoria to domena marek od dawna uznawanych za drogie. Często samochody z segmentu E naszpikowane są najnowszą elektroniką i rozwiązanami niespotykanymi w klasach niższych. Do tego występują tylko z mocnymi (lub bardzo mocnymi) silnikami, stworzonymi dla osiągów, a nie do ekonomicznej jazdy. Zwykle występują jako sedany i coupe. 

Przykłady:

  • Audi A6
  • BMW serii 5
  • Volkswagen Pheaton

Plusy i minusy: 

  • Świetny komfort jazdy
  • Świetna jakość montażu i materiałów
  • Bardzo dobre osiągi
  • Wysokie koszty utrzymania
  • Szybka utrata wartości

Idealny dla: osób szukających komfortu i osiągów (i nie patrzących na koszty zakupu)

Minivany (autosegment M)

Za granicą kategoria znana jako MPV (Multi-Purpose Vehicle). Najprościej rzecz ujmując są to samochody zabudowane na płytach podłogowych (lub ich przedłużonych wersjach) innych modeli z wyższym i bardziej przestronnym wnętrzem. Dlatego mini mogą powstawać na płytach znanych z modeli miejskich (mikrovany), kompaktowych czy tych z klasy średniej. 

Mnivany przede wszystkim przeznaczone są dla rodzin. Stąd często można w nich znaleźć dużo róźnych praktycznych schowków, dostępne gamy silników są natomiast przeważnie oszczędne i nie porywają osiągami. Samochody tej kategorii są wypierane przez bardziej modną aktualnie kategorię crossoverów i SUV-ów, dlatego na rynku wtórnym nie brakuje aut w przystępnych cenach.

Przykłady:

  • Ford C-Max / S-Max
  • Peugeot 3008/5008
  • Opel Zafira
  • Volkswagen Turan / Sharan

Plusy i minusy: 

  • Praktyczne i przestronne wnętrze
  • Sporo okazji na rynku wtórnym
  • Niektóre modele występują w wersji 7-osobowej
  • Mało imponujące osiągi
  • Pudełkowaty wygląd

Idealny dla: rodzin potrzebujących duużo przestrzeni

SUV-y (autosegment J)

SUV to skrót od Sport Utility Vehicle. Tym mianem określa się samochody osobowe posiadające pewne cechy samochodów terenowych, takie jak zwiększony prześwit (łatwiejsze pokonywanie przeszkód) oraz rozwiązania pomagające radzić sobie w trudnym terenie (blokada dyferencjału, napęd 4×4, kontrola trakcji). Dodatkowo wielu kierowcom do gustu przypada wysoka pozycja za kierownicą, co przekłada się też na łątwiejsze obserwowanie drogi. Należy jednak pamiętać, że SUV to nie samochód terenowy – większość modeli poradzi sobie poza głównymi drogami, jednak zjechanie w calkowicie dziki teren… może nie być najlepszym pomysłem. SUV-y docenią też posiadacze przyczep – duże i cieżkie modele nadają się dobrze do ich ciągnięcia.  

Przykłady:

  • BMW X3
  • Mercedes GLK
  • Audi Q3
  • Jeep Grand Cherokee

Plusy i minusy: 

  • Często bogate wyposażenie
  • Pewne możliwości jazdy terenowej
  • Pozycja za kierownicą
  • Kłopotliwe i kosztowne naprawy
  • Wysokie spalanie

Idealny dla: osób lubiących przygody i podróże

Crossovery

To angielskie słowo oznacz krzyżówkę. Crossovery łączą w sobie cechy różnych kategorii w różnych proporcjach. Najczęściej jednak producenci samochodów tworzą swoje crossovery łącząc cechy aut miejskich i kompaktowych z domieszką SUV-ów. W efekcie powstają samochody nieco “napompowane” w porówaniu do swoich pierwowzorów – fajnie wyglądające, nieco bardziej przestronne i czasem występujące z napędem 4×4 oraz przejawiające ograniczone możliwości terenowe. 

Przykłady:

  • BMW X1
  • Kia Sportage
  • Hyundai ix35
  • Dacia Duster

Plusy i minusy: 

  • Ekonomiczne silniki
  • Dobrze trzymają cenę 
  • Pozycja za kierownicą
  • Duże bagażniki w niektórych modelach
  • Ciężko stwierdzić, czym właściwie są
  • Brak większych zdolności terenowych

Idealny dla: osób chcących połączyć różne style 

Szukasz naprawdę dobrego samochodu?

W Spotawheel codziennie sprawdzamy dziesiątki używanych samochodów zgodnie z najsurowszymi wymogami. Dzięki temu na naszą stronę trafiają tylko najlepsze egzemplarze wraz ze szczegółowymi zdjęciami i filmami.

Ty wybierasz samochód, który Ci odpowiada, my dostarczamy go na jazdę próbną tam, gdzie Ci odpowiada. A na koniec otrzymujesz jeszcze do 5 lat gwarancji.

Karol