Przewodnik zakupowy

Tym razem pod lupę bierzemy samochody używane z segmentu C. Które samochody z oferty Spotawheel są najmniej awaryjne według raportu TÜV 2020 oraz zestawienia Warranty Direct?

Sprawdź też: SUV-y i crossovery w rankingach niezawodności

Znów wyszło nam trochę rozbieżności między wynikami poszczególnych modeli w obu zestawieniach, co oczywiście wynika z odmiennej metodologii, wedle której są przygotowywane.  

Dlatego raporty dotyczące niezawodności zawsze należy traktować raczej jako rodzaj sugestii, a nie literalnie.

Ostatecznie o stanie auta decyduje nie tylko fabryczna trwałość, ale także kultura jazdy właścicieli i poziom serwisowania danego egzemplarza. Żaden ranking nie zastąpi dokładnej inspekcji samochodu przed zakupem.

Ford Focus

Model bardzo dobrze wypada w zestawieniu Warranty Direct (3. miejsce na 32 modele z segmentu C). Oznacza to, że model ten jest mało awaryjny, a ewentualne usterki nie są dolegliwe dla kierowców (ich usunięcie nie jest drogie i nie wymaga wyłączenia samochodu z eksploatacji na długi czas). 

W przypadku raportu TÜV Focusy plasują się nieco poniżej średniej. Wśród roczników 2017-2018 model ten zajął 89. miejsce na 129 sklasyfikowanych samochodów. Wśród roczników 2015-2016 jest to 93. miejsce  (na 126) a w grupie rocznikowej 2013-2014 80. miejsce (na 125).

Honda Civic

Dwa miejsca za Focusem w rankingu Warranty Direct wylądowała Honda Civic. W tym przypadku mamy zgodność, bo w rankingu TÜV model ten uplasował się też powyżej średniej (w grupie rocznikowej 2015-2016 35. miejsce, w grupie rocznikowej 2013-2014 miejsce 62).

Hyundai i30

Temu modelowi w rankingu Warranty Direct przypadło miejsce 7, natomiast w rankingu TÜV dla aut z roczników 2013-2014 znalazł się na miejscu 105, natomiast wśród roczników 2011-2012 przypadło mu miejsce 71 (na 108).

Kia Cee’d

Kolejny reprezentant koreańskiego przemysłu motoryzacyjnego uplasował się w zestawieniu Warranty Direct tuż za swoją rodzimą konkurencją. Oznacza to, że także on charakteryzuje się niezawodnością dużo lepszą od średniej i mało dolegliwymi usterkami. Natomiast TÜV uznało, że w grupach rocznikowych 2017-2018 i 2015-2016 model ten ma niezawodność zbliżoną do średniej (odpowiednio 100. I 85. miejsce), natomiast w grupie rocznikowej 2013-2014 wynik Cee’da to 97. miejsce.

Toyota Auris

 Pozostając wśród azjatyckich producentów – w rankingu WD Corolli przypadło mejsce 10. Ten model również wypadł znacznie lepiej od średniej. W rankingu TÜV model ten wypada też znacznie lepiej od średniej. Wśród roczników 2017-2018 przypadło mu miejsce 40., w w rocznikach 2015-2016 i 2013-2014 odpowiednio miejsca 27. i 43.

Mazda 3 

W rankingu WD Mazda 3 uzyskała wynik podobny do Aurisa, plasując się na 11. pozycji. Natomiast z rankingu TÜV wynika, że im starsze roczniki, tym bardziej ich niezawodność pozytywnie odróżnia się od reszty rówieśników. Wyniki Mazdy 3 to miejsca 54., 35., 15. odpowiednio w grupach rocznikowych 2017-2018, 2015-2016 i 2013-2014.

Renault Megane 

Megane w zestawieniu WA znalazło się na pozycji 15. Według TÜV Megane z lat 2017-2018 spisują się powyżej średniej i zajmują 51. Miejsce. W przypadku pozostałych grup rocznikowych wyniki tego modelu są nieznacznie gorsze od średniej (miejsce 102 dla roczników 2015-2016, miejsce 111 dla roczników 2013-2014 i miejsce 78 dla roczników 2011-2012). 

Volkswagen Golf

Jak powszechnie wiadomo, niemieckie modele dobrze wypadają w niemieckich rankingach. Nie świadczy to o stronniczości autorów raportów, po prostu w Niemczech sieć serwisowa niemieckich producentów stoi na najlepszym poziomie, co przekłada się na stan samochodów. W zestawieniu WD Golf uplasował się na 16. pozycji, z dość niskimi kosztami napraw i z indeksem awaryjności poniżej średniej (choć wymienione wyżej modele zostały w tej kwestii ocenione wyżej). Natomiast  TÜV ocenił wysoko ten model – we wszystkich grupach rocznikowych odsetek usterkowości był niższy od średniej. A średni wynik Golfa dla wszystkich grup rocznikowych to pozycja 38.

Opel Astra 

Przypadek podobny do opisywanego wyżej. W rankingu WD Astra znalazła się w środku stawki na miejscu 19. Natomiast w prawie wszystkich grupach rocznikowych (poza rocznikami 2011-2012, tu Astra osiągnęła wynik nieznacznie słabszy od średniej) model ten osiągnął według TÜV dobry wynik (średnia dla roczników 2013-2018 to miejsce 40.)

Peugeot 308

W rankingu WD ten francuski model osiągnął wynik zbliżony do średniej dla całej kategorii aut kompaktowych (miejsce 21).  W zestawieniu TÜV dla roczników 2017-2018 oraz 2011-2014 model ten osiągnął wyniki nieznacznie gorsze od średniej, natomiast “308” z roczników 2015-2016 uplasowały się wysoko – na pozycji 31.  

Skoda Octavia

Królowa polskich szos według WD osiąga wyniki w okolicach średniej, plasując się tuż Peugeotem 308. W poszczególnych grupach rocznikowych raportu TÜV ten model osiąga wyniki nieco gorsze (roczniki 2013-2018 ze średnią pozycją 82.) lub nieco lepsze (roczniki 2011-2012 na pozycji 43.) od średniej.

Seat Leon

W tym przypadku rankingi WD i TÜV się “rozjeżdzają”. W brytyjskim zestawieniu Leon zajął przedostanią pozycję, ze względu na dość wysokie ceny napraw i awaryjność przekraczającą średnią. Natomiast w rankingu niemieckim model ten został sklasyfikowany nieznacznie gorzej od średniej (średni wynik dla wszystkich roczników to pozycja 68.)

Karol