12 Udostępnień

Rodzice zwykle robią wszystko, by ich dzieci miały łatwiejszy start w życie. Ciężko pracują, by one mogły trochę odpocząć i cieszyć się życiem. Tę analogię z życia można zastosować też w przypadku… koreańskich samochodów. 

Pozwólcie więc, że najpierw cofniemy się nieco w czasie.

Ich dawne „pokolenia” przecierały szlaki na europejskim rynku. Takie modele jak Kia Sephia, Carens czy Shuma nie spotkały się z ciepłym przyjęciem ze strony nabywców. Klienci podchodzili do nich nieufnie. Bali się problemów z jakością, narzekali na stylistykę, a przede wszystkim po prostu nie chcieli jeździć samochodem z Korei – tak jak dziś są niezbyt chętni na wozy z Chin. Ale firma Kia nie ustawała w wysiłkach.

Pewna zmiana nadeszła wraz z modelem Cerato: nadal był bardzo spokojnie (wręcz nudno) stylizowany, ale zbierał pochwały za jakość i niezawodność. Kolejny był Cee’d pierwszej generacji. Do jakości wykonania dołączono jeszcze atrakcyjną stylistykę. To było to! Wraz z Cee’dem, rozpoczęła się nowa era koreańskiej motoryzacji. Zaczęły być traktowane na równi z produktami z Europy czy Japonii. Po wielu latach ciężkiej pracy poprzedników, kolejne modele miały łatwiej.

Na przykład Kia Cee’d II.

Następca pierwszego, przełomowego Cee’da, „przychodził na gotowe”. 

Jego zadaniem było: nie zepsuć tego, co udało się osiągnąć wcześniejszemu modelowi. 

Został oczywiście poprawiony. Nie tylko lepiej wygląda, ale też został ładniej wykonany. Ma więcej miękkich plastików i bardziej dopracowane detale. W końcu europejscy klienci to lubią. Poprawiono też wyciszenie i prowadzenie, a w kabinie pojawiły się nowinki techniczne.

Cee’d II trafił na rynek w 2012 roku.

Był dostępny w trzech wersjach nadwozia. Dwie najpopularniejsze to 5-drzwiowy hatchback i kombi. Ta bardziej „egzotyczna” to hatchback z trojgiem drzwi. Nosi nazwę Pro Cee’d. Interesująco wygląda, ale rzadko widać ją na ulicach. Klienci Cee’da raczej mocniej cenią sobie praktyczność.

Wersja 5d mierzy 4310 mm, a kombi: 4505 mm. To typowe wymiary dla klasy kompakt. Pojemność bagażnika w pierwszej z odmian wynosi 380 litrów. Kombi ma z kolei kufer o pojemności 528 litrów.

Użytkownicy modelu pozytywnie wypowiadają się o praktyczności tego wozu. W środku bez większych problemów może podróżować czterech dorosłych. Jest też oczywiście piąte miejsce, choć należy traktować je raczej awaryjnie.

Gama silników była bardzo szeroka.

Warto tu zaznaczyć, że Cee’d II w połowie 2015 roku przeszedł lifting. Zmiany z zewnątrz były zauważalne, ale dyskretne (m.in. odświeżono kształt zderzaków, pojawiły się chromowane akcenty i diody LED z przodu). Ważniejsze pojawiły się jednak pod maską. Do gamy dołączył wtedy nowy, „downsizingowy” silnik 1.0 turbo o mocy 120 KM. Ma trzy cylindry i rozwija 100 km/h w okolicach 11 sekund. Klienci narzekali, że wcale nie jest tak oszczędny, jak powinien być. Pozytywnie wypowiadali się za to o jego dynamice i elastyczności. 

Reszta motorów w Cee’dzie pozostała bez zmian. Bazowy „benzyniak”, czyli wolnossące 1.4 o mocy 100 KM, ma prostą konstrukcję.

Nie ma bezpośredniego wtrysku paliwa, więc montaż instalacji LPG nie stanowi większego problemu. Decyduje się na to wielu nabywców.

W przypadku 100-konnego silnika pewnym problemem mogą być tylko osiągi. 100 km/h w 12,8 s to wynik, z którego będą zadowoleni tylko spokojnie usposobieni kierowcy.

Kolejny w gamie jest 1.6 o mocy 136 KM.

Jest bardziej dynamiczny („setka” w 9,9 s), ale ma wtrysk bezpośredni (oznaczony jako GDI). Nie stanowi to problemów w czasie użytkowania, ale utrudnia i zwiększa koszty montażu LPG. Dlatego ten motor można polecić osobom, które preferują „czystą” benzynę. 

Podobnie jest z topowym silnikiem Cee’da. Mowa o 1.6 T-GDI, czyli o jednostce doładowanej. Ma aż 204 KM. Nie była dostępna w wersji kombi: jedynie jako hatchback 5d lub Pro Cee’d. Taka wersja nosi nazwę GT. Była już naprawdę szybka. Osiągnięcie pierwszej setki zajmowało Cee’dowi poniżej 8 sekund.

Z kolei ci, którzy szukają oszczędności na paliwie, mogą zwrócić uwagę na diesle.

Najsłabszy ma 90 KM.

Jego pojemność to 1.4. To wyjątkowo prosty, jak na obecne czasy, motor. Niewiele pali, ale tutaj też pojawiają się zastrzeżenia w kwestii jego osiągów. Nic dziwnego: osiąga 100 km/h w 13,5 s, a jego prędkość maksymalna to tylko 173 km/h.

Dlatego popularniejsze były silniki 1.6 CRDI: pierwszy z nich miał 110, a drugi aż 136 KM. Warto zauważyć, że nawet najmocniejszy z silników nie ma dwumasowego koła zamachowego. To korzystnie wpływa na ceny napraw.

Warto wspomnieć też o skrzyniach automatycznych. W przypadku silnika 1.6 GDI można było zamówić skrzynią dwusprzęgłową 6-DCT (jak sama nazwa wskazuje, o sześciu przełożeniach). Najmocniejszy diesel miał skrzynię 7-DCT. Z kolei słabsze „ropniaki” mogły współpracować z klasycznymi przekładniami hydrokinetycznymi.

Co psuje się w Cee’dach?

Po wpisaniu „Kia Ceed II: typowe usterki” w wyszukiwarkę, można utwierdzić się w przekonaniu, że ten model jest rozsądnym wyborem.

Podpowiemy: w tym kompakcie psują się głównie drobiazgi. Co dokładniej?

Zacznijmy od tego, że w przypadku silników diesla warto skrócić interwały wymiany oleju: z zalecanych 30 tysięcy kilometrów do 15. Czasami zdarza się, że zatyka się sitko w zbiorniku paliwa. Objawy takiej awarii to problemy z wykorzystaniem pełnej mocy wozu i pojawiający się tryb awaryjny. Oprócz tego, te silniki uchodzą za bezproblemowe.

Dla niektórych może okazać się zaskakujące, że dotychczas nie zgłaszano jeszcze zbyt wielu problemów z motorem 1.0 T-GDI. Mimo że jest dość mocno wysilony, wygląda na to, że został nieźle dopracowany.

Pozostałe problemy występujące w Cee’dzie drugiej generacji to m.in. kłopoty z działaniem świateł LED (wystarczy wymienić płytkę, serwisy robią to na gwarancji) i bijące, szybko zużywające się tarcze hamulcowe. Dość szybko do wymiany nadają się też klocki. Niektórzy narzekają również na lakier, który jest podatny na zarysowania. Trzeba jednak zauważyć, że jednocześnie w drugiej generacji Cee’da znacząco poprawiono jakość zabezpieczenia antykorozyjnego.

Jak się jeździ Cee’dem II?

Istotną zmianą w stosunku do poprzednika było zastosowanie w tym samochodzie tylnego zawieszenia wielowahaczowego zamiast belki skrętnej, jak wcześniej. Owszem, sprawia to, że koszty napraw zawieszenia są nieco wyższe – ale za to Cee’d dużo lepiej się prowadzi. Jest stabilny na zakrętach.

Trudno go jednak nazwać samochodem sportowym. Kierowcy, którzy lubią jeździć ostro po krętych odcinkach, mogą narzekać na dość miękko działający i silnie wspomagany układ kierowniczy.

Cee’d jest za to ceniony za wysoki komfort resorowania. Jest samochodem, przy którym liczy się przede wszystkim wygoda. Jeśli chodzi o wyciszenie, poprawiono je przy okazji liftingu

Ma to znaczenie zwłaszcza w przypadku silników Diesla.

Cee’dy nadal są na gwarancji.

Biorąc pod uwagę taki samochód warto pamiętać, że Kia słynie z aż 7-letniej gwarancji na swoje wyroby. Jednocześnie, Cee’d II zadebiutował w 2012 roku. To oznacza, że zdecydowana większość egzemplarzy na rynku jest jeszcze na gwarancji. 

Oferta rynkowa jest spora. Da się znaleźć zarówno egzemplarze po osobach prywatnych, jak i takie, które były eksploatowane przez floty. Cee’d był i jest popularnym samochodem firmowym.

Najlepiej kupić z zaufanego źródła.

Skoro mamy dużą ofertę rynkową, wśród wielu egzemplarzy mogą znaleźć się także takie, które są „zmęczone życiem”, zużyte czy po prostu powypadkowe. Wiele flot ma także tendencje do zaniedbywania regularnego serwisowania aut. Gdy ktoś trafi na taki samochód, może mieć później sporo problemów i może zostawić zdecydowanie zbyt dużo pieniędzy w warsztatach.

Dlatego lepiej jest postawić na firmę, która oferuje sprawdzone egzemplarze. Mowa o Spotawheel. Wszystkie wozy w naszej ofercie są po dokładnych oględzinach i mają gwarancję. Można im zaufać!

Wśród modeli marki Kia w naszym asortymencie znajdują się także Cee’dy w rozmaitych wersjach. Warto na bieżąco obserwować naszą ofertę, ponieważ model ten cieszy się dużą popularnością a poszczególne auta szybko pojawiają się… i znikają.

Podsumowanie

Kia Ceed II to samochód kompaktowy, który ma wyjątkowo dużo zalet. Jest nieźle wykonany i miły dla oka, ale przede wszystkim niezawodny. Ma proste i solidne silniki, a do niektórych można bez kłopotu zamontować LPG. W dzisiejszych czasach staje się to coraz trudniejsze. Większość typowych usterek tego modelu to drobiazgi. W dodatku Cee’d jest relatywnie niedrogi, a większość egzemplarzy jest nadal na gwarancji. To bardzo dobry, rozsądny wybór… o ile tylko wybierzemy samochód z równie rozsądnego źródła!

12 Udostępnień