Skoda Octavia III i Seat Leon to jednocześnie technologiczni „krewniacy”, ale i rynkowi rywale. Który z tych samochodów wybrać? Dla jakiego klienta lepszym wyborem będzie wóz z Czech, a kto bardziej doceni „Hiszpana”?
Skoda Octavia, Seat Leon, Volkswagen Golf, Audi A3. Kompaktowa „rodzina” koncernu Volkswagena jest całkiem pokaźna i niemal każdy znajdzie w niej coś dla siebie. Każdy z tych modeli jest dostępny w wielu wersjach nadwoziowych, silnikowych i wyposażeniowych. Szukasz klasycznego sedana? Oczywiście, Audi A3 jest dostępne w takiej wersji. Wolisz podniesione kombi? W takim razie masz do wyboru Skodę, VW i Seata. Możesz nawet znaleźć Audi z pięcioma cylindrami (RS3) albo Volkswagena Golfa w wersji całkowicie elektrycznej (e-Golf).
Dziś odpowiemy na pytanie „Skoda Octavia III czy Seat Leon?”
Weźmy spośród wymienionych kompaktów propozycję Skody i Seata i zastanówmy się, kto powinien zainteresować się jednym i drugim modelem. Zacznijmy od wozu z czeskim znaczkiem.
Skoda Octavia generacji trzeciej zadebiutowała w 2012 roku. Tak jak i Leon, również to auto powstało na nowej platformie MQB. Produkcja trwała do 2020 roku, a w 2016 roku Octavia przeszła face lifting. Najbardziej widoczną zmianą było zastąpienie zintegrowanych przednich reflektorów podzielonymi. Niektórzy porównują przód odświeżonej Octavii III do Mercedesa klasy E.
Skoda Octavia III Seat Leon III
W ofercie znajdowały się dwie wersje: liftback i kombi. Obydwa warianty były wyjątkowo duże, jak na segment C. Mierzyły ok. 4,7 m. W gamie można było znaleźć także odmianę Scout, czyli kombi z delikatnie zwiększonym prześwitem i plastikowymi nakładkami na zderzakach i progach.
Skoda Octavia III: silniki
Czy gama silników Octavii III była szeroka? To za mało powiedziane! Otwierały ją benzynowe jednostki 1.2 TSI i 1.0 TSI: ta pierwsza (z czterema cylindrami) przed liftingiem, druga po nim. Najsłabsza Octavia mogła mieć 86 KM, choć częściej spotyka się na rynku wersje 105- i 110-konne.
Kolejne były motory 1.4 TSI i 1.5 TSI, o mocach 140 lub 150 KM, uchodzące za idealny kompromis między spalaniem, osiągami i ceną. Octavia wbrew pozorom nie waży dużo, więc 150 KM z turob naprawdę wystarcza, by zapewnić jej dobre przyspieszenie i elastyczność.
Mocniejsza jednostka to 1.8 TSI rozwijająca 180 KM. 2.0 TSI występowało w odmianie 190 KM, ale najczęściej było zarezerwowane dla topowej, usportowionej wersji RS, różniącej się od słabszych m.in. zderzakami i innymi „drapieżnymi” akcentami. Moc: od 220 do 245 KM.

Jeśli chodzi o diesle, tutaj też każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Floty oraz osoby, którym zależało przede wszystkim na niskim spalaniu, wybierały zwykle motor 1.6 TDI (90-115 KM). Mocniejszą propozycją był silnik 2.0 TDI (150-184 KM). W tym ostatnim wariancie mocy występował albo jako RS, albo jako Scout.
Skoda Octavia III była dostępna zarówno ze skrzynią ręczną (pięć lub sześć biegów, zależnie od silnika i mocy), jak i automatyczną DSG (sześć lub siedem przełożeń). Niektóre wersje (2.0 TDI, 1.8 TSI) można było łączyć z napędem na cztery koła.
Oprócz szerokiej gamy silników, wrażenie robi też liczba odmian wyposażenia i wykończenia Skody. Najprostsze egzemplarze nie mają nawet sterowania radiem z kierownicy ani ekranu dotykowego. Topowe rozpieszczają kierowcę i pasażerów elektrycznie sterowanymi, skórzanymi fotelami z pamięcią ustawień czy np. aktywnym tempomatem.
Seat Leon III: historia modelu i silniki
Leon trzeciej generacji również trafił na rynek w 2012 r. W odróżnieniu od Octavii, nie występował jako liftback, tylko hatchback (co ciekawe i rzadkie: również w wersji trzydrzwiowej) i kombi. Odpowiednikiem skodowskiej wersji Scout był rzadko spotykany, uterenowiony Leon X-Perience.
Gama silników wypada bardzo podobnie, co w przypadku czeskiego kompaktu: od 1.2 i 1.0 TSI, przez 1.4 i 1.5 TSI, aż po 2.0 TSI w różnych wariantach. Diesle: bez zmian, od 1.6 TDI aż po 184-konną dwulitrówkę. Automat dwusprzęgłowy DSG? Dostępny, podobnie jak napęd 4×4 w niektórych odmianach.

Podstawowa różnica dotyczy najmocniejszych wersji. O ile 220-, 230- czy nawet 245-konne wersje RS w Skodzie trudno nazwać słabymi, o tyle w przypadku Seata „zabawa” w sportowych wersjach Cupra (później powstała osobna marka o takiej nazwie) zaczyna się dopiero od 265 KM. Nie ma wersji Cupra z silnikiem diesla, ale są za to odmiany 290- czy nawet 300- i 310-konne z napędem na obie osie.
Seat Leon czy Skoda Octavia: co wybrać?
Obydwa te samochody są dość podobne w kwestiach technicznych. Mają zbliżone (przyzwoite) wykończenie, dobrze się prowadzą i mogą mieć naprawdę bogate wyposażenie.
Odpowiedź na pytanie „co wybrać?” w dużej mierze zależy od gustu. Leon na pewno jest nieco rzadszym widokiem na drogach, co dla wielu kupujących stanowi zaletę. Ma też nieco ciekawszą stylistykę i milszy dla oka rysunek kokpitu, który może się niektórym kojarzyć z… klasycznymi Saabami.
Leon jest też lepszym wyborem dla osób, które cenią sobie przede wszystkim osiągi i sportowe wrażenia z jazdy. Cupra jest bardziej emocjonująca od Skody RS. Fani trzydrzwiowych nadwozi także nie mają wyboru: tylko Seat był oferowany w takiej wersji, choć nie była popularna.
Skoda Octavia III Kombi Seat Leon Hatchback
Skoda wygrywa praktycznością. To większy samochód z dłuższym rozstawem osi. Ma więcej miejsca z tyłu, a różnica w możliwościach transportowych jest ogromna. Leon ST (czyli kombi) ładnie wygląda, ale ze względu na ściętą linię klapy bagażnika, jego kufer mieści o wiele mniej. Liczby mówią same za siebie: Octavia kombi mieści 610 litrów, a Leon: tylko 587. Przy złożeniu tylnych siedzeń różnica przekracza… 270 litrów. W przypadku Skody liftback i Seata hatchback, także możemy mówić o prawdziwej przepaści.
Podsumowując, obydwa samochody mają swoje zalety i wybór każdego z nich będzie dobry. Ze Skody bardziej zadowolone będą jednak rodziny, a z Seata: sportowo nastawieni indywidualiści. Warunkiem cieszenia się z auta jest jednak zakup zadbanego egzemplarza. Uwaga: podaż rynkowa Skody jest większa, bo była prawdziwym rynkowym hitem, zarówno wśród flot jak i klientów prywatnych. Gdzie znaleźć zarówno Octavie jak i Leony godne polecenia? Najlepiej w Spotawheel!
W poprzednim porównaniu pod lupę wzięliśmy Volkswagena Golfa i jego innych konkurentów z segmentu aut kompaktowych – Forda Focusa i Opla Astrę, znajdziecie je tutaj: https://blog.spotawheel.pl/ford-focus-mk-3-opel-astra-k-i-volkswagen-golf-vii-ktory-kompakt-wybrac/.