0 Udostępnień
Skoda Octavia III i Seat Leon to jednocześnie technologiczni „krewniacy”, ale i rynkowi rywale. Który z tych samochodów wybrać? Dla jakiego klienta lepszym wyborem będzie wóz z Czech, a kto bardziej doceni „Hiszpana”?

Skoda Octavia, Seat Leon, Volkswagen Golf, Audi A3. Kompaktowa „rodzina” koncernu Volkswagena jest całkiem pokaźna i niemal każdy znajdzie w niej coś dla siebie. Każdy z tych modeli jest dostępny w wielu wersjach nadwoziowych, silnikowych i wyposażeniowych. Szukasz klasycznego sedana? Oczywiście, Audi A3 jest dostępne w takiej wersji. Wolisz podniesione kombi? W takim razie masz do wyboru Skodę, VW i Seata. Możesz nawet znaleźć Audi z pięcioma cylindrami (RS3) albo Volkswagena Golfa w wersji całkowicie elektrycznej (e-Golf).

Dziś odpowiemy na pytanie „Skoda Octavia III czy Seat Leon?”

Weźmy spośród wymienionych kompaktów propozycję Skody i Seata i zastanówmy się, kto powinien zainteresować się jednym i drugim modelem. Zacznijmy od wozu z czeskim znaczkiem.

Skoda Octavia generacji trzeciej zadebiutowała w 2012 roku. Tak jak i Leon, również to auto powstało na nowej platformie MQB. Produkcja trwała do 2020 roku, a w 2016 roku Octavia przeszła face lifting. Najbardziej widoczną zmianą było zastąpienie zintegrowanych przednich reflektorów podzielonymi. Niektórzy porównują przód odświeżonej Octavii III do Mercedesa klasy E.

W ofercie znajdowały się dwie wersje: liftback i kombi. Obydwa warianty były wyjątkowo duże, jak na segment C. Mierzyły ok. 4,7 m. W gamie można było znaleźć także odmianę Scout, czyli kombi z delikatnie zwiększonym prześwitem i plastikowymi nakładkami na zderzakach i progach.

Skoda Octavia III: silniki

Czy gama silników Octavii III była szeroka? To za mało powiedziane! Otwierały ją benzynowe jednostki 1.2 TSI i 1.0 TSI: ta pierwsza (z czterema cylindrami) przed liftingiem, druga po nim. Najsłabsza Octavia mogła mieć 86 KM, choć częściej spotyka się na rynku wersje 105- i 110-konne.

Kolejne były motory 1.4 TSI i 1.5 TSI, o mocach 140 lub 150 KM, uchodzące za idealny kompromis między spalaniem, osiągami i ceną. Octavia wbrew pozorom nie waży dużo, więc 150 KM z turob naprawdę wystarcza, by zapewnić jej dobre przyspieszenie i elastyczność.

Mocniejsza jednostka to 1.8 TSI rozwijająca 180 KM. 2.0 TSI występowało w odmianie 190 KM, ale najczęściej było zarezerwowane dla topowej, usportowionej wersji RS, różniącej się od słabszych m.in. zderzakami i innymi „drapieżnymi” akcentami. Moc: od 220 do 245 KM.

Skoda Octavia III RS
Skoda Octavia RS konkuruje z Seatem Leonem Cuprą

Jeśli chodzi o diesle, tutaj też każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Floty oraz osoby, którym zależało przede wszystkim na niskim spalaniu, wybierały zwykle motor 1.6 TDI (90-115 KM). Mocniejszą propozycją był silnik 2.0 TDI (150-184 KM). W tym ostatnim wariancie mocy występował albo jako RS, albo jako Scout.

Skoda Octavia III była dostępna zarówno ze skrzynią ręczną (pięć lub sześć biegów, zależnie od silnika i mocy), jak i automatyczną DSG (sześć lub siedem przełożeń). Niektóre wersje (2.0 TDI, 1.8 TSI) można było łączyć z napędem na cztery koła.

Oprócz szerokiej gamy silników, wrażenie robi też liczba odmian wyposażenia i wykończenia Skody. Najprostsze egzemplarze nie mają nawet sterowania radiem z kierownicy ani ekranu dotykowego. Topowe rozpieszczają kierowcę i pasażerów elektrycznie sterowanymi, skórzanymi fotelami z pamięcią ustawień czy np. aktywnym tempomatem.

Seat Leon III: historia modelu i silniki

Leon trzeciej generacji również trafił na rynek w 2012 r. W odróżnieniu od Octavii, nie występował jako liftback, tylko hatchback (co ciekawe i rzadkie: również w wersji trzydrzwiowej) i kombi. Odpowiednikiem skodowskiej wersji Scout był rzadko spotykany, uterenowiony Leon X-Perience.

Gama silników wypada bardzo podobnie, co w przypadku czeskiego kompaktu: od 1.2 i 1.0 TSI, przez 1.4 i 1.5 TSI, aż po 2.0 TSI w różnych wariantach. Diesle: bez zmian, od 1.6 TDI aż po 184-konną dwulitrówkę. Automat dwusprzęgłowy DSG? Dostępny, podobnie jak napęd 4×4 w niektórych odmianach.

Seat Leon z opcjonalnym sportowym pakietem FR

Podstawowa różnica dotyczy najmocniejszych wersji. O ile 220-, 230- czy nawet 245-konne wersje RS w Skodzie trudno nazwać słabymi, o tyle w przypadku Seata „zabawa” w sportowych wersjach Cupra (później powstała osobna marka o takiej nazwie) zaczyna się dopiero od 265 KM. Nie ma wersji Cupra z silnikiem diesla, ale są za to odmiany 290- czy nawet 300- i 310-konne z napędem na obie osie.

Seat Leon czy Skoda Octavia: co wybrać?

Obydwa te samochody są dość podobne w kwestiach technicznych. Mają zbliżone (przyzwoite) wykończenie, dobrze się prowadzą i mogą mieć naprawdę bogate wyposażenie.

Odpowiedź na pytanie „co wybrać?” w dużej mierze zależy od gustu. Leon na pewno jest nieco rzadszym widokiem na drogach, co dla wielu kupujących stanowi zaletę. Ma też nieco ciekawszą stylistykę i milszy dla oka rysunek kokpitu, który może się niektórym kojarzyć z… klasycznymi Saabami.

Leon jest też lepszym wyborem dla osób, które cenią sobie przede wszystkim osiągi i sportowe wrażenia z jazdy. Cupra jest bardziej emocjonująca od Skody RS. Fani trzydrzwiowych nadwozi także nie mają wyboru: tylko Seat był oferowany w takiej wersji, choć nie była popularna.

Skoda wygrywa praktycznością. To większy samochód z dłuższym rozstawem osi. Ma więcej miejsca z tyłu, a różnica w możliwościach transportowych jest ogromna. Leon ST (czyli kombi) ładnie wygląda, ale ze względu na ściętą linię klapy bagażnika, jego kufer mieści o wiele mniej. Liczby mówią same za siebie: Octavia kombi mieści 610 litrów, a Leon: tylko 587. Przy złożeniu tylnych siedzeń różnica przekracza… 270 litrów. W przypadku Skody liftback i Seata hatchback, także możemy mówić o prawdziwej przepaści.

Podsumowując, obydwa samochody mają swoje zalety i wybór każdego z nich będzie dobry. Ze Skody bardziej zadowolone będą jednak rodziny, a z Seata: sportowo nastawieni indywidualiści. Warunkiem cieszenia się z auta jest jednak zakup zadbanego egzemplarza. Uwaga: podaż rynkowa Skody jest większa, bo była prawdziwym rynkowym hitem, zarówno wśród flot jak i klientów prywatnych. Gdzie znaleźć zarówno Octavie jak i Leony godne polecenia? Najlepiej w Spotawheel!


W poprzednim porównaniu pod lupę wzięliśmy Volkswagena Golfa i jego innych konkurentów z segmentu aut kompaktowych – Forda Focusa i Opla Astrę, znajdziecie je tutaj: https://blog.spotawheel.pl/ford-focus-mk-3-opel-astra-k-i-volkswagen-golf-vii-ktory-kompakt-wybrac/.

0 Udostępnień