Charakterystyczne zegary w MINI Porady
Zegary na desce rozdzielczej samochodu to nie tylko prędkościomierz i wskaźnik stanu paliwa. Jakie jeszcze wskaźniki możemy tam znaleźć i w jaki sposób mogą one pomóc w jeździe?

Na wstępie zaznaczymy, że poniższy tekst dotyczy “tradycyjnych” zegarów. W niektórych modelach (najczęściej w samochodach francuskich i japońskich) zostały one zastąpione wskaźnikami cyfrowymi. Zacznijmy od tych, z których korzystamy najczęściej.

Prędkościomierz

Prędkościomierz na desce rozdzielczej
W wielu autach prędkość wciąż prezentowana jest w formie klasycznych zegarów

Zwykle umiejscowiony z lewej strony deski rozdzielczej lub (w niektórych modelach) centralnie. Jego rola jest prosta – informować o aktualnej prędkości, z jaką porusza się samochód. 

Wskaźnik stanu paliwa

Zwykle obok prędkościomierza znajdziecie wskaźnik informujący o poziomie benzyny lub oleju napędowego w baku.

Obrotomierz

Obrotomierz na desce rozdzielczej
Prędkość obrotową prezentowaną na obrotomierzu zazwyczaj trzeba pomność przez 1000

Obrotomierz zwykle znajduje się obok prędkościomierza i informuje o aktualnej prędkości obrotowej wału silnika. Prędkość ta wyrażona jest w obrotach na minutę (rpm) podzielonych przez 1000 (inaczej zer byłoby tyle, że nie zmieściłyby się na tarczy).

Wskaźnik temperatury płynu chłodzącego

Zwykle znajdziesz go w sąsiedztwie obrotomierza. Warto na niego zerkać, aby uniknąć niedogrzania lub nadmiernego nagrzania silnika (optymalna temperatura płynu to około 90-99 st. C). Jeśli wskaźnik pokazuje zbyt niską temperaturę (co może się zdarzyć w okresie jesienno-zimowym), może to wiązać się ze zbyt niskim poziomem płynu chłodzącego, zapowietrzeniem układu lub jego nieszczelnością.

O tym, jak zadbać o auto w okresie zimowym, możecie dowiedzieć się więcej z tego wpisu: https://blog.spotawheel.pl/nie-badz-jak-drogowcy-przygotuj-sie-do-zimy-zawczasu/

Natomiast zbyt wysoka temperatura może świadczyć o problemach z termostatem, wentylatorem chłodnicy (bądź jego sprzęgłem) i tak samo jak w przypadku niedogrzania, z nieszczelnością całego układu (i wyciekiem płynu). Najprostszą formą diagnostyki będzie w takiej sytuacji sprawdzenie poziomu płynu w zbiorniku wyrównawczym i sprawdzenie, czy nie ma przecieków. Dodatkowo warto też zwrócić uwagę na to, czy wentylator chłodnicy uruchamia się po przekroczeniu temperatury 90 st. C przez płyn chłodniczy. Kolejna kwestia, którą można dość łatwo sprawdzić to ewentualny luz na pasku od pompy wody.

Wskaźniki komputera pokładowego i kontrolki

Zwykle pomiędzy prędkościomierzem a obrotomierzem znajduje się obszar, w którym wyświetlają się komunikaty komputera pokładowego, takie jak przebieg, informacje o zbliżających się przeglądach, informacje o temperaturze otoczenia itd. Na desce rozdzielczej wyświetlają się także kontrolki informujące o stanie wyposażenia pokładowego i potencjalnych problemach oraz awariach.

Znaczenie poszczególnych kontrolek, jakie są ich rodzaje oraz co dokładnie oznaczają, dokładnie opisaliśmy w poprzednim wpisie na naszym blogu: https://blog.spotawheel.pl/kontrolki-na-desce-rozdzielczej-ktore-zwiastuja-problemy/

Paweł