Skoda Superb 4x4
0 Udostępnień

Nadchodzi zima. Pora pomyśleć nad zakupem samochodu, który będzie praktyczny i doskonale poradzi sobie na każdej nawierzchni. Oto najlepsze kombi z napędem 4×4 w różnych segmentach cenowych.

Zimowy wyjazd na narty? A może letnia wyprawa na działkę? W obydwu tych przypadkach napęd 4×4 i duży bagażnik będą nieocenione. Ten pierwszy przyda się też podczas szybkiego startu na mokrej nawierzchni. Ten drugi – podczas jazdy z rodziną albo po prostu na zakupy. Jaki samochód spełni postawione tu oczekiwania? Niektórzy wskażą na SUV-y. Inni na kombi. Obydwa typy nadwozia mają swoje zalety, ale dziś wybierzemy najlepsze kombi z napędem 4×4. To doskonały wybór dla tych, którzy nie przepadają za wyższą pozycją za kierownicą, znaną z aut uterenowionych, nie są też fanami podniesionego nadwozia (bo generuje spore opory powietrza) i wolą sposób, w jaki prowadzą się kombi.

Najlepsze kombi z napędem 4×4 – oto 9 propozycji

Przed wami dziewięć samochodów z różnych klas, które łączy dostępność w gamie napędu 4×4 – choć różnie rozwiązanego – i duży bagażnik. To kombi, czasami ze zwiększonym prześwitem. Zaczynamy!

1. Audi A4 Allroad B9

Audi A4 Allroad z napędem 4x4

Audi A4 generacji B9 było drugim, po poprzedniku oznaczonym jako B8, które można było kupić w odmianie Allroad – właśnie ze zwiększonym prześwitem i „terenowymi” nakładkami na błotniki czy progi. Co ważne, Allroad nie jest jedyną szansą na A4 B9 (produkowane od 2015 roku) z napędem na cztery koła Quattro. Takie samo rozwiązanie można spotkać też w „zwykłym” kombi. Będzie nieco tańsze – ale za to Allroad zajedzie dalej poza asfaltem, a poza tym – zdaniem wielu – lepiej wygląda. Nie jest terenówką, ale daje większy komfort jazdy po złych drogach niż niższe auta. A4 Allroad B9 mierzy nieco ponad 4,7 m, a pod maską może mieć albo dwulitrową benzynę (245-252 KM), albo diesla o tej samej pojemności (150-190 KM). Ceny: od ok. 92 tysięcy złotych.

2. Audi A6 Allroad C8

Audi A6 Allroad z napędem 4x4

Jeżeli dla kogoś najlepsze kombi z napędem 4×4 musi być naprawdę duże, powinien zamiast na Audi A4 zwrócić uwagę na A6 Allroad. W odróżnieniu od mniejszego „krewniaka”, w przypadku mierzącego niemal 5 metrów A6 wersja Allroad była oferowana jeszcze od lat 90. Ta o oznaczeniu C8 (na rynku od 2018 r.) jest jednak pierwszą, w której do oferty wprowadzono motor czterocylindrowy 2.0 TDI o mocy 204 KM. Pozostałe silniki mają sześć cylindrów – 50 TDI rozwija 286 KM, a 55 TFSI – 349 KM. To mocne, szybkie, bardzo nowoczesne i wygodne auto, które świetnie sprawdzi się podczas długich podróży. Dużą zaletą jest regulacja wysokości prześwitu. Na autostradzie A6 może być niskie niczym zwykłe kombi, a poza asfaltem się podwyższać. Ceny: od 170 tysięcy złotych.

3. Volvo V60 Cross Country

Volvo V60 Cross Country

Volvo to kolejna po Audi marka, która od dawna działa w segmencie podniesionych i uterenowionych kombi. W kategorii „najlepsze kombi z napędem 4×4” ma do zaproponowania takie modele, jak XC70, V90 Cross Country czy V60 Cross Country. Aktualna generacja tego ostatniego modelu jest oferowana od 2019 r. Podwyższony prześwit poprawia właściwości na słabych drogach i wygodę wsiadania. Nie każde V60 CC ma napęd na cztery koła, więc warto polować na egzemplarze, które faktycznie go mają. To rozwiązanie typu Haldex. W tej generacji V60 CC (długość: niemal 4,8 m) nie było silników większych ani mniejszych niż czterocylindrowe. Moc: od 190 do 250 KM, diesel lub benzyna. Ceny: od 125 000 zł.

4. Opel Insignia Country Tourer

Opel Insignia Country Tourer

Gdy myśli się o haśle „najlepsze kombi z napędem 4×4” – zwłaszcza gdy dodamy do tego jeszcze słowo „uterenowione” – do głowy rzadko jako pierwszy przychodzi Opel. Ale Insignia Country Tourer, bo o niej mowa, to godny uwagi zawodnik w tym segmencie. W porównaniu ze standardowym kombi, Country Tourer ma nie tylko zwiększony o 20 mm prześwit, ale i bogatsze wyposażenie. We wszystkich wersjach oprócz benzynowego 1.5 seryjne jest m.in. adaptacyjne zawieszenie. To naprawdę duże auto, przekraczające pięć metrów długości. Ma dołączany napęd 4×4. Silniki: od wspomnianego, benzynowego 1.5 po diesle i „benzyniaki” 2.0. Te ostatnie rozwijają nawet 260 KM. Najpopularniejszym silnikiem jest diesel o mocy 174 KM. Ceny: od 90 000 zł.

5. Subaru Outback

Subaru Outback z napędem 4x4

Skoro mówimy już o klasyce uterenowionych kombi, takiej jak Audi Allroad czy Volvo Cross Country, w zestawieniu pod tytułem „najlepsze kombi z napędem 4×4” nie może zabraknąć Subaru. Outback wyróżnia się z tłumu aut popularnych marek nie tylko wyglądem, ale i napędem. Stały, symetryczny napęd AWD gwarantuje rewelacyjną stabilność na śliskiej nawierzchni i niezłe własności terenowe. Outback piątej generacji (2014-2019) ma też spory, wynoszący 20 cm prześwit. Ile mierzy takie auto? Ze swoją długością na poziomie 4,815 m przerasta np. Audi A4, ale nie dogania Insigni. Zaletą Subaru jest pewne prowadzenie. Wadą dla niektórych może być brak naprawdę mocnego silnika turbo. Motor benzynowy 2.5 o mocy 177 KM łączony ze skrzynią CVT jest niezły, ale raczej dla tych, którzy jeżdżą spokojnie. Diesel 2.0D o mocy 150 KM jest oszczędny, ale też nie zapewnia sportowych osiągów. Ceny: od 55 000 zł.

6. Volkswagen Passat

Volkswagen Passat

Passat B8 (w produkcji od 2014 roku, długość: niecałe 4,8 m) jest dostępny w odmianie Alltrack, czyli podniesionej i uterenowionej. Tym razem skupmy się jednak na jego zwykłych wersjach, bo takie są o wiele częściej spotykane. „Normalne” kombi było dostępne z napędem 4×4 o oznaczeniu 4Motion (dołączany Haldex) z motorami 2.0 TDI 150, 190 i 240 KM, a także z silnikiem benzynowym 2.0 TSI 272-280 KM. Taki Passat nie jest oczywiście terenówką, ale gwarantuje świetną trakcję na mokrej czy śliskiej nawierzchni. Moc na koła przenosi najczęściej skrzynia automatyczna dwusprzęgłowa DSG. Zalety: dobre wykończenie wnętrza, świetne osiągi, wysoki komfort jazdy. Czy są jakieś wady? Niektórzy nigdy nie nazwą Passata mianem „najlepsze kombi z napędem 4×4”, bo uważają, że jest… zbyt nudny. Ceny: od 60 000 zł.

7. Skoda Superb III

Skoda Superb z napędem 4x4

Skoro w zestawieniu pojawił się już Passat, nie mogło zabraknąć i Skody Superb III (w produkcji od 2015 r.). Czeskie auto jest technicznie spokrewnione z Volkswagenem. Tak jak w Passacie, tak i tu można znaleźć napęd 4×4 zestawiony z silnikami o mocy od 150 do 280 KM. Skrzynia, koncepcja napędu, motory – wszystko jest takie samo, jak w VW. Gdzie leżą różnice? Superb jest przede wszystkim dłuższy. Kombi mierzy 4,856 m. Ma znacznie większy bagażnik i więcej miejsca z tyłu. To bardziej rodzinny wybór – choć i Passatowi nie da się zarzucić braku praktyczności. Dla koneserów podniesionych kombi przewidziano wersję Scout. Ceny „zwykłego” kombi 4×4: od 65 000 zł.

8. BMW serii 5

BMW serii 5 xDrive

O ile zarówno Audi A6, jak i Mercedes klasy E występowały w wersjach ze zwiększonym prześwitem (Allroad i All Terrain), BMW nigdy nie zdecydowało się na wprowadzenie takiej odmiany, odsyłając klientów chętnych na dodatkowe centymetry między autem a podłożem do swoich SUV-ów. To jednak nie zmienia faktu, że zdaniem wielu kierowców, najlepsze kombi z napędem 4×4 to właśnie BMW 5. Model generacji G31 zadebiutował w 2017 roku. Ma nieco mniej niż pięć metrów długości. Napęd 4×4 jest w BMW oznaczony słowem „xDrive”. Wyjściowo w serii 5 moc trafia na tylne koła, więc nawet w przypadku tego (stałego) napędu charakterystyka prowadzenia jest bliższa autu RWD… i właśnie za to kierowcy kochają BMW. Napęd jest dostępny w niemal każdej wersji oprócz bazowego 518d i 520i. Najpopularniejsze są diesle 2.0 190 KM, ale najlepsze pod względem osiągów i charakterystyki – motory sześciocylindrowe o mocy od 265 do nawet 462 KM. Ceny: od 122 000 zł.

9. Mercedes klasy E

Mercedes klasy E All Terrain

Najgroźniejszy – obok Audi A6 – konkurent BMW serii 5 także może występować z napędem 4×4, zarówno we wspomnianej wersji All Terrain, jak i bez żadnych terenowych dodatków. W odmianie kombi, ta produkowana od 2016 r. generacja nosi oznaczenie S213. Nadwozie o długości 4,923 m może kryć silniki o mocy od 150 do 612 KM – z czego napęd 4Matic jest dostępny od odmiany E 200 w górę (197 KM). Nawet topowe E 63 AMG S może mieć AWD, choć najpopularniejsze są oczywiście wersje 220d (194 KM). Zaleta Mercedesa to oczywiście legendarny komfort jazdy, ale ta generacja również prowadzi się bardzo dobrze. Co wybrać – Audi, BMW czy Mercedesa? To przede wszystkim kwestia gustu. Ceny klasy E: od 136 000 zł.


Jakie jest najlepsze kombi z napędem 4×4? Bardzo możliwe, że prawie każdy znajdzie swojego faworyta wśród modeli wypisanych wyżej. Oprócz nich, warto zwrócić uwagę jeszcze na takie modele, jak BMW serii 3, Skoda Octavia czy Volvo V90. Gdzie szukać zadbanych egzemplarzy? Najlepiej w Spotawheel, gdzie wymienione wyżej modele są dostępne również w wygodnym wynajmie!

0 Udostępnień