Podróże samochodem
Z okazji zbliżających się wakacji spójrzmy na pięć godnych uwagi modeli używanych, które rewelacyjnie sprawdzą się w dalekiej podróży. Oto samochody na długą trasę.

Czy w tegoroczne wakacje będzie można pojechać za granicę? Tego jeszcze nikt nie wie, ale należy być dobrej myśli. Zapewne osoby zaszczepione lub te z aktualnym testem na COVID będą mogły podróżować.

Nawet jeśli nie uda się komuś wyjechać za granicę, trasy po Polsce też mogą być długie, a przy okazji interesujące. Dlatego dziś skupimy się na autach do połykania kilometrów.

Samochody na długą trasę: co wybrać?

Jakie są cechy idealnego auta na długie podróże? Ilu kierowców, tyle opinii, bo przecież każdy ma inny gust. Dyskusja „benzyna czy diesel?” może nie mieć końca, a każda z frakcji może zaprezentować sporo sensownych argumentów. Jedni cenią sobie duży zasięg diesli, inni wskazują na to, że od czasu do czasu i tak dobrze zrobić sobie przerwę w trakcie jazdy, a ważniejszy jest soczysty odgłos dużego silnika benzynowego

Tutaj możemy nie osiągnąć porozumienia. Większość kierowców zgodzi się jednak, że kluczowe w przypadku auta na długą trasę są: przestronne nadwozie i bagażnik, dobre wyciszenie, wygodne fotele, możliwie bogate wyposażenie, a także silnik gwarantujący odpowiednie osiągi i bezstresowe wyprzedzanie na trasie. Spójrzmy na kilka używanych modeli, które łączą wszystkie te cechy.

Skoda Superb II

Czeski samochód często był wybierany na samochód służbowy przez pracowników, którzy w ramach swoich obowiązków musieli pokonywać wiele kilometrów przez całą Polskę albo i Europę. To nieźle świadczy o jego zaletach. Superba II (2008-2015) lubiły też instytucje państwowe, a nawet duchowni i policja. Niejeden zbyt szybki kierowca tłumaczył się potem ze swojej jazdy na tylnej kanapie nieoznakowanej Skody.

Skoda Superb II - auto na trasę
Skoda Superb II to jedno z najbardziej uniwersalnych aut na długą trasę dostępnych w ofercie Spotawheel

Na szczęście, miejsca z tyłu tego wozu nie brakuje. Wielkie wnętrze i przepastny bagażnik to jedne z głównych zalet Superba II. Czy wybrać wersje kombi czy sedan? Żadna z nich nie będzie ciasna, więc to raczej kwestia gustu. Ciekawostka: sedan nie do końca… był sedanem. Jego tylna klapa mogła bowiem otwierać się zarówno razem z szybą – jak w liftbacku – jak i na sposób „sedanowy”.

Jaki silnik wybrać? Jako że tytuł tego artykułu to „samochody na długą trasę”, skupmy się albo na dieslu 2.0 TDI w topowej wersji o mocy 170 KM (może być z automatem DSG, a nawet z napędem 4×4), albo na prawdziwym rarytasie: silniku 3.6 V6. Taka Skoda 260 KM, napęd na cztery koła i doskonale brzmi. Osiągi? Rewelacyjne. Rozpędzenie się do 100 km/h trwa tylko 6,5 s. A przy tym wszystkim Superb V6 wygląda niepozornie, co dla wielu kierowców jest wielką zaletą. To bardzo dobry wybór na „krążownik” do pokonywania długich tras. Ale oczywiście niejedyny.

BMW 5 F10

Oto prawdziwy hit polskiego rynku wtórnego. Trudno się dziwić. F10 (2010-2017 r) zaczyna już kosztować „rozsądne”, bardziej przystępne pieniądze, a jednocześnie nadal wygląda świeżo, prestiżowo i elegancko. F10, a także F11 (czyli wersja kombi) może zachwycić komfortem, prowadzeniem, wyciszeniem, wykonaniem a także ilością gadżetów. Da się spotkać naprawdę bardzo bogato wyposażone egzemplarze, z czujnikami martwego pola, wyświetlaczami head-up czy adaptacyjnymi LED-ami. Fotele? Jedne z najlepszych na rynku, zwłaszcza jeśli mówimy o opcjonalnych siedzeniach tzw. komfortowych, z „łamanym” oparciem i niezwykle szerokim zakresem regulacji. Gama silników? Bardzo duża.

Nawet bazowy diesel o oznaczeniu 18d (tak naprawdę to motor dwulitrowy), osiągający 150 KM, nie przynosi kierowcy wstydu w kwestii osiągów. Najpopularniejszy jest diesel 20d (184 KM), który jest niezłym kompromisem między przyspieszeniem, spalaniem a ceną. Prawdziwa „zabawa” zaczyna się przy jednostkach sześciocylindrowych, zarówno benzynowych, jak i diesla. Jednostki 30d i 35d rozwijające od 245 nawet do 313 KM, zachwycają kulturą pracy i osiągami, ale i nie psują humoru spalaniem.

BMW serii 5 - auto na trasę
BMW serii 5 poprzedniej generacji to wciąż eleganckie i prestiżowe auto

Do wyboru: wersje z napędem na tył lub na cztery koła. Na szczycie gamy stoją motory V8, a topowe M5 ma w rubryce „moc” wpisane kosmiczne 560 KM.

Czy BMW F10/F11 to w takim razie wymarzony samochód na długie trasy? Możliwe, ale – niestety – nie ma nic za darmo. Za szereg wspomnianych zalet tego modelu trzeba słono zapłacić przy serwisowaniu. Ceny części są wysokie, a skomplikowanie konstrukcji auta może przyprawić o zawrót głowy. Niewesoła jest również sytuacja rynkowa. Portale ogłoszeniowe są pełne zaniedbanych F10 kuszących niską ceną, ale wymagających już na starcie ogromnych inwestycji. Gdzie znaleźć zadbany egzemplarz? Najlepiej w Spotawheel.

Volvo XC90 II

Ogromny, mieszczący nawet siedem osób SUV. Wielkie, bardzo wygodne fotele. Dostępne w opcji pneumatyczne zawieszenie gwarantujące niemal królewski komfort. Napęd na cztery koła obecny niemal w każdym egzemplarzu. Modny wygląd, prestiżowy znaczek, świetne wyciszenie… oto opis zalet Volvo XC90 drugiej generacji. Ten model, obecny na rynku od 2014 r, zdobył serca klientów niemal na całym świecie. Dla wielu to ostateczna odpowiedź na pytanie „jakie auto w trasy wybrać?”.

Volvo XC90 II - auto na trasę
Volvo XC90 jest komfortowym SUVem wręcz stworzonym do długich podróży

Czy XC90 ma jakieś wady? Oprócz oczywistych, takich jak wysoka cena zakupu (to nadal młode auto, które w salonie potrafi kosztować 300-500 tysięcy złotych, więc egzemplarze używane też nie są tanie) i spore koszty utrzymania, wielu zwraca uwagę na gamę silników. O ile konkurencyjne Audi Q7 czy BMW X5 mają lub mogą mieć pod maską jednostki z sześcioma czy nawet ośmioma cylindrami, o tyle Volvo XC90 II jest dostępne tylko w układzie „dwa litry, cztery cylindry”, zarówno jeśli mówimy o dieslach, jak i o benzynie.

Moce ani osiągi nie przynoszą Volvo wstydu (190-408 KM, topowa odmiana to hybryda plug-in). Najpopularniejszy motor, diesel D5 o mocy 235 KM, stanowi rozsądny kompromis. W takim razie dlaczego „czterocylindrowość” XC90 jest uznawana za wadę? Chodzi głównie o dźwięk silnika i… prestiż. Niektórzy zwracają uwagę też na dość wysokie spalanie przy ostrej jeździe. Z drugiej strony, wielki SUV raczej nie jest wymarzonym autem do szaleństw. Podczas spokojnego pokonywania autostrad i dróg krajowych, szwedzkie auto będzie w swoim żywiole.

Ford S-Max II

Czy van może być idealnym autem na długą podróż? Jak najbardziej! Główną zaletą aut tego typu jest ogromna przestrzeń dla kierowcy i pasażerów. Można zabrać na długie wakacje całą rodzinę i nie martwić się, że część rzeczy trzeba będzie zostawić w domu.

Oprócz tego, vany są zwykle dobrze wyciszone i komfortowe. Ford S-Max wyróżnia się na tle większości z nich jeszcze jedną sprawą. Oferuje sporo przyjemności z jazdy. Jest bowiem autem, które mimo swoich wymiarów (niemal 5 m długości) i rodzinnego charakteru, doskonale się prowadzi i powoduje uśmiech na zakrętach… przynajmniej u kierowcy, bo dzieci oblewające się sokiem z tyłu mogą nie być zadowolone!

Ford S-Max II - auto na trasę
Ford S-Max to dynamiczny i przestronny minivan idealny na wyjazdy z rodziną

Ford S-Max generacji drugiej jest na rynku od 2014 r. W odróżnieniu od poprzednika, który występował z rewelacyjnym (choć paliwożernym) motorem pięciocylindrowym Volvo, tutaj pracują tylko jednostki czterocylindrowe. Którą warto wybrać? Godne polecenia są właściwie wszystkie, ale na długie trasy najlepiej nada się diesel 2.0 w wersji 180- lub 190-konnej, z automatyczną skrzynią biegów. Warto polować na konfiguracje z siedmioma fotelami. Poszukiwania można też rozszerzyć o model Galaxy: niemal bliźniaczy, choć bardziej „rodzinny” niż „usportowiony”.

Volkswagen Multivan T6

O ile minivany w rodzaju S-Maxa oferują „dużo” miejsca dla pasażerów i bagaży, to w przypadku pełnowymiarowych vanów opartych na modelach dostawczych, przestrzeni jest „bardzo, bardzo dużo”. W zależności od wersji i konfiguracji, da się zabrać nawet dziewięć osób, albo siedem i mnóstwo toreb, sprzętu czy… prowiantu. Volkswagen Multivan T6 – bo o nim w tym przypadku mowa – może służyć też za mobilną restaurację (bo ma stoliki), kasyno (bo jego siedzenia mogą się obracać – idealnie do gry w karty!), hotel (bo ma mnóstwo miejsca, a w wersji California: także namiot i prawdziwe łóżka) albo wóz techniczny.

Multivan T6 zadebiutował w 2015 r. i przeszedł po drodze kilka modernizacji. Zmieniano m.in. rysunek kokpitu. Mimo że ta wersja powstała na bazie użytkowego Transportera, nie należy obawiać się o komfort jazdy. Wyciszenie jest zaskakująco dobre, komfort na dziurach: podobnie. Rewelacyjna jest też wysoka pozycja za kierownicą. Nie tylko bardzo dużo widać, ale i jest po prostu wygodnie. Jest duża szansa, że po jednej trasie w Multivanie, trudno będzie wrócić do zwykłych, „niskich” aut…

Volkswagen Multivan - auto na trasę
Możliwość przewiezienia nawet 9 osób jest niewątpliwą zaletą Multivana

Co z wymiarami? Na szczęście nie są jeszcze na tyle duże, by utrudniać jazdę nawet w ciasnych uliczkach. Multivan ma nieco mniej niż 2 m wysokości, a więc mieści się na większości parkingów podziemnych. Długość zależy od wersji, ale najczęściej wynosi niecałe 5 m. To sporo, ale sedany segmentu F też tyle mierzą. Czujniki parkowania i kamera ułatwiają zadanie.

Który silnik wybrać? Motory benzynowe TSI to w Multivanie egzotyka. Diesel 2.0 TDI w którejś z wersji będzie najlepszym rozwiązaniem. Moc to już kwestia potrzeb i budżetu, ale oczywiście topowe, ponad 200-konne odmiany jeżdżą najprzyjemniej…

To oczywiście jeszcze nie wszystkie auta na długą trasę na rynku

Godne uwagi jest kilkadziesiąt modeli, w tym jeszcze m.in. Mercedes klasy E, Ford Mondeo, Peugeot 508 czy Toyota Camry. Na samym szczycie mamy także segment wozów luksusowych. O zaletach BMW serii 7 czy Lexusa LS raczej nie trzeba nikogo przekonywać… przynajmniej dopóki nie przyjdzie do uregulowania rachunków za serwis.

Ryzyko związane z kosztami utrzymania auta można zminimalizować, wybierając auto od sprawdzonego, godnego zaufania sprzedającego. Jakiego? Najlepiej sprawdź, jakie auta na długą trasę ma w ofercie Spotawheel!


Po zakupie wymarzonego auta i wybraniu celu wyprawy pozostało tylko przygotowanie samochodu do dłuższej trasy. Jak to zrobić? Podpowiadamy w tym wpisie: https://blog.spotawheel.pl/przeglad-samochodu-przed-podroza/

Paweł