Opony samochodowe Porady
Umawiasz się z właścicielem, aby z bliska przyjrzeć się egzemplarzowi wystawionemu na sprzedaż. W drodze układasz sobie listę tego wszystkiego, co należy sprawdzić przy oględzinach. Wreszcie stajesz przez upatrzonym autem. Obchodzisz je dookoła, wsiadasz do środka, zaglądasz pod maskę, zerkasz do bagażnika. Wreszcie podejmujesz decyzję i wyjeżdżasz swoim nowym nabytkiem. Czujesz, że znalazłeś to, czego szukałeś.

Pewnego deszczowego poranka jedziesz do pracy. W pewnym momencie zdajesz sobie sprawę, że samochód hamuje z problemami i nie jest stabilny. Parkujesz i zerkasz na opony. Czy na pewno je sprawdziłeś przy zakupie? No właśnie. Okazuje się, że do ceny samochodu musisz dodać koszt nowych opon. 

Dlaczego stan opon jest tak ważny?

Opony
Odpowiedni stan opon to podstawa

Tak się składa, że samochód ma styczność z nawierzchnią drogi jedynie przez opony. Dokładnie na tej samej zasadzie działają podeszwy w Twoich butach. Wiadomo, że po mieście będziesz chodził raczej w wygodnym obuwiu z dobrą przyczepnością (zwłaszcza w zimie) niż w zwykłych klapkach, które są dobre na plażę. Tak samo z dobrą oponą, która pozwala na precyzyjne prowadzenie auta, nie ślizga się po nawierzchni drogi i tym samym pozwala bezpiecznie przemieścić się z punktu A do B. 

Ostatnio na naszym blogu pisaliśmy o tym, kiedy warto kupić opony zimowe, a kiedy całoroczne, zachęcamy do lektury: https://blog.spotawheel.pl/jakie-opony-wybrac-zimowe-czy-caloroczne/

Jak ocenić stan opon?

Poniżej znajdziesz 4 metody, które pozwolą na ocenę stanu opon. Dobra wiadomość jest taka, że nie potrzebujesz do tego żadnego zaawansowanego sprzętu. 

Inspekcja techniczna Spotawheel
W naszym raporcie technicznym 200+ znajdziesz informacje na temat stanu ogumienia Twojego nowego auta
  1. Przede wszystkim musisz upewnić się, że opony nie są zużyte. Wyszukaj datę produkcji opon. Jest ona zakodowana w postaci czterech cyfr (dwie pierwsze oznaczają numer tygodnia a dwie ostatnie rocznik). Znajdują się one na obwodzie opony, blisko wewnętrznej krawędzi (przy feldze). Na przykład kod 2314 oznacza, że opona została wyprodukowana w 23 tygodniu 2014 roku.
  1. Sprawdź też stan bieżnika. Powinien on mieć zgodnie z przepisami przynajmniej 1,6 mm głębokości. Jeśli jest starty bardziej, nie będzie w stanie odprowadzać wody z przestrzeni między oponą a nawierzchnią drogi. 
  1. Następnie musisz przyjrzeć się oponie, zwracając uwagę na wszelkie wypukłości, pęknięcia i skazy na gumie. Sprawdź też jej miękkość, naciskając ją paznokciem. Z wiekiem guma twardnieje i daje coraz słabszą przyczepność.
  1. W trakcie jazdy próbnej zwróć uwagę na to, czy samochód nie ściąga w którąkolwiek ze stron – może to być objaw “wymieszania” kompletów opon. 

Sprawdzanie stanu opon niesie jeszcze jedną korzyść. Jest to bowiem jedna z metod weryfikacji przebiegu auta. Dla przykładu: jeśli oficjalnie na liczniku samochód ma 75 tys. km a opony są totalnie zużyte… to wiedz, że coś się tu nie zgadza.

Kiedy zmienia się opony?

Kryteria, jakimi należy się kierować przy zmianie opon to stan ich zużycia. Optymalna głębokość bieżnika to przynajmniej 4 mm. Warto też pamiętać o tym, że guma nie jest wieczna i nawet w rzadko “jeżdzonych” oponach degraduje się ona z czasem. Nie warto sięgać po opony, które mają 10 lat lub więcej. Lepiej jednak nie czekać, opony najlepiej zmieniać co 30-40 tys. km (przy przeciętnej eksploatacji taki dystans przemierza się w 304 lata).  

Na naszym blogu poruszaliśmy również temat tego, jak zadbać o auto w okresie, w którym nie używamy go zbyt często, warto się z nim zapoznać: https://blog.spotawheel.pl/jak-utrzymac-samochod-w-dobrej-kondycji-w-trakcie-pandemii/

Wymiana dwóch opon zamiast czterech

To kusząca opcja ze względu na znaczne obniżenie kosztów wymiany. Kierowcy czasem przyjmują taką logikę: skoro mam napęd na przód/tył (niepotrzebne skreślić) to w takim razie zmienię opony tylko z przodu/z tyłu. Ma to swój sens, jednak ma to przede wszystkim ogromny minus. W ten sposób igrasz z własnym bezpieczeństwem. Dlatego dla świętego spokoju warto stosować prostą zasadę bez odstępstw – jeśli wymieniasz opony, to od razu wszystkie. 

Jakie są ceny opon?

Cena zależy od rozmiaru, producenta i specyfikacji. Ceny opon zaczynają się od około 110 złotych (w segmencie ekonomicznym) natomiast w segmencie premium ceny zaczynają się od około 180 zł.

Oznaczenia na oponach

Po bliższym przyjrzeniu się oponie zauważysz ciąg liter i cyfr. Jakie tajne informacje są w nich zakodowane. Otóż dzięki tym oznaczeniom szybko można ustalić najważniejsze parametry (ta wiedza przyda Ci się przy zakupie kolejnego kompletu opon).

Oznaczenia opony
Oznaczenie znajdziesz na bocznej ściance opony

Weźmy jako przykład oznaczenie 225 / 45 R17 91Y.

Pierwsza liczba to szerokość opony (wyrażona w milimetrach), czyli odległość od jednej do drugiej ściany bocznej.  

Druga liczba to wyrażony procentowo stosunek wysokości boku opony do wspomnianej powyżej szerokości. 

Litera R oznacza profil opony (R – radial)

Po literze R znajduje się wyrażona w calach średnica obręczy, do której dostosowana jest dana opona

Ostatnia liczba i znajdująca się za nią litera to odpowiednio indeks nośności i prędkości. Indeks nośności przyjmuje wartość od 80 (450 kg nośności) do 114 (1180 kg). Indeks prędkości wyrażony jest w literach Q (prędkość maksymalna 160 km/h), R, S, T, H, V, W, Y (prędkość maksymalna 300 km/h).

Podsumowując

Może się zdarzyć, że przy zakupie używanego samochodu umknie Ci kwestia sprawdzenia opon. Jednak w codziennej eksploatacji samochodu nie możesz tego tematu bagatelizować. Bo tak jak wspomniałem wcześniej klapki są dobre, ale na plażę :)

P.S. Polecamy przeszukać YouTube w celu znalezienia filmów poświęconych tematyce ogumienia :)

Film przedstawiający zjawisko aquaplaningu
Paweł