0 Udostępnień

Na przestrzeni lat Niemcy stały się najpopularniejszym miejscem zakupu używanego samochodu. Niemieckie pojazdy są szczególnie pożądane w Europie Wschodniej, gdzie panuje przekonanie, że samochody sprowadzone z Zachodu nie mają ani uszkodzeń, ani ukrytych wad. Według niemieckiego Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego każdego roku za granicą przerejestrowuje się około 2 milionów używanych samochodów z Niemiec. W niektórych krajach udział tych pojazdów przekracza 50% wszystkich importowanych samochodów używanych każdego roku.

Jednak na niemieckim rynku samochodów używanych istnieje paradoks, o którym niewiele osób mówi: niektóre pojazdy „z Niemiec” nie były tam sprzedawane, gdy były nowe i nigdy nie jeździły po niemieckich drogach!
Używane samochody na sprzedaż w Niemczech mogą pochodzić z innego kraju
Najpopularniejsze strony z ogłoszeniami samochodowymi w Niemczech zawierają tysiące pojazdów, dzięki czemu oferta samochodów na sprzedaż jest szersza niż gdziekolwiek indziej w Europie. Jednak niektóre pojazdy w tych reklamach pochodzą spoza Niemiec.

Dane z carVertical, firmy zajmującej się śledzeniem historii pojazdów, wskazują, że 4,3% samochodów wystawionych na sprzedaż w Niemczech mogło nigdy nie widzieć dróg Berlina, Monachium, Hamburga ani kultowej niemieckiej autostrady – samochody te były użytkowane wyłącznie i pochodzą z inne kraje. Kraje, w których samochody używane były rejestrowane po raz pierwszy przed sprowadzeniem do Niemiec, to Włochy (16,6%), Francja (12,7%), USA (10,6%), Belgia (9,1%) i Rumunia (5,1%).

Dlatego zamiast kupować samochód, który jeździł w Niemczech, kupujący ryzykują, że kupią pojazd sprowadzony z innego kraju. Jeśli sprzedawca ukrywa kraj pochodzenia samochodu, może on nie być w najlepszym stanie. Niska jakość napraw, duży przebieg i ukryte uszkodzenia to najczęstsze powody, dla których sprzedawcy próbują zamaskować przeszłość pojazdu i sprzedać go gdzie indziej. Ponieważ kraje rzadko wymieniają między sobą dane dotyczące historii samochodów, oszustwa związane z transakcjami transgranicznymi mogą być trudne do wykrycia.

„4,3% samochodów zarejestrowanych w Niemczech w przeszłości miało pewne dane zarejestrowane w innych krajach. Widzieliśmy przypadki, w których ludzie sprzedawali drogie modele używanych samochodów w Niemczech, ale z naszych danych wynika, że wielu z nich nigdy nie w tym kraju. Stwarza to złudzenie zakupu dobrze utrzymanego niemieckiego samochodu, podczas gdy w rzeczywistości samochód był używany tylko we Włoszech, Francji lub Rumunii” – wyjaśnia Matas Buzelis, szef komunikacji i ekspert motoryzacyjny carVertical.
Dlaczego rynek niemiecki przyciąga kupujących i sprzedających z Europy Wschodniej?
Przy obecnym niedoborze nowych samochodów wybór modeli wysokiej jakości na rynku samochodów używanych może być ograniczony. Dlatego niektórzy sprzedawcy próbują sprzedawać swoje pojazdy, wystawiając je na aukcję w Niemczech, ponieważ kraj ten ma większą liczbę odbiorców. Jeśli ktoś nie może sprzedać swojego samochodu w Czechach czy Rumunii, może spróbować sprzedać go gdzie indziej.

Niemcy mają długą historię przyciągania nabywców samochodów z Europy Wschodniej, sięgającą czasów okupacji tych krajów przez Związek Radziecki. W tym czasie w Związku Radzieckim produkowano tylko skromne pojazdy, którym brakowało jakości, komfortu i niezawodności. W rezultacie wszyscy chcieli importowanych samochodów, a Niemcy były najlepszym miejscem do ich znalezienia.

Co więcej, powszechnym mitem jest to, że kierowcy w Niemczech kupują nowsze, lepiej wyposażone i droższe samochody, ściśle przestrzegając zaleceń producentów dotyczących konserwacji. W rzeczywistości te stereotypy, które nie zawsze mają uzasadnienie w rzeczywistości, mogą nakłonić Cię do zakupu używanego samochodu bez konsultacji z raportem historycznym i bez pytania wykwalifikowanego mechanika o opinię.

0 Udostępnień