#Prawdziwa historia

Wzięliśmy pod lupę laureatów z lat 2010-2018. Jak dalej potoczyły się ich losy i jak sobie radzą aktualnie?

Celowo zatrzymaliśmy się na roczniku 2018. Pozostałych dwóch laureatów jest za krótko na rynku (nowy Peugeot 208 i Jaguar I-Pace ).Co ciekawe wśród laureatów rankingu znalazł się też model który polskim kierowcom prawdopodobnie nie kojarzy się z niczym. Kto kiedykolwiek widział Opla Amperę (Europejski Samochód Roku 2012) nich pierwszy podniesie rękę…. Tak myśleliśmy. 

Poniżej zamieszczamy zdjęcie rzeczonego pojazdu żeby więcej osób mogło następnym razem odpowiedzieć na to pytanie twierdząco:

2010: Volkswagen Polo V

Ten wybór nie był kontrowersyjny. Samochód roku 2010 dalej nieźle radzi sobie w rankingach niezawodności i to niezależnie od rocznika. Dla przykładu, w rankingu TUV 2020 Polo znalazło się w pierwszej piątce każdej kategorii wiekowej. Również dobrze zostało ocenione w rankingu Warranrty Direct. Nie dziwi więc, że model ten wolno traci wartość a używane egzemplarze są stosunkowo drogie. 

Czytaj też: Porównanie niezawodności używanych samochodów miejskich

2011: Nissan Leaf I

Pierwsze auto elektryczne z tytułem Europejskiego Samochodu Roku. W Polsce właściwie ciężko już znaleźć oferty sprzedaży pierwszej generacji tego modelu. Na pewno zapisze się on w historii motoryzacji jako pierwsze masowo sprzedawane auto wyłącznie z elektrycznym napędem (Tesla rozpoczęłą seryjną produkcję swojego pierwszego elektryka rok później). I właściwie tyle można powiedzieć o tym samochodzie, który w Polsce wystąpił w ilościach śladowych. 

2012: Opel Ampera

Rok po triumfie elektrycznego Leafa przyszedł czas na hybrydową Amperę. O ile Leaf I występuje obecnie w śladowych ilościach w Polsce to Ampery można szukać ze świecą w reku. Jak widać tytuł Europejskiego Samochodu Roku nie jest patentem na długowieczność, bo Ampera była produkowana ledwie dwa lata i w 2014 roku zniknęła z oferty Opla.

2013: Volkswagen Golf VII

Tego modelu nie trzeba nikomu przedstawiać. Samochód, który jest niemalże synonimem swojej klasy, tak samo jak Adidas jest synonimem butów sportowych a Elektroluks synonimem odkurzacza. Jednak jedna rzecz moze budzić wątpliwość – czemu samochód tak solidny ale jednocześnie nudny, dostał tytuł Europejskiego Samochodu Roku? Głosujący dziennikarze zapewne docenili listę nowości, jakie pojawiły się wraz z 7. generacją golfa, wspominając choćby o nowej (wtedy) płycie podłogowej MQB i nowej gamie silników. Na szczęście te wszystkie nowinki sprawdziły się w praktyce. Po debiucie kolejnej generacji “siódemka” jest coraz bardziej atrakcyjną pozycją na rynku wtórnym. 

Sprawdź również: Jak w rankingach niezawodności wypadają używane samochody kompaktowe?

2014: Peugeot 308 II

Czy tytuł Europejskiego Samochodu roku 2014 sprawił, że sceptycy przekonali się do samochodów Peugeota? Model 308 nieźle radzi sobie w rankingach niezawodności (zwłaszcza roczniki 2015-2016), plasując się w okolicach średniej dla całego segmentu aut kompaktowych. 

2015: Volkswagen Passat B8

Kolejny model-synonim swojej klasy. Po odmianach B6/B7 (obie można liczyć razem, jako że jedna była modyfikacją drugiej) w 2014 roku Volkswagen zaprezentował Passata zaprojektowanego na nowo. Z perspektywy minionych pięciu lat można przyznać, że opercaja się udała. Passat B8 nie ma probemów, które był bolączką poprzednika – awaryjnych silników. A ugrunowana pozycja rynkowa tego modelu sprawiła, że do dzisiaj świetnie sprzedaje się w naszym kraju (za sprawą zwłaszcza zakupów firmowych).

2016: Opel Astra K

Astry bardzo lubią firmy i ochoczo kompletują z nich swoje floty, co “robi” temu modelowi wyniki sprzedaży. Pięć lat po debiucie i cztery po zgarnięciu tytułu Europejskiego Samochodu Roku Opel Astra 5. generacji dalej trzyma cenę. Jak z trwałością w tym modelu? W rankingu TUV 2020 4-5 letnie Astry plasują się pomiędzy czołówką a środkiem tabeli. 

2017: Peugeot 3008 II

Jurorów (dzieninkarzy) przekonała wolta, jakiej dokonał Peugeot. O ile pierwsze generacja 3008 była właściwie minivanem, o tyle “dwójka” to typowy SUV. W kwestii niezawodności model ten radzi sobie średnio. Natomiast w zestawieniu TUV w ogóle go nie uwzględniono (co swoją drogą świadczy o nizbyt dużej popularności tego modelu w Niemczech). Polscy właściciele Peugeotów 3008 są zwykle zadowoleni ze swoich aut. Główny mankament (z tego niestety “słyną” francuskie samochody) to zawodna elektronika pokładowa, czasem pojawiają się też obiekcje co do wyciszenia wnętrza.

 2018: Volvo XC40

Kolejny SUV na liście laureatów. I pierwszy model Volvo wyróżniony tym tytułem. Samochód jest zbyt młody, aby znaleźć się w ostatnich rankingach niezawodności. Jakie są natomiast opinie kierowców? Ogólnie doceniają zrywność i kulturę pracy silników, obiekcje dotyczą kwestii niezwiązanych bezpośrednio z konstrukcją auta (wyprofilowanie tylnej kanapy).

Karol